Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000 km
Stacja kolejowa Opole Groszowice
10
6,386
Stacja kolejowa Opole Wschodnie
72
11,688
Stacja kolejowa Czarnowąsy
9
11,810
Wiadukt drogowy (Czarnowąsy - Jagiełły DW 454 / LK 277)
2
12,745
Most kolejowy (rz. Mała Panew / Czarnowąsy)
4
13,635
Wiadukt kolejowy (Czarnowąsy - bocznica Elektrowni Opole)
15,148
Przystanek kolejowy Borki Opolskie
1
18,717
Stacja kolejowa Dobrzeń Wlk.
1
22,735
Przystanek kolejowy Chróścice (d. stacja)
2
28,257
Stacja kolejowa Popielów
3
35,681
Stacja kolejowa Karłowice
6
40,715
Przystanek kolejowy Tarnowiec Brzeski
43,935
Przystanek kolejowy Mąkoszyce (d. stacja)
4
47,656
Przystanek kolejowy Rogalice (d. stacja)
3
51,200
Przystanek kolejowy Borucice
54,257
Stacja kolejowa Biskupice Oławskie
17
59,023
Przystanek kolejowy Minkowice Oławskie (d. stacja)
5
62,800
Przystanek kolejowy Kopalina
1
67,379
Stacja kolejowa Jelcz Laskowice
26
70,261
Stacja kolejowa Jelcz Miłoszyce
28
75,126
Stacja kolejowa Czernica Wrocławska
27
75,540
Wiadukt kolejowy (Czernica / Wrocławska)
1
76,200
Most kolejowy (rz. Odra / Czernica)
45
76,930
Most kolejowy (jezioro Stara Odra / Kotowice)
23
77,624
Przystanek kolejowy Zakrzów Kotowice
42
79,900
Most kolejowy (Siechnice - Kotowice)
Suchy Most
7
80,600
Wiadukt kolejowy (Siechnice / Kotowice)
10
81,200
Most kolejowy (rz. Oława / Siechnice)
7
82,380
Stacja kolejowa Siechnice
31
85,574 km
Wrocław Brochów - cz. osobowa
25
 
 
 
 
  ID: 3347715

Linia kolejowa nr 277 Opole Groszowice - Wrocław Brochów

Schleppbahn Oppeln - Brockau



Budowa
1909
 
Linia zbudowana od podstaw jako kolej towarowa, mająca odciążyć węzeł opolski i wrocławski od wielkiej ilości składów z węglem z Górnego Śląska i z cementem z okolic Opola. Linia otwarta 1 października 1909 r., miesiąc później otwarto 3 km łącznik między Opolem Wschodnim a Opolem Głównym. Na trasie tylko nieliczne skrzyżowania z drogami, dzięki czemu można było prowadzić pociągi z prędkością 100 km/h. Przed wojną ruch pasażerski obsługiwały parowozy pospieszne serii 38.10 (pruskie P 8, na PKP Ok1). ...
Linia zbudowana od podstaw jako kolej towarowa, mająca odciążyć węzeł opolski i wrocławski od wielkiej ilości składów z węglem z Górnego Śląska i z cementem z okolic Opola. Linia otwarta 1 października 1909 r., miesiąc później otwarto 3 km łącznik między Opolem Wschodnim a Opolem Głównym. Na trasie tylko nieliczne skrzyżowania z drogami, dzięki czemu można było prowadzić pociągi z prędkością 100 km/h. Przed wojną ruch pasażerski obsługiwały parowozy pospieszne serii 38.10 (pruskie P 8, na PKP Ok1). Natomiast ruch podmiejski Wrocławia (w obiegu Wrocław Główny - Siechnice - Jelcz Laskowice i następnie Jelcz Laskowice - Jelcz Miłoszyce, Swojczyce, Wrocław Nadodrze i Wrocław Główny) i obsługiwały akumulatorowe wagony typu Wittfeld. Przed wojną na linii kursowało 5-6 par poc. osobowych na całej trasie i aż 9-11 na odcinkach (niektóre tylko w dni robocze). Po 1945 r. linia była przerwana przez ponad 10 lat przez zniszczenie mostu na Odrze w Czernicy. Wszystkie składy z Opola w Miłoszycach kierowały się już na Wrocław Nadodrze linią 292. W 1963 roku na odcinku Opole - Jelcz Laskowice kursowało 5 par poc. os., a do Wrocławia dojeżdżało 5 par w dni robocze i tylko 2 pary 2 dni wolne. Linię zelektryfikowano w latach 1987-1988 i po raz pierwszy EZT ruszyły tą trasą 29 maja 1988 roku - przy tej okazji PKP otworzyły na trasie 4 nowe przystanki: Borki Opolskie, Tarnowiec Brzeski, Borucice i Kopalina. Dalej utrzymywano regionalny podział trasy na część opolską gdzie w relacji Opole - Jelcz Laskowice kursowało 6 par EZT, a od Jelcza do Wrocławia przez Siechnice 9 par EZT na dobę. Linia pod koniec lat 2000 miała już fatalne parametry techniczne - np. w 2007 r. na odcinku z Biskupic do Czernicy obowiązywała prędkość 20 km/h. Skutkowało to także zapaścią w ruchu pociągów pasażerskich od strony Opola, które nie jest zaiteresowane poprawą oferty przewozowej i zadowala się 1 (!) parą na dobę w relacji Opole - Jelcz Laskowice. Od strony Wrocławia do Jelcza ruch jest przyzwoity i utrzymuje się 7 par pociągów na dobę. Linia została odcinkowo zmodernizowana w latach 2012-2013, jest także szansa że przywrócony zostanie ruch pociągów osobowych (kolej aglomeracyjna) na powiązanej linii 292, stąd wzrosłoby ponownie zainteresowanie tą trasą. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji i przystanków na linii 277 liczony od stacji Opole Groszowice. W nawiasie niemiecki kilometraż liczony od stacji Wrocław Brochów. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Obiekty nieczynne - kursywą:

- , Opole Groszowice, st., km 0,000 (km 85,78)
- Opole Warsztaty, podg., km 3,000 (nieformalny)
- , Opole Wschodnie, st., km 6,386 (km 79,49)
- , Ciepłownia Opole Wschodnie, bszl., km 7,838 (Oppeln Silesiaweiche, km 76,75)
- , Czarnowąsy, st., km 11,688 (km 74,10)
- , Borki Opolskie, po., km 15,148 (km 70,64)
- , Dobrzeń Wielki, st., km 18,717 (km 67,07)
- , Chróścice, poł., km 22,735 (km 63,05)
- , Popielów, st., km 28,257 (km 57,53)
- , Karłowice, st., km 35,681 (km 50,11)
- , Tarnowiec Brzeski, po., km 40,715 (km 46,30)
- , Mąkoszyce, po., km 43,935 (km 41,86)
- , Rogalice, po., km 47,656 (km 38,13)
- , Borucice, po., km 51,200 (km 34,58)
- granica wojewódzwa opolskiego / dolnośląskiego, km 53,240 (przed 1945 granica prowincji w km 51,79 pomiędzy Karłowicami a Popielowem)
- , Biskupice Oławskie, st., km 54,257 (km 31,49)
- , Minkowice Oławskie, po., km 59,023 (km 26,77)
- , Kopalina, po., km 62,800 (km 23,10)
- , Jelcz Laskowice, st., km 67,379 (km 18,42)
- , Jelcz Miłoszyce, st., km 70,261 (km 15,54)
- , Czernica Wrocławska, st., km 75,126 (km 10,68)
- , Zakrzów Kotowice, po., km 77,624 (km 8,17)
- , Siechnice, st., km 82,380 (km 3,42)
- , Wrocław Brochów WBA, podg., km 85,574 (km 0,00)

Na trasie, z uwagi na intensywny ruch zbudowano też kilka posterunków blokowych/odstępowych (kilometraż niemiecki od Brochowa):
- Bk Rodeland, km 23,10 (obecnie przystanek Kopalina)
- Bk Baruthe, km 34,58 (ob. przystanek Borucice)
- Bk Raschwitz, km 46,30 (ob. przystanek Tarnowiec Brzeski)
- Bk Heidchen, km 53,66 (przy leśnictwie Kabachy k. Karłowic - nie istnieje)
- Bk Waldchen O/S, km 70,64 (ob. przystanek Borki Opolskie)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1908-1909
    komentarze: 2
    Budowa wiaduktu w ciągu DW nr 396 koło Biskupic Oławskich, w innowacyjnej ...
  • Data: 1920-1940
    komentarze: 0
    Elektrownia "Siechnice".
  • Data: 1980-1990
    komentarze: 8
    Rozkład jazdy pociągów na trasie Opole Wrocław przez Miłoszyce ...
  • Data: 1997-07-21
    komentarze: 0
    Zniszczone, podczas powodzi 1997, przejście i przejazd pod wiaduktem ...
  • Data: 2005-07-02
    komentarze: 0
    Obiekt wypatrzony przez Danutę B.:-) Budynek kolejowy na wysokości ...
  • Data: 2009-08-27
    komentarze: 0
    Zabudowania elektrociepłowni w Siechnicach.
  • Data: 2011-05-14
    komentarze: 3
    Elektrociepłownia " Czechnica " sfotografowana od strony wschodniej ...
  • Data: 2012-07-28
    komentarze: 1
    Elektrociepłownia
  • Data: 2012-08-25
    komentarze: 0
    Wiadukt w pobliżu przystanku Zakrzów Kotowice.
  • Data: 2012-08-25
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 277 w połowie drogi między Siechnicami a Kotowicami. ...
  • Data: 2012-08-25
    komentarze: 0
    Wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 277
  • Data: 2012-09-29
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy pomiędzy przystankiem osobowym PKP Zakrzów Kotowice ...
  • Data: 2014-05-15
    komentarze: 0
    Fragment ulicy Polnej w kierunku kompleksu Elektrociepłowni Czechnica.

Linia kolejowa nr 277 Opole Groszowice - Wrocław Brochów na innych fotografiach
  • 1924
  • 2013