Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Przejazd kolejowy (dawny)
2
 
Przejazd kolejowy Rusko - Rachów / Chomiąża (dawny)
2
 
Wiadukt drogowy (Marciszów - ul. Szkolna / LK 302)
8
 
Wiadukt kolejowy (Bolków / LK 302 - ul. Waryńskiego)
2
 
Most kolejowy (rz. Nysa Szalona / Kłaczyna - Wolbromek)
12
 
Wiadukt kolejowy (Marciszów / LK 302 - ul. Główna)
6
 
Przejazd kolejowy Dębice - Proszków (dawny)
2
 
Wiadukt kolejowy (Marciszów / LK 302 - ul. Szkolna)
2
 
Wiadukt kolejowy (Domanów - LK 302)
2
 
Wiadukt drogowy WS-15 (Wolbromek / S3 - LK 302)
 
Przejazd kolejowy (dawny)
4
 
Wiadukt kolejowy (Bolków - LK 302 / ul. Poniatowskiego)
1
 
Wiadukt kolejowy (Strzegom / LK 302 - ul. Wesoła)
7
 
Wiadukt drogowy (Marciszów - ul. Pocztowa / LK 302)
10
 
Wiadukt kolejowy (Strzegom / LK 302 - ul. Wojska Polskiego)
25
 
Przejazd kolejowy Wilczków - Chomiąża (dawny)
2
 
Wiadukt kolejowy (Strzegom / LK 302 - ul. Koszarowa)
5
0,000
Stacja kolejowa Malczyce
76
0,785
Wiadukt kolejowy (Malczyce / LK 302 - LK 275)
16
6,915
Ładownia kolejowa Proszków (d. stacja)
9
10,160
Stacja kolejowa Bukówek (dawna)
9
16,053
Stacja kolejowa Ujazd Górny (dawna)
10
21,216
Ładownia kolejowa Łagiewniki Średzkie (d. stacja)
8
24,119 km
Stacja kolejowa Piekary Udanin (dawna)
39
30,290
Stacja kolejowa Jaroszów (dawna)
7
36,283 km
Stacja kolejowa Strzegom
107
38,002
Przystanek kolejowy Strzegom Miasto (nieczynny)
56
38,500
Estakada kolejowa w Strzegomiu
75
39,000
Wiadukt kolejowy (Strzegom / LK 302 - ul. Dolna)
6
39,906
Ładownia kolejowa Grabina Śląska (d. stacja)
28
46,184
Ładownia kolejowa Roztoka (d. stacja)
21
49,842
Ładownia kolejowa Kłaczyna (d. stacja)
18
56,243
Ładownia kolejowa Bolków (d. stacja)
23
61,000
Stacja kolejowa Stare Rochowice (nieczynna)
9
66,016
Przystanek kolejowy Poręba Górska (dawny)
17
67,825
Przystanek kolejowy Domanów Jaworski (d. stacja)
20
73,549
Stacja kolejowa Marciszów
59
 
 
 
 
  ID: 3317522

Linia kolejowa nr 302 Malczyce - Marciszów

Nebenbahnstrecke Striegau-Maltsch / Striegau-Merzdorf



Budowa
1890-1899
Status
Do rozbiórki
Likwidacja
1992-2005
 
Jednotorowa linia ze Strzegomia do Bolkowa powstała pod koniec lat 80. XIX w., w okresie zagęszczania sieci kolejowej, stosownie do idei, iż każde miasto powiatowe w Prusach (a takim miastem był Bolków) ma mieć dostęp do kolei. Od decyzji o budowie linii w 1886 do realizacji minęły 4 lata. 20 km linię otwarto 1.12.1890 r. Linia obsługiwała liczne w okolicy kamieniołomy granitu, cukrownię w Grabinie oraz przędzalnie w Bolkowie. W 1895 roku przedłużono linię ze Strzegomia do Malczyc, dla uzyskania ...
Jednotorowa linia ze Strzegomia do Bolkowa powstała pod koniec lat 80. XIX w., w okresie zagęszczania sieci kolejowej, stosownie do idei, iż każde miasto powiatowe w Prusach (a takim miastem był Bolków) ma mieć dostęp do kolei. Od decyzji o budowie linii w 1886 do realizacji minęły 4 lata. 20 km linię otwarto 1.12.1890 r. Linia obsługiwała liczne w okolicy kamieniołomy granitu, cukrownię w Grabinie oraz przędzalnie w Bolkowie. W 1895 roku przedłużono linię ze Strzegomia do Malczyc, dla uzyskania połączenia z portem na Odrze, jak również dla ułatwienia zbytu rolniczym terenom na północny-wschód od Strzegomia. 36 km odcinek otwarto 1.09.1895 r. Logicznym uzupełnieniem sieci była budowa odcinka z Bolkowa do Marciszowa prowadzona w trudnym terenie wschodniego grzbietu Gór Kaczawskich. Chodziło o uzyskanie połączenia ze Śląską Koleją Górską w Marciszowie i skrócenie drogi do granicy i na południe Europy. Górski odcinek linii oddano do eksploatacji 1.08.1899 r. W latach 1910-1911 linię Strzegom - Bolków zmodernizowano podnosząc jej parametry do rangi linii pierwszorzędnych. Celem było uzyskanie alternatywnej drogi dla pociągów pospiesznych z Wrocławia w kierunku Karkonoszy z ominięciem Wałbrzycha, a zwłaszcza niepewnego losu tunelu pod Szybowicami. Podczas modernizacji zlikwidowano przejazdy, przenosząc tory na nasypy i estakady, wyprofilowano łuki torów pod prędkości 70-80 km/h. Przebudowano również wjazd na stację w Marciszowie, już bez połączenia linii ze Strzegomia z koleją z Legnicy na posterunku odgałęźnym Krzywa Góra tylko wprowadzając łukiem tory od wschodu, bez konieczności zmiany czoła pociągu przy kontynuacji jazdy do Jeleniej Góry. Linię zamykano etapami. We wrześniu 1989 r. zamknięto ruch osobowy na odcinku Malczyce - Strzegom, a w 1996 r. zawieszono ruch osobowy ze Strzegomia do Marciszowa, który próbowano jeszcze reanimować przez wprowadzenie obsługi linii trakcją parową ze skansenu w Jaworzynie Śl. Ruch towarowy prowadzono do 2006 r. ze Strzegomia do Grabiny i sporadycznie do Bolkowa, a od 2009 r. pociągów już nie potrzebują zakłady zbożowe w Ujeździe Górnym. Na odcinku od Ujazdu Górnego do Strzegomia linia została już fizycznie rozebrana. Na odcinku Grabina - Marciszów linia jest w wielu miejscach nieprzejezdna z powodu zniszczeń i kradzieży torów. W 2016 roku odcięto linię od układu torowego stacji Marciszów. Jej los, za wyjątkiem krótkiego odcinka Strzegom-Grabina został już przypieczętowany decyzją MIB z maja 2017 r. - odcinek Grabina-Marciszów (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.), przystanków / ładowni (po./pół.) przedstawia się następująco (w nawiasie kilometraż niemiecki obrazujący ówczesny podział linii 302 na dwa odcinki: Strzegom-Malczyce i Strzegom-Marciszów):
- , Malczyce, st., km 0,000 (km 36,28)
- , Proszków, poł., km 6,915 (km 29,37)
- , Bukówek, st., km 10,160 (km 26,10)
- , Ujazd Górny, st., km 16,053 (km 20,24)
- , Łagiewniki Średzkie, poł., km 21,216 (km 16,06)
- , Piekary-Udanin, poł., km 24,119 (km 12,17)
- , Jaroszów, st., km 30,290 (km 6,00)
- , Strzegom, st., km 36,283 (km 0,00)
- , Strzegom Miasto, po., km 38,029 (km 1,72)
- , Grabina Śląska, poł., km 39,906 (km 3,62)
- , Roztoka, st./ład., km 46,184 (km 9,89)
- , Kłaczyna, po., km 49,842 (km 13,55)
- , Bolków, st./ład., km 56,243 (km 19,95)
- , Stare Rochowice, st., km 61,000 (km 24,71)
- , Poręba Górska, po., km 66,016 (km 29,72)
- , Domanów Jaworski, st., km 67,825 (km 31,50)
- , Marciszów, st., km 73,549 (km 37,22)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 1
    Budowa linii kolejowej Bolków-Marciszów na unikatowej pocztówce.
  • Data: 1907-1910
    komentarze: 3
    Strzegom - przejazd kolejowy przy ul. Dolnej.
  • Data: 1910-1912
    komentarze: 2
    Panorama Bolkowa od północnego-zachodu. Na pierwszym planie linia ...
  • Data: 1917
    komentarze: 0
    Stempel poczty kolejowej na całostce nadanej w pociągu z Malczyc ...
  • Data: 1921-1924
    komentarze: 0
    Widok na Bolków z linią kolejową na pierwszym planie.
  • Data: 1930-1939
    komentarze: 0
    Malowniczo wytrasowana linia kolejowa w okolicach Bolkowa. Tu ...
  • Data: 1939-1940
    komentarze: 0
    Pociąg relacji Marciszów - Bolków, utkwił w zaspie za przejazdem ...
  • Data: 1984
    komentarze: 5
    Bolków, widoczny okolicznościowy skład na linii Jaworzyna - Strzegom ...
  • Data: 1991
    komentarze: 1
    Parowóz Ty42-1 ze składem pasażerskim w okolicy Domanowa, w roku ...
  • Data: 2002-10-25
    komentarze: 0
    Tor linii Malczyce - Marciszów na stacji Piekary Udanin. Widok ...
  • Data: 2006-10-27
    komentarze: 2
    Nieużywane torowisko kolei Marciszów -Strzegom koło stacji Stare ...
  • Data: 2012-07-28
    komentarze: 0
    Wschodni wyjazd ze stacji Marciszów - na pierwszym planie tory ...
  • Data: 2012-10
    komentarze: 0
    Fragment linii kolejowej nr 302 na przejeździe kolejowym w Bolkowie ...
  • Data: 2012-11-18
    komentarze: 2
    Tory prowadzące do pobliskiej kopalni gliny. W kadrze widoczna ...
  • Data: 2013-07-04
    komentarze: 0
    Zdemontowany fragment linii kolejowej nr 302 w pobliżu przecięcia ...
  • Data: 2014-02-15
    komentarze: 0
    Wiadukt nad stykiem ulic: Dworcowej i Koszarowej w Strzegomiu; ...
  • Data: 2015-10-02
    komentarze: 0
    Lokomotywa przejeżdżająca przez przejazd kolejowy zlokalizowany ...
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 3
    Pociąg specjalny "Marzanna" przejeżdżający przez dawny przystanek ...
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 2
    Pociąg specjalny "Marzanna" wjazd na Grabinę.
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 3
    Pociąg specjalny Marzanna. Grabina, przepięcie lokomotywy.
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 0
    Strzegom, ul. Aleja Wojska Polskiego. Estakada kolejowa. Pociąg ...
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 0
    Pociąg specjalny "Marzanna" wjazd na Grabinę.
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 6
    Pociąg specjalny "Marzanna" na dawnej stacji Grabina Śląska.
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 0
    Parowóz TKt48 podczas manewrów na ładowni Grabina Śląska.
  • Data: 2016-12-11
    komentarze: 0
    Stacja Marciszów. Wyremontowany tor szlakowy nr 3 przy wschodnim ...
  • Data: 2018-09-01
    komentarze: 1
    Wykaz sprzedanych biletów na przystanku osobowym Kłaczyna w okresie ...
  • Data: 2020-01-27
    komentarze: 0
    Marciszów - rozgałęzienie linii kolejowej nr 274 i wyłączonej ...
  • Data: 2020-01-27
    komentarze: 0
    Marciszów - rozgałęzienie linii kolejowej nr 274 i wyłączonej ...
  • Data: 2020-01-27
    komentarze: 0
    Nieczynna linia kolejowa nr 302 w Marciszowie z widocznymi dwoma ...
  • Data: 2020-11-07
    komentarze: 0
    Zarośnięty, zapomniany fragment nieczynnej linii kolejowej z Marciszowa ...
  • Data: 2020-11-07
    komentarze: 0
    Zarośnięty, zapomniany fragment nieczynnej linii kolejowej z Marciszowa ...
  • Data: 2021-06-25
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 302 Malczyce - Marciszów na odcinki Strzegom ...

Linia kolejowa nr 302 Malczyce - Marciszów na innych fotografiach
  • 1942 - 1944
  • 2013
  • 2020