Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000 km
Stacja kolejowa Opole Groszowice
10
6,386
Stacja kolejowa Opole Wschodnie
80
11,688 km
Stacja kolejowa Opole Czarnowąsy
10
11,810
Wiadukt drogowy (Czarnowąsy - Jagiełły DW 454 / LK 277)
2
12,745
Most kolejowy (rz. Mała Panew / Czarnowąsy)
4
13,635
Wiadukt kolejowy (Czarnowąsy - bocznica Elektrowni Opole)
15,148
Przystanek kolejowy Opole Borki
1
18,717
Stacja kolejowa Dobrzeń Wlk.
1
22,735
Przystanek kolejowy Chróścice (d. stacja)
2
28,257
Stacja kolejowa Popielów
3
35,681
Stacja kolejowa Karłowice
7
40,715
Przystanek kolejowy Tarnowiec Brzeski
43,935
Przystanek kolejowy Mąkoszyce (d. stacja)
4
47,656
Przystanek kolejowy Rogalice (d. stacja)
3
51,200
Przystanek kolejowy Borucice
54,257
Stacja kolejowa Biskupice Oławskie
17
59,023
Przystanek kolejowy Minkowice Oławskie (d. stacja)
5
62,800
Przystanek kolejowy Kopalina
1
67,379
Stacja kolejowa Jelcz Laskowice
26
70,261
Stacja kolejowa Jelcz Miłoszyce
28
75,126
Stacja kolejowa Czernica Wrocławska
28
75,540
Wiadukt kolejowy (Czernica / Wrocławska)
1
76,200
Most kolejowy (rz. Odra / Czernica)
46
76,930
Most kolejowy (jezioro Stara Odra / Kotowice)
23
77,624
Przystanek kolejowy Zakrzów Kotowice
42
79,900
Most kolejowy (Siechnice - Kotowice)
Suchy Most
7
80,600
Wiadukt kolejowy (Siechnice / Kotowice)
10
81,200
Most kolejowy (rz. Oława / Siechnice)
7
82,380
Stacja kolejowa Siechnice
31
85,574 km
Wrocław Brochów - cz. osobowa
25
 
 
 
 
  ID: 3347715

Linia kolejowa nr 277 Opole Groszowice - Wrocław Brochów

Schleppbahn Oppeln - Brockau



Budowa
1909
 
Linia zbudowana od podstaw jako kolej towarowa, mająca odciążyć węzeł opolski i wrocławski od wielkiej ilości składów z węglem z Górnego Śląska i z cementem z okolic Opola. Linia otwarta 1 października 1909 r., miesiąc później otwarto 3 km łącznik między Opolem Wschodnim a Opolem Głównym. Na trasie tylko nieliczne skrzyżowania z drogami, dzięki czemu można było prowadzić pociągi z prędkością 100 km/h. Przed wojną ruch pasażerski obsługiwały parowozy pospieszne serii 38.10 (pruskie P 8, na PKP Ok1). ...
Linia zbudowana od podstaw jako kolej towarowa, mająca odciążyć węzeł opolski i wrocławski od wielkiej ilości składów z węglem z Górnego Śląska i z cementem z okolic Opola. Linia otwarta 1 października 1909 r., miesiąc później otwarto 3 km łącznik między Opolem Wschodnim a Opolem Głównym. Na trasie tylko nieliczne skrzyżowania z drogami, dzięki czemu można było prowadzić pociągi z prędkością 100 km/h. Przed wojną ruch pasażerski obsługiwały parowozy pospieszne serii 38.10 (pruskie P 8, na PKP Ok1). Natomiast ruch podmiejski Wrocławia (w obiegu Wrocław Główny - Siechnice - Jelcz Laskowice i następnie Jelcz Laskowice - Jelcz Miłoszyce, Swojczyce, Wrocław Nadodrze i Wrocław Główny) i obsługiwały akumulatorowe wagony typu Wittfeld. Przed wojną na linii kursowało 5-6 par poc. osobowych na całej trasie i aż 9-11 na odcinkach (niektóre tylko w dni robocze). Po 1945 r. linia była przerwana przez ponad 10 lat przez zniszczenie mostu na Odrze w Czernicy. Wszystkie składy z Opola w Miłoszycach kierowały się już na Wrocław Nadodrze linią 292. W 1963 roku na odcinku Opole - Jelcz Laskowice kursowało 5 par poc. os., a do Wrocławia dojeżdżało 5 par w dni robocze i tylko 2 pary 2 dni wolne. Linię zelektryfikowano w latach 1987-1988 i po raz pierwszy EZT ruszyły tą trasą 29 maja 1988 roku - przy tej okazji PKP otworzyły na trasie 4 nowe przystanki: Borki Opolskie, Tarnowiec Brzeski, Borucice i Kopalina. Dalej utrzymywano regionalny podział trasy na część opolską gdzie w relacji Opole - Jelcz Laskowice kursowało 6 par EZT, a od Jelcza do Wrocławia przez Siechnice 9 par EZT na dobę. Linia pod koniec lat 2000 miała już fatalne parametry techniczne - np. w 2007 r. na odcinku z Biskupic do Czernicy obowiązywała prędkość 20 km/h. Skutkowało to także zapaścią w ruchu pociągów pasażerskich od strony Opola, które nie jest zaiteresowane poprawą oferty przewozowej i zadowala się 1 (!) parą na dobę w relacji Opole - Jelcz Laskowice. Od strony Wrocławia do Jelcza ruch jest przyzwoity i utrzymuje się 7 par pociągów na dobę. Linia została odcinkowo zmodernizowana w latach 2012-2013, jest także szansa że przywrócony zostanie ruch pociągów osobowych (kolej aglomeracyjna) na powiązanej linii 292, stąd wzrosłoby ponownie zainteresowanie tą trasą. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji i przystanków na linii 277 liczony od stacji Opole Groszowice. W nawiasie niemiecki kilometraż liczony od stacji Wrocław Brochów. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Obiekty nieczynne - kursywą:

- , Opole Groszowice, st., km 0,000 (km 85,78)
- Opole Warsztaty, podg., km 3,000 (nieformalny)
- , Opole Wschodnie, st., km 6,386 (km 79,49)
- , Ciepłownia Opole Wschodnie, bszl., km 7,838 (Oppeln Silesiaweiche, km 76,75)
- , Czarnowąsy, st., km 11,688 (km 74,10)
- , Borki Opolskie, po., km 15,148 (km 70,64)
- , Dobrzeń Wielki, st., km 18,717 (km 67,07)
- , Chróścice, poł., km 22,735 (km 63,05)
- , Popielów, st., km 28,257 (km 57,53)
- , Karłowice, st., km 35,681 (km 50,11)
- , Tarnowiec Brzeski, po., km 40,715 (km 46,30)
- , Mąkoszyce, po., km 43,935 (km 41,86)
- , Rogalice, po., km 47,656 (km 38,13)
- , Borucice, po., km 51,200 (km 34,58)
- granica wojewódzwa opolskiego / dolnośląskiego, km 53,240 (przed 1945 granica prowincji w km 51,79 pomiędzy Karłowicami a Popielowem)
- , Biskupice Oławskie, st., km 54,257 (km 31,49)
- , Minkowice Oławskie, po., km 59,023 (km 26,77)
- , Kopalina, po., km 62,800 (km 23,10)
- , Jelcz Laskowice, st., km 67,379 (km 18,42)
- , Jelcz Miłoszyce, st., km 70,261 (km 15,54)
- , Czernica Wrocławska, st., km 75,126 (km 10,68)
- , Zakrzów Kotowice, po., km 77,624 (km 8,17)
- , Siechnice, st., km 82,380 (km 3,42)
- , Wrocław Brochów WBA, podg., km 85,574 (km 0,00)

Na trasie, z uwagi na intensywny ruch zbudowano też kilka posterunków blokowych/odstępowych (kilometraż niemiecki od Brochowa):
- Bk Rodeland, km 23,10 (obecnie przystanek Kopalina)
- Bk Baruthe, km 34,58 (ob. przystanek Borucice)
- Bk Raschwitz, km 46,30 (ob. przystanek Tarnowiec Brzeski)
- Bk Heidchen, km 53,66 (przy leśnictwie Kabachy k. Karłowic - nie istnieje)
- Bk Waldchen O/S, km 70,64 (ob. przystanek Borki Opolskie)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1908-1909
    komentarze: 2
    Budowa wiaduktu w ciągu DW nr 396 koło Biskupic Oławskich, w innowacyjnej ...
  • Data: 1920-1940
    komentarze: 1
    Elektrownia "Siechnice".
  • Data: 1980-1990
    komentarze: 8
    Rozkład jazdy pociągów na trasie Opole Wrocław przez Miłoszyce ...
  • Data: 1997-07-21
    komentarze: 0
    Zniszczone, podczas powodzi 1997, przejście i przejazd pod wiaduktem ...
  • Data: 2005-07-02
    komentarze: 0
    Obiekt wypatrzony przez Danutę B.:-) Budynek kolejowy na wysokości ...
  • Data: 2009-08-27
    komentarze: 0
    Zabudowania elektrociepłowni w Siechnicach.
  • Data: 2011-05-14
    komentarze: 3
    Elektrociepłownia " Czechnica " sfotografowana od strony wschodniej ...
  • Data: 2012-07-28
    komentarze: 1
    Elektrociepłownia
  • Data: 2012-08-25
    komentarze: 0
    Wiadukt w pobliżu przystanku Zakrzów Kotowice.
  • Data: 2012-08-25
    komentarze: 1
    Linia kolejowa nr 277 w połowie drogi między Siechnicami a Kotowicami. ...
  • Data: 2012-08-25
    komentarze: 0
    Wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 277
  • Data: 2012-09-29
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy pomiędzy przystankiem osobowym PKP Zakrzów Kotowice ...
  • Data: 2014-05-15
    komentarze: 0
    Fragment ulicy Polnej w kierunku kompleksu Elektrociepłowni Czechnica.

Linia kolejowa nr 277 Opole Groszowice - Wrocław Brochów na innych fotografiach
  • 1924
  • 2013