Autor:jerzy0°,
Data dodania: 2025-05-31 12:45:06,
Aktualizacja: 2025-06-07 13:34:33,
Odsłon: 442
Reichsautobahn Drezno-Wrocław (1935-1942)
Autostradowe połączenie Drezno-Wrocław powstało z myślą o bezpośrednim połączeniu peryferyjnie położonego ówcześnie landu Śląsk ze środkową częścią Niemiec. Początkowe plany i pomysły takiego projektu datowane są na lata 20-te XX wieku, jednak do roku 1933 pozostał on wyłącznie w sferze planów. Powrócono do niego dopiero w ramach rozpoczętego od tego roku ogólnokrajowego programu budowy sieci Państwowych Autostrad (Reichsautobahn). Z nielicznie zachowanych małoskalowych planów wynika, że miało to być połączenie o łącznej długości około 160 kilometrów i przebiegu Drezno-Budziszyn-Zgorzelec-Krzyżowa - w okolicach której zaplanowano jego fizyczne zakończenie na Reichsautobahn Berlin-Wrocław w formie bezkolizyjnego rozwidlenia typu "trąbka". Przygotowania do budowy były podzielone na dwa odcinki budowlane: numer 73 (Drezno-Zgorzelec) oraz numer 74 (Zgorzelec-Krzyżowa). Formalnie rozpoczęto ją w grudniu 1935 roku od budowlanego punktu "0 km" jaki znajdował się w północnych okolicach Drezna. Do dnia ogłoszenia formalnego anulowania prac, który miał miejsce 1 maja 1942 roku - do oficjalnego użytku udało się oddać prawie połowę projektu w postaci odcinka Drezno-Weißenberg. Większa część dalszego ciągu prac prowadznych w kierunku Krzyżowej pozostała na etapie dość mocno zaawansowanych prac ziemnych, oraz towarzyszącej im żelbetonowej autostradowej infrastruktury w postaci gotowych mostów, przepustów i przejazdów na których "jedynie" zabrakło gotowej autostrady. Po roku 1945 w granicach obecnej Polski znalazł się końcowy fragment odcinka budowlanego numer 74 o długości 55 km objęty wspomnianym rodzajem prac przygotowawczych na łącznej długości około 36 kilometrów. Przeważającą większość z nich zlikwidowano dopiero w początkach XXI wieku, gdy w ramach współczesnego polsko-niemieckiego projektu budowy autostradowego połączenia Wrocław-Drezno - obydwie strony zdecydowały się na jego poprowadzenie szlakiem dotychczas wykonanych prac z czasów Reichsautobahn. Dawny projekt według którego je wykonano dostosowano jednak do potrzeb i wymogów współczesnych - w wyniku czego m.in. dokonano mniejszych lub większych korekt jego przebiegu. Po obecnej stronie polskiej zadecydowano również o tym, że polski odcinek tego połączenia stanie się przedłużeniem polskiej autostrady A4 od strony Wrocławia. W związku z tym zmiana głównego kierunku podróży - z dotychczas istniejącego "Wrocław-Berlin" na obecnie funkcjonujący "Wrocław-Drezno - doprowadziła do modyfikacji nieukończonego dotąd w praktyce projektu autostradowego rozwidlenia koło Krzyżowej. Po stronie niemieckiej dalszy ciąg projektu w stronę Drezna funkcjonuje obecnie jako fragment Bundesautobahn A4. Przejazd nad graniczną rzeką Nysa Łużycka w ramach tego połączenia jest możliwy dzięki łączącej obydwa projekty autostradowej przeprawie mostowej, której plany pierwotnie opracowano w roku 1939.