MENU
ZNACZNIKI
Most Lessinga i panorama miasta.

Dodał: maras - Administrator° - Data: 2012-09-13 01:03:52 - Odsłon: 7726
Lata 1905-1920


Most został otwarty w 1875 i zastąpił drewnianą przeprawę stojącą nieopodal w kierunku zachodnim (Most Czterofenigowy )
Zaprojektowany przez Alexandra Kaumanna był stalowym czteroprzęsłowym mostem kratownicowym systemu Schwendlera podpartym kamiennymi filarami. Miał 116,7 długości. Patronem mostu, tak jak sąsiadującego z mostem dawnego placu drzewnego, został dramatopisarz niemiecki epoki oświecenia, Gotthold Ephraim Lessing. W 1945 dwa z czterech przęseł mostu uległy zniszczeniu tak poważnemu, że uznano, iż odbudowa tej konstrukcji jest nieopłacalna. Postanowiono wybudować w tym miejscu całkiem nową konstrukcję, tj. dzisiejszy Most Pokoju
Na czas odbudowy Mostu Grunwaldzkiego (do 1947 r.) ocalała część zniszczonego mostu była wykorzystywana jako przeprawa dla pieszych. Most zwany był wówczas "Staromiejskim" (a potem "Wojewódzkim" z uwagi na bliskość siedziby Urzędu Wojewódzkiego).
Resztki konstrukcji rozebrano ostatecznie w 1958 r., w związku z budową nowego mostu.

  • /foto/397/397053m.jpg
    1878
  • /foto/5063/5063315m.jpg
    1885 - 1886
  • /foto/6021/6021658m.jpg
    1885 - 1886
  • /foto/3266/3266533m.jpg
    1886
  • /foto/9/9834m.jpg
    1886 - 1899
  • /foto/6/006571m.jpg
    1886 - 1900
  • /foto/4051/4051981m.jpg
    1888
  • /foto/6036/6036557m.jpg
    1888 - 1890
  • /foto/3424/3424704m.jpg
    1888 - 1895
  • /foto/4413/4413908m.jpg
    1890
  • /foto/3404/3404208m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/297/297253m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/331/331466m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/212/212902m.jpg
    1890 - 1903
  • /foto/5695/5695012m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/411/411182m.jpg
    1891
  • /foto/441/441700m.jpg
    1893
  • /foto/7717/7717258m.jpg
    1894 - 1898
  • /foto/3414/3414244m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/6275/6275065m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/371/371968m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/5626/5626323m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/16/16883m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/217/217678m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/4002/4002641m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7099/7099111m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7299/7299179m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/357/357994m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/7636/7636126m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/341/341309m.jpg
    1895 - 1917
  • /foto/271/271794m.jpg
    1896
  • /foto/5120/5120916m.jpg
    1896
  • /foto/160/160683m.jpg
    1897
  • /foto/6700/6700866m.jpg
    1897
  • /foto/56/56806m.jpg
    1898
  • /foto/253/253704m.jpg
    1898
  • /foto/3240/3240077m.jpg
    1898
  • /foto/7461/7461350m.jpg
    1898
  • /foto/7274/7274695m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/7201/7201066m.jpg
    1898 - 1902
  • /foto/7637/7637897m.jpg
    1898 - 1905
  • /foto/6425/6425245m.jpg
    1898 - 1913
  • /foto/34/34394m.jpg
    1899
  • /foto/417/417313m.jpg
    1899
  • /foto/5085/5085809m.jpg
    1899
  • /foto/5873/5873363m.jpg
    1899
  • /foto/51/51040m.jpg
    1900
  • /foto/240/240759m.jpg
    1900
  • /foto/241/241203m.jpg
    1900
  • /foto/446/446613m.jpg
    1900
  • /foto/7860/7860858m.jpg
    1900
  • /foto/398/398945m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/3399/3399327m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/8/8975m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/208/208092m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/389/389980m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/412/412149m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/423/423313m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3579/3579221m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5385/5385007m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5658/5658438m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7347/7347380m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/48/48650m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/12/12279m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/343/343229m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/371/371695m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/67/67585m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/1/001293m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/53/53906m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/235/235195m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/56/56407m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/214/214930m.jpg
    1901
  • /foto/284/284626m.jpg
    1901
  • /foto/5802/5802277m.jpg
    1901
  • /foto/6617/6617331m.jpg
    1901
  • /foto/401/401600m.jpg
    1902
  • /foto/5431/5431016m.jpg
    1902
  • /foto/6277/6277565m.jpg
    1902
  • /foto/34/34092m.jpg
    1904
  • /foto/6376/6376223m.jpg
    1904
  • /foto/422/422690m.jpg
    1905
  • /foto/5078/5078995m.jpg
    1905
  • /foto/7740/7740455m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/7303/7303306m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/297/297652m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/7066/7066571m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5432/5432477m.jpg
    1906
  • /foto/7779/7779237m.jpg
    1906
  • /foto/105/105797m.jpg
    1907
  • /foto/231/231107m.jpg
    1908
  • /foto/5625/5625809m.jpg
    1908
  • /foto/5626/5626304m.jpg
    1908
  • /foto/5649/5649272m.jpg
    1908
  • /foto/6741/6741286m.jpg
    1908
  • /foto/261/261053m.jpg
    1909
  • /foto/3812/3812099m.jpg
    1909
  • /foto/87/87004m.jpg
    1910
  • /foto/4146/4146190m.jpg
    1910
  • /foto/5435/5435272m.jpg
    1910
  • /foto/7496/7496805m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/336/336348m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/424/424706m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6190/6190353m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/7877/7877518m.jpg
    1910 - 1919
  • /foto/5114/5114601m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3/003063m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/111/111052m.jpg
    1911
  • /foto/4304/4304229m.jpg
    1913
  • /foto/5177/5177005m.jpg
    1914
  • /foto/6301/6301027m.jpg
    1914
  • /foto/247/247141m.jpg
    1915
  • /foto/248/248293m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/7284/7284963m.jpg
    1915 - 1930
  • /foto/8043/8043324m.jpg
    1915 - 1935
  • /foto/132/132116m.jpg
    1916
  • /foto/441/441809m.jpg
    1916
  • /foto/30/30148m.jpg
    1917
  • /foto/27/27723m.jpg
    1920
  • /foto/4785/4785091m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/4785/4785144m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/366/366465m.jpg
    1920 - 1926
  • /foto/48/48651m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/5000/5000384m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/44/44888m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4887/4887362m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/372/372671m.jpg
    1920 - 1943
  • /foto/5/005527m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/6/006955m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/280/280147m.jpg
    1925
  • /foto/4226/4226824m.jpg
    1925
  • /foto/43/43227m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/11/11968m.jpg
    1925 - 1932
  • /foto/7459/7459811m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/49/49124m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/447/447427m.jpg
    1929
  • /foto/17/17291m.jpg
    1930
  • /foto/50/50886m.jpg
    1930
  • /foto/446/446891m.jpg
    1930
  • /foto/7337/7337802m.jpg
    1930
  • /foto/7073/7073618m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/6188/6188684m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/1/001745m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/13/13612m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3969/3969496m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4583/4583486m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5847/5847235m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/6825/6825608m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7381/7381741m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7796/7796492m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/178/178079m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4253/4253484m.jpg
    1932
  • /foto/3876/3876272m.jpg
    1934
  • /foto/35/35276m.jpg
    1934 - 1935
  • /foto/7709/7709960m.jpg
    1935
  • /foto/7711/7711441m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5767/5767518m.jpg
    1938
  • /foto/16/16719m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/5202/5202404m.jpg
    1940
  • /foto/6629/6629724m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/32/32185m.jpg
    1941
  • /foto/394/394727m.jpg
    1942
  • /foto/188/188326m.jpg
    1945
  • /foto/6546/6546426m.jpg
    1945
  • /foto/114/114440m.jpg
    1945
  • /foto/20/20639m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/22/22374m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/190/190146m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/190/190436m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/4314/4314213m.jpg
    1947
  • /foto/7053/7053766m.jpg
    1947
  • /foto/7053/7053768m.jpg
    1947
  • /foto/7356/7356602m.jpg
    1947
  • /foto/7356/7356603m.jpg
    1947
  • /foto/190/190147m.jpg
    1947 - 1950
  • /foto/5120/5120088m.jpg
    1947 - 1957
  • /foto/16/16459m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/271/271870m.jpg
    1950 - 1958
  • /foto/440/440140m.jpg
    1952
  • /foto/5753/5753953m.jpg
    1956
  • /foto/246/246054m.jpg
    1958 - 1959

Aukcje internetowe

Poprzednie: Bielany Wrocławskie Strona Główna Następne: Zajazd "Zwei Linden"


Gość: Tygrysex | 2004-11-14 21:00:34
IDENTYCZNY widok jest przy obecnym moście warszawskim. Wrocław ma dużo takich zakątków, które są do siebie podobne.
Jeanick | 2004-11-14 21:17:22
Jesli chodzi o podobieństwo, to chyba tylko lewa strona fotografii, bo jednak brak mostu kolejowego i panorama w tle też nie ta.
Marek_3 | 2004-11-14 22:22:48
Ładne ujęcie, szczególnie ciekawa zabudowa po prawej
Gość: Tygrysex | 2004-11-14 23:25:16
Wlasnie prawa strona fotografii z tym duzym deptakiem i budynkiem z czerwonej cegly jest bardziej podobna. Oczywiscie brak mostu kolejowego "dyskfalifikuje" porownanie w _pewnym sensie_, jednak nadal uwazam te obszary za ludzaco podbne. Zjawisko to wystepuje rowniez w okolicach placu grunwaldzkiego w kierunku zachodnim (skrzyzowania w ksztalcie litery Y) i, jak dla mnie, jeszcze jest fragment ul.Pułaskiego i ul. Trzebnickiej od wiaduktu kolejowego na północ.
wito-Administrator | 2015-04-30 15:14:32
Podobne :)
maras - Administrator | 2015-04-30 15:25:41
Ok.