Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




jary: W tle jest portal główny Ratusza.
bogdanow: Ładnie sfotografowana stacja benzynowa.
bogdanow: Fajne foto.
Ryszard Kumorek: Co prawda, to prawda.
bungulator: Masz rację wydawało mi się że już z rok to tak trwa.
bogdanow: Chodzi też o to . Linia przy ul. Kolejowej zlikwidowana w latach siedemdziesiątych.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

stap
stap
Stanisław Starek
Mmaciek
Mmaciek
Suntour
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
Stanisław Starek
Ologierd
Ologierd
antonistarobrzynski

Ostatnio wyszukiwane hasła

Laurentiusfriedhof, lublin, Widok wzdłuż elewacji tylnej (południowej) pewnego budynku. Którego?, ofiar oświęcimskich, Pałac Mielżyńskich w Pawłowicach, Zabkowice, Krępna, wrocław pręgierz, jawor, podolin, Śliwiński, ciepłowody, Powstańców śląskich 183a, traugutta, świdnicka, Les, godziesz, most, Wende, NEUDAMM, Osie, klodzko, Pogorzelec, damen hute, Osiek, Ludowa 34a, Lwówek Śląski, warszawska jedlina, średzka, Duszniki Zdrój Lindenhof, Duszniki Zdrój Maria, Paul Neugebauer, treutler, Staszica, Karolat, grunwaldzka, Zawada, żeromskiego, treutler wei, rybnica lesna kosciol, Lwowska 31, stacja benzynowa rynek, manganowa, Zdzislawa, Debickiego, oławska, JANKOWICE, legnica, prl, łódź 1, łódź 1 maja, wołowa góra, rynek, darlowo, kuznica, legnica katzbach, zamek kynau, Szymbark, zamek zagorze, kynau, szczaw, Zamek w Szymbarku, klasyków, Ryczywół, Radomice, Große Allee, Lwowska 39, piekary, Jelenia, Duszniki Zdrój Arlt, Czarne, kat, Wilno, Jelenia Góra ul. Lotnictwa, Duszniki Zdrój Sonnenschein, Zawonia, Miłoradzice, mil, Sadków, Kokorzyce, Duszniki Zdrój Lohengrin, Turniejowa, Duszniki Zdrój Christa, Duszniki Zdrój Hohenzollern, Duszniki Zdrój Konig von Sachsen, Kudowa Zdrój Furstenhof, katowice, Kłodzko Wilhelm, Szpital kolejowy, Schmelzetal, Hinterwinkel, Duszniki Zdrój Gruner Baum, nowa ruda, Kielce Jagiellońska, Duszniki Zdrój He, gottesberg, Duszniki Zdrój Berghaus, Boszkowo, stacja towarowa walbrzych, Duszniki Zdrój Landhaus Dinter

 
 
 
 
Reichsautobahn Drezno-Wrocław (1935-1942)
Autor: jerzy0°, Data dodania: 2025-05-31 12:45:06, Aktualizacja: 2025-06-07 13:34:33, Odsłon: 442

Reichsautobahn Drezno-Wrocław (1935-1942)

Autostradowe połączenie Drezno-Wrocław powstało z myślą o bezpośrednim połączeniu peryferyjnie położonego ówcześnie landu Śląsk ze środkową częścią Niemiec. Początkowe plany i pomysły takiego projektu datowane są na lata 20-te XX wieku, jednak do roku 1933 pozostał on wyłącznie w sferze planów. Powrócono do niego dopiero w ramach rozpoczętego od tego roku ogólnokrajowego programu budowy sieci Państwowych Autostrad (Reichsautobahn). Z nielicznie zachowanych małoskalowych planów wynika, że miało to być  połączenie o łącznej długości około 160 kilometrów i przebiegu  Drezno-Budziszyn-Zgorzelec-Krzyżowa - w okolicach której zaplanowano jego fizyczne zakończenie na Reichsautobahn Berlin-Wrocław w formie bezkolizyjnego rozwidlenia typu "trąbka". Przygotowania do budowy były podzielone na dwa odcinki budowlane: numer 73 (Drezno-Zgorzelec) oraz numer 74 (Zgorzelec-Krzyżowa). Formalnie rozpoczęto ją w grudniu 1935 roku od budowlanego punktu "0 km" jaki znajdował się  w północnych okolicach Drezna. Do dnia ogłoszenia formalnego anulowania prac, który miał miejsce 1 maja 1942 roku - do oficjalnego użytku udało się oddać prawie połowę projektu w postaci odcinka Drezno-Weißenberg. Większa część dalszego ciągu prac prowadznych w kierunku Krzyżowej pozostała na etapie dość mocno zaawansowanych prac ziemnych, oraz towarzyszącej im żelbetonowej autostradowej infrastruktury w postaci  gotowych mostów, przepustów i przejazdów na których "jedynie" zabrakło gotowej autostrady. Po roku 1945 w granicach obecnej Polski znalazł się końcowy fragment odcinka budowlanego numer 74 o długości 55 km objęty wspomnianym rodzajem prac przygotowawczych na łącznej długości około 36 kilometrów. Przeważającą większość z nich zlikwidowano dopiero w początkach XXI wieku, gdy w ramach współczesnego polsko-niemieckiego projektu budowy autostradowego połączenia Wrocław-Drezno - obydwie strony zdecydowały się na jego poprowadzenie szlakiem dotychczas wykonanych prac z czasów Reichsautobahn. Dawny projekt według którego je wykonano dostosowano jednak do potrzeb i wymogów współczesnych - w wyniku czego m.in. dokonano mniejszych lub większych korekt jego przebiegu. Po obecnej stronie polskiej zadecydowano również o tym, że polski odcinek tego połączenia stanie się przedłużeniem polskiej autostrady A4 od strony Wrocławia. W związku z  tym zmiana głównego kierunku podróży - z dotychczas istniejącego "Wrocław-Berlin" na obecnie funkcjonujący "Wrocław-Drezno - doprowadziła do modyfikacji nieukończonego dotąd w praktyce  projektu autostradowego rozwidlenia koło Krzyżowej. Po stronie niemieckiej dalszy ciąg projektu w stronę Drezna funkcjonuje obecnie jako fragment Bundesautobahn A4. Przejazd nad graniczną rzeką Nysa Łużycka w ramach tego połączenia jest możliwy dzięki łączącej obydwa projekty autostradowej przeprawie mostowej, której plany pierwotnie opracowano w roku 1939.


© Piotr Zembrzuski, dnia 11 kwietnia 2025 r.


Polska / Drogi i autostrady 5 / Autostrady / Autostrady III Rzeszy (Reichsautobahnen) / Reichsautobahn Drezno-Wrocław (1935-1942)