Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Budynek nr 10
2
 
Budynek nr 10a
1
 
Budynek nr 10c
2
 
Budynek nr 6-8
2
 
Bulwary - Centrum Eventowo-Biznesowe
1
 
Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia
7
 
Chlewnia i hala sprzedaży świń (dawna)
1
 
Chlewnia targowa (dawna)
2
 
Hala frontowa uboju bydła (dawna)
2
 
Hala rzeźna chorych zwierząt (dawna)
1
 
Hala uboju bydła (dawna)
3
 
Hala uboju świń (dawna)
2
 
Obora dla bydła (dawna)
1
 
Obora dla nierogacizny (dawna)
1
 
Pomieszczenie dla gnoju (dawne)
1
 
Portiernia (dawna)
1
 
Przepompownia
1
 
Schron przeciwlotniczy
1
 
 
 
 
  ID: 11680131

Zespół dawnej rzeźni miejskiej



Budowa
1889-1925
 
Pierwsza rzeźnia na Łasztowni działała już na przełomie XV/XVI w., być może na Wyspie Grodzkiej, która od czasów średniowiecza nosiła nazwę "Łąki Rzeźników" (Knochen-Hauer-Wiese lub Schlächterwiese). W owym czasie obowiązywał rzeźników i rybaków zakaz wyrzucania nieczystości do Odry. W tym celu wyznaczono jedno miejsce do składowania odpadków i śmieci.
W 1883 r. wydano zgodę na budowę rzeźni miejskiej, lecz dopiero 16.12.1886 r. Rada Miejska w Szczecinie zatwierdziła tę decyzję, ze wskazaniem lokalizacyjnym ...
Pierwsza rzeźnia na Łasztowni działała już na przełomie XV/XVI w., być może na Wyspie Grodzkiej, która od czasów średniowiecza nosiła nazwę "Łąki Rzeźników" (Knochen-Hauer-Wiese lub Schlächterwiese). W owym czasie obowiązywał rzeźników i rybaków zakaz wyrzucania nieczystości do Odry. W tym celu wyznaczono jedno miejsce do składowania odpadków i śmieci.
W 1883 r. wydano zgodę na budowę rzeźni miejskiej, lecz dopiero 16.12.1886 r. Rada Miejska w Szczecinie zatwierdziła tę decyzję, ze wskazaniem lokalizacyjnym przy Strasse am Dunzig (ul. Wendy), na terenie dawnej cieślarni miejskiej oraz składu drzewa i smoły. Wybór tego miejsca podyktowany był zarówno korzystnymi warunkami komunikacyjnymi (połączenie drogowe przez most Kłodyny, kolejowe i wodne), jak również wielkością terenu do zagospodarowania (ok. 2,4 ha).
Budowa nowej rzeźni stała się koniecznością wobec zapotrzebowania szybko rozwijającego się miasta. W 1882 r. w Szczecinie konsumowano 12 tys. szt. bydła, po 20 tys. szt. świń i cieląt oraz 30 tys. szt. owiec, zaś w samym mieście ubojnie przerabiały tylko 5 tys. szt. bydła, po 8 tys. szt. świń i cieląt oraz 12 tys. szt owiec. Produkcja własna stanowiła jedynie 45% ogólnego zapotrzebowania.
Wg przewidywanego wzrostu ludności (do 118 tys. w 1897 r.) określono, iż spożycie mięsa wzrośnie do ok. 100 tys. szt. rocznie, zaś projektowana rzeźnia przerabiałaby ok. 82 tys. szt., co stanowiłoby 75% zapotrzebownia miasta.
W latach 1888-89 władze miejskie przekazały 4.557 Mk na projekt rzeźni, którego autorami byli: C. Kruhl (miejski radca budowlany) i C. Schmidt (mistrz budowlany urzędu rejencji). Wg projektu wszystkie budynki inwentarsko-produkcyjne zostały ulokowane na osi północ-południe, tak aby żadna ze ścian długich nie była narażona na nadmierne nasłonecznienie. W sensie architektonicznym budynki wzorowane były na analogicznych obiektach z Chemnitz, Hannoweru i Lipska.

Bezpośrednio przy Strasse am Dunzig zgrupowano budynki mieszkalno-administracyjne, portiernię oraz zakład pozyskiwania limfy i stajnię z remizą (wozownią).
Pośrodku założenia ulokowano najwyższy i największy budynek rzeźni - halę uboju świń. Po prawej i lewej stronie tego budynku rozlokowano dwa, lustrzanie symetryczne zespoły budynków: w zachodniej części ubojnia dla bydła oraz obora dla bydła, zaś w części wschodniej ubojnia dla nierogacizny i obora dla nierogacizny.
W południowej części założenia (bezpośrednio po południowej stronie ubojni dla bydła) projektowano chłodnię, połączoną - od wschodu - z maszynownią i kotłownią; analogiczną chłodnię planowano również po południowej stronie ubojni dla nierogacizny (obiekt niezrealizowany). Między obiema chłodniami ulokowano myjnię flaków. Na południowo-wschodnim krańcu podwórza projektowano halę uboju sanitarnego. Budynek ten miał być odgrodzony od reszty zabudowy wysokim murem; przy murze przewidywano pomieszczenie dla gnoju.
Zarezerwowano także place dla dalszej rozbudowy rzeźni: w części wschodniej o wym. 50,2 x 12,6 m, w części zachodniej o wym. 53 x 22,5 m.
Budynki inwentarskie i ubojnie miały być murowane, osadzone na palowych fundamentach, z trwałymi posadzkami (aby uniemożliwić wnikanie krwi i tłuszczu), cokoły obłożone płytami granitowymi, fasady z cegły ceramicznej, wrota obite blachą, zaś dachy z szerokimi okapami. W północnej ścianie szczytowej hali uboju świń przewidywano umieszczenie zegara, który znajdowałby się w osi głównego wejścia do rzeźni.

W czasie II wojny światowej przy ul. Wendy (Dunzigstr), na terenie rzeźni, mieścił obóz zbiorczy (Gemeinschaftslager).
Do 1945 r. zespoł rzeźni miejkiej skomunikowany był ze śródmieściem przez most Kłodny i linią tramwajową Nr 5.
3.10.1945 r. zespół rzeźni miejskiej przekazany został władzom polskim; przy czym cała Łasztownia pozostawała (do 1947 r) w administracji wojsk radzieckich. Do lat 80-tych zespół budynków był użytkowany przez Zakłady Mięsne w Szczecinie, następnie przejęty przez Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "Gryf", które użytkowało sąsiednie Nadbrzeże Bułgarskie. Dnia 24.081994 r. prawo wieczystego użytkowania i własność budynków przejęło Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe "Porty Rybacki GRYF". Obecnie budynki dawnej rzeźni miejskiej pełnią głównie funkcje magazynowe lub biurowe (wynajmowane także firmom zewnętrznym). Kilka obiektów jest nieużytkowanych.

Opis to obszerne fragmenty opracowania z Karty zabytku z 1996 r. autorstwa Waldemara Witka:
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1996
    komentarze: 0
    Plan sytuacyjny dawnej rzeźni miejskiej na Łasztowni. Rys. Waldemar ...
  • Data: 2021-06-23
    komentarze: 2
    Widok z Trasy Zamkowej na budynki dawnej rzeźni miejskiej. Po ...
  • Data: 2025-04-08
    komentarze: 0
    Widok z Trasy Zamkowej na budynki dawnej rzeźni miejskiej.