Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




antonistarobrzynski: Widać (scheiber 4762)
POLI 2: Bractwo Kurkowe Miasta Wrocławia.
POLI 2: Intronizacja Króla Kurkowego Wrocławia.
bogdanow: Ładnie sfotografowana stacja benzynowa.
bogdanow: Fajne foto.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

antonistarobrzynski
stap
stap
Stanisław Starek
Mmaciek
Mmaciek
Suntour
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
Stanisław Starek
Ologierd
Ologierd

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Samochody osobowe i motocykle na polskich drogach w PRL-u
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2025-05-31 13:17:29, Aktualizacja: 2025-05-31 22:08:08, Odsłon: 507

W PRL-u do napędu silników z zapłonem iskrowym stosowano paliwa z dodatkiem tetraetyloołowiu.

W kilka lat po drugiej wojnie światowej do silników spalinowych z zapłonem iskrowym (gaźnikowych) wprowadzono etylinę, czyli benzynę z dodatkiem tetraetyloołowiu (PbEt4) jako środka przeciwstukowego. Najpierw wprowadzono etylinę o liczbie oktanowej 70, potem w II połowie lat 50. o liczbie oktanowej 80. Oprócz tego stosowano mieszanki benzynowo-alkoholowe (BA) i mieszanki benzynowo-alkoholowo-benzolowe (BAB), obie o liczbie oktanowej 70. W składzie mieszanki BAB benzyna stanowiła 70% składu, alkohol absolutny 16% a benzol motorowy 14%. Przejściowo w grudniu 1965 roku wprowadzono etylinę o liczbie oktanowej 87.

W 1966 roku do silników z zapłonem iskrowym wprowadzono etyliny o zmienionych liczbach oktanowych, zastępując dotychczas stosowane:

  • etylinę niebieską o liczbie oktanowej 78 (liczba oznaczona metodą badawczą RM), co odpowiadało liczbie oktanowej 76 (liczba oznaczona metoda motorową MM)

  • etylinę żółtą o liczbie oktanowej 94 (liczba oznaczona metodą badawczą RM), co odpowiadało liczbie oktanowej 88 (liczba oznaczona metoda motorową MM)

Paliwa te przystosowane były do napędu przeważającej części silników z zapłonem iskrowym wtedy eksploatowanymi w Polsce. Jednak pewna liczba silników wymagała stosowania liczby oktanowej większej od 78, a stosowanie do nich etyliny 94 nie było konieczne. Dla takich silników można było stosować mieszaninę etyliny 78 z etyliną 94 w odpowiednim stosunku procentowym. Stacje benzynowe (wtedy CPN) miały obowiązek napełniać bak samochodu i motocykla w odpowiedniej proporcji etyliny 78 i etyliny 94.

Orientacyjny stosunek mieszaniny etyliny 78 i etyliny 94 dla uzyskania wymaganych liczb oktanowych (LO/B) w tabeli.

Wymagania LO/B

78

82

85

88

90

94

Etylina 78 w %

100

80

60

40

20

0

Etylina 94 w %

0

20

40

60

80

100

Do silników dwusuwowych stosowano mieszankę paliwa z olejem, Mieszanka była wymagana ze względu na brak lub skromne wykorzystanie układu smarowania w tych silnikach. Najczęściej stosowano mieszanki w proporcji od 1:20 (1 litr oleju na 20 litrów paliwa) do 1:50 (1 litr oleju na 50 litrów paliwa). Wtedy silniki dwusuwowe smarowane były olejami Mixol S, Lux dw lub Extra 15 oraz zastępczo olejami S-17 lub AK-15.

A silniki czterosuwowe niżej wymienionymi:

  • olejami letnimi (Extra 10U, Lux 7L, Lux 10, S-10, S-13, S17)

  • olejami zimowymi (Extra 7U, Lux 5, Lux 7Z, SZ-6, SZ-10)

  • olejami rocznymi (Selektol 9)

Oleje Lux były olejami rafinacji selektywnej, zaś oleje S – rafinacji kwasowej.

 

Przykładowy wykaz samochodów osobowych z silnikiem gaźnikowym i motocykli spotykanych na polskich drogach w 1967 roku.

Marka i typ samochodu (1)

Zalecana

liczba oktanowa (2)

Charakterystyka silnika (3)

Samochody z silnikiem dwusuwowym

DKW Junior

DKW F11

DKW F12

?

?

?

3-cylindrowy, 741 cm3

3-cylindrowy, 796 cm3

3-cylindrowy, 889 cm3

AWZ P-70

?

2-cylindrowy R2, 690 cm3 (0,7 l )

IFA F9

?

3-cylindrowy R3, 901 cm3 (0,9 l), gaźnik BVF9

Syrena 100, 101, 102

Syrena 103

Syrena 104

miesz. 85

miesz. 85

miesz. 85

2-cylindrowy R2 typu S-15, 746 cm3, gaźnik BVF H362/13

2-cylindrowy R2 typu S-150, 746 cm3

3-cylindrowy R3 typu S-31, 842 cm3

Trabant 600

Trabant 601

miesz. 82

miesz. 90

2-cylindrowy R2, 594,5 cm3 (0,6 l)

2-cylindrowy R2, 594,5 cm3 (0,6 l), gaźnik BVF28H

Wartburg 312, 1000

miesz. 82

3-cylindrowy R3, 993 cm3 ( 0,9 l)

Samochody z silnikiem czterosuwowym

Citroen 2CV

Citroen DS19

Citroen ID19

miesz. 85

miesz. 85

miesz. 85

425 cm3

4-cylindrowy R4, 1911 cm3 (1,9 l)

?

Fiat 600

Fiat 1300

Fiat 1500

Fiat 2300

miesz. 85

94

94

94

4-cylindrowy R4, 633 cm3 (0,6 l)

4-cylindrowy R4, 1295 cm3

4-cylindrowy R4, 1481 cm3

6-cylindrowy R6, 2279 cm3

Ford Consul

Ford Taunus 17M

94

miesz. 90

?

4-cylindrowy L4, (1,7 l)

Hillman Super Minx

94

4-cylindrowy R4, 1265 cm3 (1,3 l)

Mercedes Benz 220S (W180)

94

6-cylindrowy typu M 180 III, 2195 cm3

Moskwicz 403

Moskwicz 408

miesz. 85

miesz. 85

4-cylindrowy typu M-407, 1358 cm3, gaźnik K-59

4-cylindrowy R4, 1358 cm3

NSU Prinz 1000

miesz. 85

?

Opel Kapitan

Opel Rekord

Opel Olympia

94

94

?

6-cylindrowy R6, 2473 cm3

4-cylindrowy

4-cylindrowy, 1488 cm3

Renault Dauphine

Renault R8, R10

94

94

4-cylindrowy R4, 845 cm3

4-cylindrowy R4

Simca Aronde

Simca 1300

Simca 1500

miesz. 85

94

94

4-cylindrowy R4

4-cylindrowy R4, 1290 cm3 (1,3 l)

4-cylindrowy R4, 1475 cm3 (1,5 l)

Skoda 440 Spartak

Skoda Octavia Super

Skoda Octavia TS

Skoda Popular

Skoda 1000 MB

?

miesz. 85

miesz. 85

?

94

4-cylindrowy, 1089 cm3

1221 cm3 (1,2 l)

1089 cm3 (1,1 l)

4-cylindrowy, 1995 cm3

4-cylindrowy R4

Tatra T603

78

8-cylindrowy V8, 2,4 l

Warszawa M20

Warszawa 203

Warszawa 204

78

miesz. 85

miesz. 85

4-cylindrowy typu M20, 2120 cm3, gaźnik K-25A

4-cylindrowy typu S-21, 2120 cm3, gaźnik Jihov 40SOP

4-cylindrowy typu M20, 2120 cm3

Volkswagen VW 1200

Volkswagen VW 1500

miesz. 85

miesz. 85

4-cylindrowy, 1192 cm3

4-cylindrowy typu B4, 1493 cm3 (1,5 l)

Volvo P1800S

Volvo PV444

Volvo 122S

Volvo PV60

?

?

?

?

4-cylindrowy typu B18, 1778 cm3 (1,8 l )

4-cylindrowy, 1414 cm3

4-cylindrowy typu B16B, 1580 cm3

6-cylindrowy, 3670 cm3

Wołga M21W

miesz. 85

4-cylindrowy R4, 2445 cm3 (2,5 l)

Zastawa 750

miesz. 85

4-cylindrowy R4, 767 cm3 (0,8 l)

Motocykle i skutery z silnikiem dwusuwowym

Jawa 175 (typ 356)

78

1-cylindrowy, 172 cm3

Jawa 250 (typ 353)

78

1-cylindrowy, 248,5 cm3, gaźnik Jihov 2924H

Jawa 350 (typ 354)

78

2-cylindrowy, 354 cm3

MZ ES 175

94

1-cylindrowy, 175 cm3

MZ ES 250

94

1-cylindrowy, 250 cm3

Pannonia 250

miesz. 85

1-cylindrowy, 250 cm3

SHL 150 (M06)

miesz. 85

1-cylindrowy typu S06, 148 cm3

SHL 175 (M11)

miesz. 85

1-cylindrowy typu S32, 173 cm3

WFM 125 (M06)

miesz. 85

1-cylindrowy typu S01, 123 cm3

WSK 125 (M06)

miesz. 85

1-cylindrowy typu S01, 123 cm3

Osa 150 (M50)

78

1-cylindrowy typu S06A, 147,9 cm3

Motocykle z silnikiem czterosuwowym

Junak 350

miesz. 85

1-cylindrowy, 349 cm3

 

(1) Spis samochodów i motocykli z publikacji ''Stacje benzynowe CPN'' (wyd. 1967)

(2) Liczby oktanowe etyliny z publikacji: "Stacje benzynowe CPN "(wyd. 1974-75)

(3) Charakterystyka silników ze stron Wikipedii (w tym obcojęzycznych)

B.W.

 


Polska / Drogi i autostrady / Motoryzacja w Polsce
stap | 2025-05-31 16:10:30
Junak 350 był dostosowany do E 78, Potem gdy weszła E 86 i zlikwidowano E 78, to nie było wyboru.
bogdanow | 2025-05-31 17:08:13
Może mówimy o dwóch odrębnych modelach Junaka 350, tj. M07 i M10. Przytoczone publikacje nie podają tych modeli. To oznacza, że dla jednego z nich to zalecana liczba oktanowa 85, a drugi był dostosowany do liczby 78. Dzięki za rzeczowy komentarz.
MacGyver_74 | 2025-05-31 19:12:05
Dodaj część o dwusuwach. Oprócz mieszania paliw trzeba było, w specjalnej konwi, wymieszać paliwo z olejem. :)
bogdanow | 2025-05-31 20:00:51
Tak. Paliwem do silników dwusuwowych jest mieszanka benzyny bezołowiowej z olejem do silników dwusuwowych. Proporcja mieszanki przeważnie wynosi 1:40 (1 litr oleju na 40 litrów benzyny). W przytoczonych publikacjach nie ma wzmianki o tym typie zmieszanego paliwa, tylko to, co jest napisane nad tabelą. a artykuł dotyczy kilkudziesięciu lat wstecz i stosowania dawnych etylin. Zatem brak szczegółów z tamtego okresu uniemożliwia jak na razie uzupełnienia. Dzięki za sugestię.
MacGyver_74 | 2025-05-31 20:14:17
1:40, 1:50 to bardziej współcześnie. W czasach o których piszesz zdarzało się 1:20, 1:25. :)
bogdanow | 2025-05-31 20:33:08
Tekst uzupełniłem o mieszankę paliwowo-olejową zgodnie z sugestią, za którą dziękuję.
MacGyver_74 | 2025-05-31 21:54:06
Żeby było jasne. Napisałem "zdarzało się". Zależało to od silnika, jego dotarcia itp. Myślę, że bezpieczniej będzie podać widełki, np. 1:20 - 1:50. :)
bogdanow | 2025-05-31 22:10:02
Ok.)
MacGyver_74 | 2025-06-02 00:00:14
A oto i bańka do mieszania :)
stap | 2025-06-02 08:56:33
Podejrzewam, że takie bańki na starszych stacjach. wciąż sobie gdzieś stoją schowane :) jakby coś tam.
atom | 2025-06-06 08:32:17
Miałem Trabanta i mieszałem paliwo w takiej bańce :-)
Xenomorph | 2025-06-01 23:38:57
Dzięki za świetny artykuł. I za podróż w czasie...