Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




stap: Przemarsz, przemarszem - ale jaki konkretny obiekt jest widoczny na drugim planie? (jestem prowincjuszem i to jest dla mnie bardziej interesujące)
bogdanow: Ładnie sfotografowana stacja benzynowa.
bogdanow: Fajne foto.
Ryszard Kumorek: Co prawda, to prawda.
bungulator: Masz rację wydawało mi się że już z rok to tak trwa.
bogdanow: Chodzi też o to . Linia przy ul. Kolejowej zlikwidowana w latach siedemdziesiątych.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

stap
stap
Stanisław Starek
Mmaciek
Mmaciek
Suntour
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
antonistarobrzynski
Stanisław Starek
Ologierd
Ologierd
antonistarobrzynski

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Lokomotywy kopalniane produkcji chorzowskiego Konstalu
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2025-05-15 12:42:26, Aktualizacja: 2025-05-15 12:43:38, Odsłon: 422

Spis i charakterystyka lokomotyw wyprodukowanych w latach 1949–1998

Kopalnianie lokomotywy dołowe to pojazdy szynowe przystosowane do pracy w podziemnych chodnikach kopalń głębinowych różnych wydobywanych kopalin. W Polsce zatem lokomotywy zbudowane w Konstalu pracują lub pracowały w kopalniach węgla kamiennego, rud żelaza, rud miedzi, rud cynku i ołowiu, a także w kopalni barytu w Boguszowie. Lokomotywy te także pracują lub pracowały na powierzchni wielu przedsiębiorstw, głównie zakładów górniczych, ale i innych, posiadających lokalną sieć kolei wąskotorowych, np. Przedsiębiorstwach Budowy Kopalń, Zakładach Papierniczo-Celulozowych, Zakładach Materiałów Ogniotrwałych, Zakładach Terenowych Przemysłu Metalowego. Część lokomotyw Konstal przeznaczał na eksport do Chin, Indii, Wietnamu, Czechosłowacji, Bułgarii, Albanii, Hiszpanii, Boliwii i Kazachstanu.

Budowa lokomotyw kopalnianych stanowiła nie lada wyzwanie dla konstruktorów, z uwagi na dostosowanie do specyficznych i różnych warunków eksploatacyjnych kopalin i szerokości torów, których było ponad 20 od 450 mm do 1050 mm.

Ze względu na źródło energii i rodzaj budowy lokomotywy kopalniane dzielą się na:

  • elektryczne przewodowe

  • elektryczne akumulatorowe budowy normalnej

  • elektryczne akumulatorowe ognioszczelne

  • elektryczne przewodowo-akumulatorowe

  • spalinowe budowy normalnej

  • spalinowe ognioszczelne

  • pneumatyczne

Lokomotywy budowy ognioszczelnej i lokomotywy pneumatyczne były dostosowane do pracy w kopalniach zagrożonych wybuchem metanu. Lokomotywy przewodowe czerpały moc z sieci trakcyjnej o napięciu 220V lub 250V, a lokomotywy akumulatorowe z baterii o napięciu 40V, 72V, 84V lub 144V.

Dostawcami urządzeń elektrycznych byli: EMIT w Żychlinie (silniki trakcyjne), APATOR w Toruniu (aparatura ognioszczelna), ELTA w Łodzi (nastawniki do lokomotyw przewodowych) oraz Fabryka Akumulatorów w Bielsku-Białej (ogniwa trakcyjne do lokomotyw akumulatorowych).

Dostawcami układów tyrystyrowych byli: ELSTA w Wieliczce oraz Centrum Elektryfikacji i Automatyzacji Górnictwa EMAG w Katowicach.

Dostawcą zbiorników ciśnieniowych do lokomotywy pneumatycznej była Fabryka Kotłów Przemysłowych FAKOP w Sosnowcu.

 

Spis kopalnianych lokomotyw dołowych wyprodukowanych w Konstalu

Typ lokomotywy

Szerokość toru [mm]

Okres produkcji

Charakterystyka lokomotyw

Lokomotywy elektryczne przewodowe

Ld1

Ld2

Ld3

450÷625

550÷700

750÷1050

1949–1960

1949–1960

1951–?

Hamulec elektrodynamiczny i ręczny hamulec śrubowy na cztery klocki, dwa silniki trakcyjne w układzie szeregowo-równoległym, przekładnie jednostopniowe, rezystory z żeliwa

Ld10

Ld20

Ld30

450÷625

550÷700

750÷785

1960–I poł. 70

1958–I poł. 70

1958–I poł. 70

Rezystory fechralowe, wyższa kabina maszynisty i kabina konwojenta w porównaniu z typem Ld1/Ld2/Ld3

Ld10M

Ld20M

Ld30M

450÷625

550÷700

750÷785

1969–1990

1969–I poł. 70

1969–I poł. 70

Zmodernizowane wersje lokomotywy typu Ld10/Ld20/Ld30 – zwężona kabina maszynisty

Ld30/2

Ld30/3

Ld30/2M

Ld30/3M

800÷900

950÷1050

800÷900

950÷1050

1962–?

1963–?

1969–?

?

Kolejne wersje i modernizacje lokomotywy typu Ld30

Ld21/2

Ld31/1

Ld31/2

Ld31/3

550÷700

750÷800

800÷900

1000÷1050

1969–?

1971–?

1971–?

1971–?

Jedna centralnie usytuowana kabina maszynisty, dwa przewzbudzone silniki trakcyjne o równoległym połączeniu elektrycznym, hamulec mechaniczny uruchamiany ręcznie lub pneumatycznie

LdT21/2

LdT31/2

550÷700

800÷900

1992

1992

Tyrystorowy układ rozruchu i hamowania elektrycznego, produkcja kilka sztuk

Lep20

750÷900

1972–1974 prototyp

Dwa dwuosiowe wózki z dwustopniowym odsprężynowaniem, dwie kabiny maszynisty, hamulec mechaniczny pneumatyczny (zasadniczy) i ręczny (postojowy) – mechanizm różnicowy i wały Cardana, produkcja kilka sztuk dla Kopalni Miedzi ''Polkowice''

Lokomotywy elektryczne akumulatorowe budowy normalnej

Ldag05

Ldag05/1

500÷630

640÷750

1963–1975

1963–1975

Dwa silniki trakcyjne usytuowane równolegle do osi zestawów kołowych, , jednostopniowa przekładnia czołowa, bateria 72V z pojemnością 13,2 kWh, mechaniczny hamulec zapadkowy ręczny, produkcja około 330 sztuk

Ldag05/1M

Ldag05/2M

Ldag05/3M

430÷630

600÷750

?

1972–?

1976–?

?

Zmodernizowane wersje lokomotywy typu Ldag05 – silniki trakcyjne usytuowane prostopadle do osi zestawów kołowych, zwiększona pojemność baterii do 35,3 kWh (84V)

LEA 12P1A

LEA 12P2A

LEA 12P3A

470÷700

550÷750

800÷900

1992–?

?

?

Tyrystorowy układ rozruchu i hamowania elektrycznego

Lokomotywy elektryczne akumulatorowe ognioszczelne

Karlik

550÷625

1955–1968

Do transportu pomocniczego, stosowany także w tartakach, produkcja 660 sztuk

LeaBM12/1

LeaBM12/2

450÷600

550÷750

1972–?

1972–?

Dwie kabiny maszynisty, wały Cardana, przekładnie dwustopniowe, mechaniczny hamulec śrubowy ręczny

LeaBM12/1T

LeaBM12/2T

LeaBM12/3T

450÷600

550÷750

800÷900

1974–1988

1974–1988

1974–1988

Tyrystorowy układ rozruchu i hamowania elektrycznego

Lokomotywa przewodowo-akumulatorowa

Lda20

900

1966–1969

Produkcja około 40 sztuk, odbiorcy głównie kopalnie miedzi

Lokomotywa spalinowa

Lds100

550÷750

1977

Spalinowy silnik wysokoprężny i hydrauliczny zmiennik momentu, hamulec mechaniczny pneumatyczny (zasadniczy) i ręczny (postojowy), produkcja 5 sztuk dla KWK ''1 Maja"

Lokomotywa pneumatyczna

Ldp45

750

1987–1992

Napędzana sprężonym powietrzem o bardzo wysokim ciśnieniu, zbiorniki ciśnieniowe o nadciśnieniu 20MPa, produkcja 8 sztuk

 

Znalezione w monografii ''Od Warsztatów Przetwórczych do ALSTOM KONSTAL S.A.'' (Wydawnictwo EMI-PRESS 1999)

B.W.


Polska / Województwo śląskie / Chorzów
heck | 2025-05-16 21:14:27
Super artykuł Bogdan!
Virzzz | 2025-05-16 23:12:13
Brawo :)
bogdanow | 2025-05-17 09:15:20
Dzięki, ale chyba nieco ''zbliźniaczyłem'' artykuł napisany dekadę temu .