Linia Węgliniec - Zgorzelec (Görlitz) powstała jako odgałęzienie linii "marchijskiej" Wrocław - Legnica /Węgliniec - Berlin umożliwiając połączenie z Dreznem i dalej z południem Niemiec. Linię oddano do użytku dwuetapowo. Budowę 22-kilometrowego odcinka z Węglińca do Jędrzychowic zakończono 15.11.1846 r., zaś przedłużenie do Zgorzelca 1.09.1847 r. Przesunięcie w czasie wynikało z trudności wynikłych przy budowie mostu na Nysie Łużyckiej. Na 26,5 km trasie umiejscowiono 3 stacje i 1 przystanek. Linia ...
Linia Węgliniec - Zgorzelec (Görlitz) powstała jako odgałęzienie linii "marchijskiej" Wrocław - Legnica /Węgliniec - Berlin umożliwiając połączenie z Dreznem i dalej z południem Niemiec. Linię oddano do użytku dwuetapowo. Budowę 22-kilometrowego odcinka z Węglińca do Jędrzychowic zakończono 15.11.1846 r., zaś przedłużenie do Zgorzelca 1.09.1847 r. Przesunięcie w czasie wynikało z trudności wynikłych przy budowie mostu na Nysie Łużyckiej. Na 26,5 km trasie umiejscowiono 3 stacje i 1 przystanek. Linia już przed 1870 rokiem była dwutorowa. Przed 1945 r. linią tą kursowały pociągi przelotowe z zachodu Niemiec do Breslau i dalej do Polski i na Ukrainę. W 1939 kursowało dziennie20 par pociągów, z tego tylko 2 pary w dni robocze, w 1944 roku 15 par. Po 1945 r. zmienił się punkt ciężkości i cele przewozów. Linia stała się peryferyjna, dodatkowo przebiegając w pobliżu granicy z Niemcami, co powodowało dodatkowe restrykcje. Mimo to w 1963 roku kursowało dziennie 10 pociągów osobowych ze Zgorzelca Miasto do Węglińca i tylko jeden pociąg pospieszny do Görlitz - przez wiele lat kursował tędy pociąg relacji Warszawa - Frankfurt n.M. Obecnie mimo peryferyjności i braku elektryfikacji jest ważnym traktem w skali europejskiej, gdyż jest częścią magistrali E30 Drezno - Granica Państwa - Legnica. W latach 2007-2009 linię zmodernizowano do prędkości 160 km/h, przebudowano także stacje i nastawnie przez budowę lokalnego centrum sterowania w Węglińcu, które zastąpiło pracę nastawni w Zgorzelcu i Pieńsku. Stacje w Jędrzychowicach i Pieńsku przebudowano na posterunki odgałęźne z ładowniami, zaś posterunek Zgorzelec Miasto włączono do stacji Zgorzelec. Na pytanie czy taka modernizacja była potrzebna w sytuacji, gdy żaden z kursujących po linii pociągów nie wykorzystuje prędkości maksymalnej, linią kursują tylko 3 pociągi pospieszne Wrocław-Drezno prowadzone zespołami trakcyjnymi, a niemal cały ruch towarowy skierowano na linię Węgliniec - Bielawa - Horka - należy odpowiedzieć sobie samemu.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji i przystanków na linii (przedwojenny kilometraż liczony od Dworca Śląskiego w Berlinie). Pogrubioną czcionką zaznaczono stacje węzłowe: - , Węgliniec, st., km 0,000 (km 224,22) - , Pieńsk, st./poł., km 14,008 (km 238,20) - , Lasów, po., km 16,345 (km 240,52) - , Jędrzychowice, st./poł., km 22,421 (km 246,60) - , Zgorzelec Miasto, po., km 24,555 - , Zgorzelec (Ujazd), st., km 26,532 (km 250,69) ... - , Görlitz, st., (km 252,64) Na trasie znajdowały się następujące bocznice i posterunki odstępowe, które częściowo straciły rację bytu po ograniczeniu ruchu po 1945 r.: - Posterunek odstępowy Thirnebrücke-Rothwasser, (km 228,27) - zlikwidowany po 1945 r. - Posterunek odstępowy Długojewo, Langenau, km 9,590 (km 233,76) - odbudowany w 1959 r., zlikwidowany ok. 1980 r. - Bocznica szlakowa Pieńsk POZ-BRUK, km 15,565 - zbudowana w 2009 r. - Rozjazd - linia 781 Pieńsk - Granica Państwa, km 17,477 - odgałęzienie zbudowane dla potrzeb wojska, linia biegła przez wieś Żarka nad Nysą w kierunku Nysy Łużyckiej; przeprawa nie została nigdy zbudowana, jak również rozjazd nie był wpięty do szlaku głównego. - Posterunek odstępowy Burgundonau, (km 242,36) - zlikwidowany po 1945 r. - Posterunek odgałęźny Zgorzelec Miasto, km 25,125 - posterunek zbudowany w 1958 r., do 1976 r. pełnił także funkcje przystanku osobowego, zlikwidowany w 2009 r. po modernizacji linii, posterunek łączył linię 278 z linią 274. (moose - różne źródła) |
|||||||||||||||||||||||||
Linia kolejowa nr 278 Węgliniec - Zgorzelec na innych fotografiach | ||
|
||