Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Zdjęcia niezidentyfikowane, Międzylesie
Zbigniew Franczukowski (bynio): Niestety nie :(
Budynek nr 28, ul. 1 Maja, Malczyce
ragnar: Maras tu jest, uwierz mi, tylko nie ma stamtąd jak odpisać. Ale on już wszystko tam widzi i wie..
Kamień pamiątkowy - 500 lat Olchowca, Olchowiec
Popski: Zmieniłem nazwę obiektu na kamień pamiątkowy, bo nie ma formy obelisku.
Jaz Wrocław I, Wrocław
jawc: No i teraz wrażenie jest dobre :-)
Kładka II (Kamienny Potok / ul. Wolności- ul. Nadrzeczna ), ul. Wolności, Szczytna
Termit: Ok zrobie tak jak inne tylko sie zamotałem z tymi kładkami i powodziami
Zdjęcia niezidentyfikowane (Wrocław), Wrocław
Danuta B.: Znalazłam jeszcze coś , może się przydaś.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Parsley
Wolwro
jawc
Popski
FM
McAron
FM
FM
FM
rajaser
Hellrid
Hellrid
McAron
Hellrid
Termit
Termit
Parsley
moose
Rob G.
Parsley
Termit

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Tabor wałbrzyskich tramwajów w latach 1945-1966
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2012-11-03 19:57:55, Aktualizacja: 2012-11-04 10:31:21, Odsłon: 3413

Tabor wałbrzyskich tramwajów w latach 1945-1966

Tabor tramwajowy Kolei Elektrycznej w Wałbrzychu w 1945 roku liczył 52 wozy, z tego:

- wozów silnikowych 35 szt.

- doczep 17 szt.

Oprócz tego były wozy robocze w liczbie 6 szt. oraz różnego rodzaju loxy robocze i ciężarowe w liczbie 12 szt.

Wśród osobowych wagonów silnikowych były:

- 3 wozy z 1898 roku czterookienne z oszklonymi pomostami bez drzwi, dachem świetlikowym i wymienionym podwoziem o rozstawie 2,3 m, wyposażone w dwa silniki o mocy 25 kW, numery taborowe: z zakresu 1-10 (znany z fotografii nr 10)

- 6 wozów z 1908 roku pięciokiennych z oszklonymi pomostami bez drzwi, dachem świetlikowym i wymienionym podwoziem o rozstawie 2,95 m, wyposażone w dwa silniki o mocy 37 kW, numery taborowe 15-20

- 6 wozów z 1921 roku sześciookiennych z oszklonymi pomostami bez drzwi, dachem beczkowym i podwoziem o rozstawie 3,2 m wyposażone w dwa silniki o mocy 37 kW numery taborowe 54-59

- 6 wozów z 1926 roku identycznych z powyższymin, numery taborowe 21-23 i 60-62

- 4 wozy z 1928 roku sześciookienne z pomostami posiadającymi drzwi jednoskrzydłowe, dachem beczkowym i podwoziem o rozstawie 3,2 m wyposażone w dwa silniki o mocy 37 kW, numery taborowe 63-66

- 6 wozów z 1930 roku czterookiennych z pomostami posiadającymi drzwi jednoskrzydłowe, dachem beczkowym i podwoziem o rozstawie 3,2 m wyposażone w dwa silniki o mocy 37 kW, numery taborowe 24-29

- 4 wozy z 1934 roku identyczne z powyższymi, numery taborowe 11-14

Wśród osobowych wagonów doczepnych były:

- 2 wozy z 1899 roku trzyokienne z oszklonymi pomostami bez drzwi, dachem płaskim i podwoziem o rozstawie 2,8 m, numery taborowe z zakresu 37-46 (znany z fotografii nr 46)

- 7 wozów z 1907 roku trzyokiennych z oszklonymi pomostami bez drzwi, dachem świetlikowym i podwoziem o rozstawie 2,6 m, numery taborowe z zakresu 37-46 (znany z fotografii nr 42, 43)

- 4 wozy z 1921 roku sześciookienne z oszklonymi pomostami bez drzwi, dachem beczkowym i podwoziem o rozstawie 3,2 m, numery taborowe: 50-53

- 4 wozy z 1928 roku sześciookienne z pomostmi posiadającymi drzwi jednoskrzydłowe, dachem beczkowym i podwoziem o rozstawie 3,2 m, numery taborowe: 70-73

W 1945 lub 1946 roku przenumerowano tabor tramwajowy poprzez nadanie wagonom kolejnych numerów wg lat budowy.

Wagony silnikowe otrzymały numery od 1do 35:

- wozy z 1898 roku, numery: 1-3

- wozy z 1908 roku,numery: 4-9

- wozy z 1921 i 1926 roku, numery: 10-21

- wozy z 1928 roku, numery: 22-25

- wozy z 1930 i 1934 roku, numery: 26-35

Wagony doczepne otrzymały numery od 61 do 77:

- wozy z 1899 i 1907 roku ,numery: 61-69

- wozy z 1921 roku, numery: 70-73

- wozy z 1928 roku, numery: 74-77

W 1951 lub 1952 roku zdjęto ze stanu najstarsze wagony silnikowe. Jeden z nich przebudowano na doczepny, oznaczając go numerem 78. W tym czasie zdjęto ze stanu także wagon nr 9. Pozostałe wagony z 1908 roku (numery 4-8) zdjęto ze stanu w 1957 roku. W 1948 roku pojawił się wóz silnikowy nr 36 nieznanego mi pochodzenia, ale swym wyglądem przypominał wagony wybudowane po pierwszej wojnie światowej (może wcześniej był wagonem gospodarczym). Właśnie w tych wagonach w kolejnych remontach dokonywano przebudowy, polegającej na:

- wymianie bocznych okien z sześciu do czterech

- zabudowie typem beczkowym dachu na pomostach

- wymianie okien czołowych trzyczęściowych na okna pełne (tylko w wagonach silnikowych)

Nie wiadomo, czy przebudowano wszystkie wagony.

Zmiana wyglądu wagonów na przykładzie wagonu z 1928 roku (nr taborowy 23)

       

prawie fabryczny                korekty w oknach bocznych                                             zabudowany dach nad pomostami                   Okno czołowe - pełne

                                                                                                                                            4 okna, ale okno czołowe 3-częściowe

Ponadto w wagonach silnikowych montowano w wąskim pomoście drzwi dwuskrzydłowe (znany z fotografii wóz nr 15)

Jednak nieznana mi jest ogólna liczba takich wagonów. Dokonywano także przeróbek drobnych detali (reflektorów, kasety kierunkowej itp.), a nawet wymiany poszycia boku wagonu.

       

Prawdopodobnie po roku 1960 przebudowano jeden z wagonów silnikowych na doczepny, co wskazuje jego podwozie, a numer 77 nadano po skasowanym wagonie doczepnym.

Wagony silnikowe wybudowane po pierwszej wojnie światowej oraz wagony doczepne zasadniczo zdjęto ze stanu w latach 1960-63. Nieznane mi są dokładne daty ich kasacji. Do 1966 roku dotrwały cztery przedwojenne wagony doczepne o numerach 70-72 i 74.

W 1955 roku nadeszły pierwsze wagony produkcji polskiej. Były to wozy silnikowe 2N2 produkowane w Konstalu. Ich konstrukcję oparto o wojenny model wagonu KSW (Kriegstrassenbahnwagen). Posiadały szeroki pomost zabudowany szerokimi ciężkimi drzwiami jednoskrzydłowymi i były wyposażone w dwa silniki typu LT-31 o mocy 60 kW. Na stan wpisano cztery wozy fabrycznie nowe o numerach 37 i 41-43 i trzy używane z Łodzi (wyprodukowane w 1954 roku) o numerach 38-40. Wagony te wprowadzono na linię nr 2 (do Szczawna-Zdroju) i linię nr 4 (do Szczawienka).

W 1956 roku kupiono trzy kolejne wozy typu 2N2 i nadano im numery 44-46.

W 1957 roku wpisano na stan pięć wozów silnikowych typu 5N i nadano im numery 47-51. Była to zmodyfikowana wersja wagonów typu 2N, różniąca się pomostem przesuniętym w kierunku stanowiska motoniczego. Pomost ten był zabudowanymi lżejszymi drzwiami dwuskrzydłowymi rozsuwanymi na boki. Oprócz tego wersje te różniły się oblachowaniem zewnętrznym w rejonie pomostów i drzwi, które było dłuższe oraz innymi drobnymi szczegółami. W tym samym roku kupiono pięć doczep typu 5ND o numerach 79-83, które skierowano na linię nr 2. Był to ostatni rok zakupu wagonów.

W 1963 roku po pozostaniu ostatniej linii tramwajowej do Szczawna-Zdroju cztery wagony 2N2 przekazano do innych miast: wagon nr 37 do Łodzi (tam po remontach w kwietniu 1964 roku wprowadzono do ruchu) i wagony nr 38-40 w listopadzie do Jeleniej Góry.

Poostałe wagony w liczbie 16 szt. służyły do ostatnich dni funkcjonowania komunikacji tramwajowej. W grudniu 1966 roku cztery wagony 5N (numery 47, 48, 50, 51) oraz cztery doczepy 5ND (numery 79, 80, 82, 83) przekazano do Bielska-Białej. W styczniu 1967 roku wszystkie wagony 2N2 (numery 41-46) oraz pozostałe wagony 5N (nr 49) i 5ND (nr 81) przekazano do Torunia. Ich stan techniczny był tak niezadawalający, że z tego powodu aż pięć przebudowano na doczepy.

Ilostan taboru tramwajowego wg typów

Rok

31.12.

Wagony ogółem

Silnikowe

Doczepne

Razem

Silnikowe

Doczepne

poniem.

1-3

poniem.

4-9

poniem.

10-36

2N2

37-46

5N

47-51

poniem.

61-69, 78

poniem.

70-77

5ND

79-83

1945

52

35

17

3

6

26

-

-

9

8

-

1946

52

35

17

3

6

26

-

-

9

8

-

1947

52

35

17

3

6

26

-

-

9

8

-

1948

53

36

17

3

6

27

-

-

9

8

-

1949

53

36

17

3

6

27

-

-

9

8

-

1950

53

36

17

3

6

27

-

-

9

8

-

1951

51

 

 

 

 

 

-

-

 

8

-

1952

49

31

18

-

5

26

-

-

10

8

-

1953

49

31

18

-

5

26

-

-

10

8

-

1954

49

31

18

-

5

26

-

-

10

8

-

1955

56

38

18

-

5

26

7

-

10

8

-

1956

59

41

18

-

5

26

10

-

10

8

-

1957

64

41

23

-

-

26

10

5

10

8

5

1958

64

41

23

-

-

26

10

5

10

8

5

1959

64

41

23

-

-

26

10

5

10

8

5

1960

51

 

 

-

-

 

10

5

 

 

5

1961

42

26

16

-

-

11

10

5

 

 

5

1962

28

 

 

-

-

 

10

5

 

 

5

1963

20

11

9

-

-

-

6

5

-

4

5

1964

20

11

9

-

-

-

6

5

-

4

5

1965

20

11

9

-

-

-

6

5

-

4

5

1966

8

7

1

-

-

-

6

1

-

-

1

Źródło: Sprawozdania MPK Wałbrzych, Roczniki Statystyczne GUS, własne obliczenia

Ważniejsza literatura:

[1] S. Bufe: Strassenbahnen in Schlesien, Egglham 1992

[2] Materiały archiwalne MPK Wałbrzych (artykuł z 1947 r. i karty inwentarzowe taboru)

[3] Artykuły o tramwajach typu N z czasopism o tematyce komunikacyjnej

[4] Kronika taboru łódzkich tramwajów i wykazy taboru tramwajowego w Toruniu i Jelenie Górze

 

 

 


/ / / /