Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




kitapczy: Ówczesną okolicę Koźla tworzyły Rogi oraz Kłodnica z folwarkiem (dziś wchodzące w skład miasta), a także małe skupisko zabudowań podpisane Kuckelm. To oznaczenie mostu oraz młyna wodnego na młynówce rzeki Kłodnicy (Mühlgraben). Miejsce to nosiło nazwę Kuckelmühl (jak na lub mapie) lub Kuchla.
bungulator: No może faktycznie się pospieszyłem z tą moją lokalizacją.To może być komin z tartaku.
PP: Delegacje zagraniczne.
PP: Godziny przedpołudniowe. Po oświetleniu reklamy nad wejściem do Capitolu przypuszczam, że to zdjęcie wykonano wcześniej w stosunku do . <br><br>Na chodniku po prawej, jakby postać ostrzarza, pochylonego przy swym przenośnym warsztaciku.
PP: Zdjęcie jest lepsze i obejmuje szerszy kadr. Ja bym zostawił lub podmienił z .

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Paulus,
Paulus,
Paulus,
Paulus,
Paulus,
TW40
Paulus,
TW40
Mmaciek
Danuta B.
Danuta B.
FM
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Alistair
Alistair
Danuta B.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Polski Fiat 126p zwany Maluchem lub małym Fiatem
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2025-06-20 14:59:00, Aktualizacja: 2025-06-28 19:14:31, Odsłon: 309

Charakterystyka techniczna samochodu na podstawie instrukcji obsługi z 1984 roku.

Polski Fiat 126p produkowany był w latach 1973–2000. Wyprodukowano (w wersji podstawowej) 3 128 313 szt., z tego:

  • 1 152 325 szt. w fabryce w Bielsku-Białej

  • 1 975 988 szt. w fabryce w Tychach

 

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA

(Instrukcja obsługi Polski Fiat 126p – zam. 6496/84/F)

Silnik – rzędowy dwucylindrowy (ze średnicą cylindrów 77 mm) typu 126 A1.076/E o pojemności skokowej 652 cm3, ze skokiem tłoków 70 mm, z mocą maksymalną (DIN) 17,7 kW (24 KM) przy 4500 obr/min, zblokowany ze skrzynią biegów, przekładnią główną i mechanizmem różnicowym, umieszczony za osią kół tylnych, wzdłuż osi pojazdu.

Rozrząd – górnozaworowy, popychaczowy z wałem rozrządu ułożyskowanym w kadłubie silnika.

Gaźnik – Weber 28IMB10/250 z urządzeniem rozruchowym sterowanym ręcznie o działaniu stopniowym.

Filtr powietrza – suchy z wkładem papierowym.

Pompa paliwowa – membramowa o napędzie mechanicznym.

Smarowane – sposobem ciśnieniowym (2,46...2,94 bar (2,5...3 kG/cm2) przy 3000obr/min i temperaturze oleju (z filtrem odśrodkowym) 80±5°C, z pompą zębatą i zaworem regulacyjnym.

Chłodzenie – powietrzem, wymuszony dmuchawą odśrodkową z termostatem sterującym przepustnicą wlotu powietrza (z początkiem otwierania przepustnicy 68...73°C, z całkowitym otwarciem przepustnicy 87...93°C).

Zapłon – kolejność zapłonu 1–2 z kątem statystycznym wyprzedzania zapłonu 10°C, kątem automatycznego wyprzedzania zapłonu 21°C±2°C powyżej 4000obr/min i szczeliną między stykami przerywacza 0,47...0,53 mm.

Świece zapłonowe – z gwintem M14×1,25 Iskra F95P lub Magneti-Marelli CW7NP lub Champion L82Y lub Bosch W78.

Sprzęgło – jednotarczowe, suche, ze sprężyną talerzową i ze sterowaniem mechanicznym przy skoku jałowym pedału 25–32 mm.

Skrzynia biegów – czterobiegowa z synchronizowanymi biegami (drugim, trzecim i czwartym) i z biegiem wstecznym, z dźwignią zmiany biegów umieszczoną na podłodze.

Hamulec awaryjny (postojowy) – hydrauliczny, bębnowy z automatyczną regulacją luzu między szczęką a bębnem hamulcowym, z dwoma niezależnymi obwodami, jednym dla kół przednich, drugim dla kół tylnych.

Hamulec pomocniczy – mechaniczny na koła tylne, uruchamiany ręczną dźwignią umieszczoną na podłodze.

Przednie zawieszenie – niezależne z amortyzatorami hydraulicznymi, resorem półeliptycznym poprzecznym, podpartym w dwóch punktach, spełniającym rolę stabilizatora.

Tylne zawieszenie – niezależne na wahaczach skośnych, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi.

Kolumna kierownicza – dzielona typu bezpiecznego z dwoma przegubami krzyżakowymi ustawiona z lewej strony pojazdu.

Przekładnia kierownicza – ślimakowa z wycinkiem zębatym ślimacznicy i przełożeniem 2/26.

Akumulator o pojemności 34 Ah ładowany prądnicą prądu stałego (230 W, 16 A), z początkiem ładowania przy ok. 1200 obr/min silnka lub przy prędkości ok. 27 km/h na czwartym biegu.

Rozrusznik – mocy 0,5 kW ze sterowaniem mechanicznym ręcznym i z zazębieniem za pomocą ''wolnego koła''.

Koła tarczowe z obręczami o wymiarach 4,008×12" ze zbieżnością kół przednich 0±2 mm i kół tylnych 5±1.

Ogumienie – promieniowe 135SR-12'' z ciśnieniem kół przednich 0,137 MPa (1,4 kG/cm2) i ciśnieniem kół tylnych 0,196 MPa (2,0 kG/cm2).

Dopuszczalna prędkość z pełnym obciążeniem – 30 km/h na pierwszym biegu, 50 km/h na drugim biegu, 80 km/h na trzecim biegu, 105 km/h na czwartym biegu i 25 km/h na wstecznym biegu.

Zdolność pokonywania wzniesień – na pierwszym biegu 25%, na drugim biegu 15%, na trzecim biegu 8,5%, na czwartym biegu 4,5%, na wstecznym biegu 30%.

Masa samochodu – 600 kg z paliwem, olejami, smarami oraz normalnym wyposażeniem, 920 kg dopuszczalna całkowita.

Kontrolne zużycie paliwa – 4,7±0,2 dm3/100 km dla prędkości 70 km/h, 6,0±0,3 dm3/100 km dla prędkości 90 km/h, 7,4±0,5 dm3/100 km dla jazdy miejskiej.

Wymiary samochodu:

  • długość: 3129 mm ze zderzakami z tworzywa, 3054 mm ze zderzakami metalowymi

  • odległość kół wzdłuż samochodu: 1840 mm

  • szerokość: 1382 mm z listwami bocznymi z tworzywa, 1377 mm bez listew

  • wysokość: 1335 mm

  • rozstaw kół przednich: 1142 mm

  • rozstaw kół tylnych: 1203 mm

Podstawowe materiały eksploatacyjne:

  • etylina 94 w zbiorniku paliwa o pojemności 21 l (w tym 5 l rezerwy)

  • oleje silnikowe typu SE lub SD klasy wg SAE w misce olejowej o pojemności 2,5 l 2,25 kg)

  • olej przekładniowy Hipol MF 80W/90 w obudowie bloku napądowego o pojemności 1,1 l (1,1 kg)

  • Hipol 15F wg SAE 90 EP w obudowie przekładni kierowniczej o pojemności 0,12 l (0,11 kg)

  • płyn hamulcowy R3 w układzie hamulców hydraulicznych o pojemności 0,35 l (0,35 kg)

B.W.

 


Polska / Województwo śląskie / Bielsko-Biała / Dolne Przedmieście / ul. Grażyńskiego Michała / Fabryka Samochodów Małolitrażowych - FSM (dawna) / Pojazdy produkcji FSM
Xenomorph | 2025-06-21 08:51:04
Dziękuję za kolejną sentymentalną podróż w czasie... Pomijając liczne mankamenty Malucha - świetnie się tym "gokartem" jeździło. Po latach dochodzę do wniosku, że kiedyś niewiele wystarczyło do szczęścia :-)
bogdanow | 2025-06-21 10:02:24
Też ''powoziłem'' ten pojazd i to przez kilkanaście lat z różnymi przygodami. Raz nawet udało mi się go zawieźć do samego Berlina.
Babinicz | 2025-06-22 22:12:50
Jeździłem maluchem kilkadziesiąt razy do Berlina Zachodniego :)
Tymoteusz | 2025-06-26 11:22:29
Kolekcja zdjęć Maluchów, które udało mi się zebrać w jednym miejscu:
górski | 2025-06-28 18:36:28
Zawieszenie przednie - poprawka: jeden poprzeczny resor półeliptyczny (chyba 5 piór, o ile dobrze pamiętam) mocowany dwiema obejmami, każda na dwie śruby, do nadwozia. Kilkoma egzemplarzami maluchów, w sumie objechałem kilkanaście razy Ziemie dookoła. Zdarzało się dłuższą chwilę na trzech kołach jechać, niestety obserwator nie miał aparatu foto.Na tamte czasy to było całkiem dobre autko.Siedem pełnoletnich kobietek kiedyś wiozłem, innym razem pralkę automat, meble, że o wędzonych połowkach wieprzka nawet nie warto wspominać ...
bogdanow | 2025-06-28 19:13:38
No tak. Pełna zgoda. Zamiast opisać w liczbie pojedynczej błędnie opisałem w liczbie mnogiej. Dzięki za super wnikliwość. Oczywiście poprawiłem.
bogdanow | 2025-06-28 19:21:26
A propo resorów. Zdarzyło mi się wymienić resory jakiejś rzemieślniczej podróby, które po dwóch tygodniach ''się wyprostowały''.
górski | 2025-06-28 19:47:01
Jeśli pióra nie były połamane, to lepiej było klepać stary u kowala niż kupowac jakieś podróby które siadały po kilku tygodniach. Koła "dołem się rozjeżdżały", opony darło od środka - rozpacz. Ogólnie jesli klucz leżał Tobie w dłoni, to wszystko sam zrobiłeś.Pod siedzeniem wirnik wentylatora, pompa paliwa, zabierak, przerywacz(młot+kowad), kilka kluczy i młotek do nabijania zabierakow gdy zsuwał się.Wszystko było słychac zanim się coś rozsypało, ale trzeba było dużo jeździć i znać auto jak swojego szkolonego psa. :)) Miałen nawet rocznik 83 na przedpłatę, przerobiłem na alternator + H4 i nie było problemów noca. A wtedy dużo jeździłem...
atom | 2025-06-30 21:35:07
Dorzucę swój kamyczek Też jeździłem "maluchem" przez 10 lat.