Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Zdzisław K.: Proszę redaktora strony o przeniesienie znaczka na właściwe miejsce.
Zdzisław K.: Ok. Poprawiłem. Dziękuję :))
bogdanow: Wczoraj dzieci, dzisiaj zwierzęta różnej maści - te użytkowe (jak wyżej) i te do uboju (jak tu i tu ). Czegoś jeszcze nie wiemy?
grzesiubla: Wyjaśnienie pod adresem:
Krzysztof Kozłowski: Dopisałem do wydawcy.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

FM
FM
FM
FM
Mmaciek
FM
FM
Mmaciek
FM
FM
FM
FM
Mmaciek
FM
StaszekM
StaszekM
StaszekM
StaszekM
StaszekM
StaszekM
StaszekM

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Reichsautobahn Berlin-Królewiec na obszarze miasta Gdańsk (1942-1945)
Autor: jerzy0°, Data dodania: 2025-04-08 13:58:16, Aktualizacja: 2025-04-26 18:52:43, Odsłon: 283

Reichsautobahn Berlin-Królewiec na obszarze miasta Gdańsk (1942-1945)

Na szlaku powszechnie znanego obecnie projektu Reichsautobahn Berlin-Królewiec realizowanego w latach 1933-44 w założeniach miało znajdować się także miasto Gdańsk. Według znanych dotąd materiałów archiwalnych przebieg tej autostrady zaplanowano około 15-20 km od centrum miasta - więc w związku z tym pojawia się pytanie: jak to było możliwe skoro wspomniana autostrada miała przebiegać w pewnej odleglości od jego granic ? Bezpośrednie autostradowe połączenie Gdańska z siecią Reichsautobahn miało być przecież zrealizowane już za pomocą odrębnego projektu (Reichsautobahn Gdańsk-Poznań przedstawionego już w tym artykule: https://polska-org.pl/11113345,Inauguracja_budowy_Reichsautobahn_Gdansk_Poznan_1939_r.html ). Rozwiązanie tej zagadki znajduje się w ówczesnej polityce administracyjnej jaką rozpoczęto wcielać w praktyce conajmniej od roku 1939. Polegała ona na powiększaniu obszarów administracyjnych miast poprzez przyłączanie do ich terenów podmiejskich gmin sąsiadających dotąd z ich obszarami. Nie inaczej stało się tak z miastem Gdańsk. Na mocy oficjalnego urzędowego obwieszczenia z dnia 1 kwietnia 1942 roku do Hanseatyckiego Miasta Gdańsk prawie w całości włączono terytoria siedmiu podmiejskich gmin (plus mniejsze fragmenty dwóch innych). Wśród nich znalazło się prawie całe terytorium dotychczasowej Gminy Pruszcz (obecny Gdański) z fragmentem przebiegającego przez jego terytorium projektem Reichautobahn Berlin-Królewiec o kierunku i zakresie który przedstawia poniższa ilustracja:


Według archiwalnej dokumentacji projektowej - bezpośrednio na obszarze Wielkiego Masta Gdańsk znalazl się jego odcinek o długości około 4 km, natomiast jego bezpośrednie połączenie z tą autostradą miało być możliwe dzięki węzłowi "Danzig-Praust" (Gdańsk-Pruszcz) zaplanowanemu na nim w południowych okolicach Pruszcza. Miał on znajdować się około 750 metrów na południe od linii kolejowej Pruszcz-Kolbudy na skrzyżowaniu planowanej Reichsautobahn z obecną drogą Krajową numer 91. Nie jest znany jego żaden dokładny projekt - na schematycznych małoskalowych archiwalnych planach w przeważającej ilości przypadków we wskazanej lokalizacji jest on schematycznie zaznaczony po wschodniej stronie wspomnianej drogi. Jego docelowy wygląd jest więc obecnie przedmiotem wyłącznie teoretycznych domysłow i przypuszczeń. Dwa własne wykonane według materiałow archiwalnych przedstawiam na ilustracjach niniejszego artykułu. Na teoretycznej rekonstrukcji projektu jaką wykonałem w realnej skali na współczesnej ortofotomapie (www.geoportal.gov.pl) mógł więc on wyglądać także tak:

 

 

W ten oto "magiczny" sposób właśnie miasto Gdańsk formalnie znalazło się na szlaku niedoszłej Reichsautobahn Berlin-Królewiec. Trwało to jednak stosunkowo krótko - Wielkie Miasto Gdańsk formalnie istniało i funkcjonowało jedynie do roku 1945, kiedy to zniesiono dotychczas formalnie obowiązujące postanowienia narodowo-socjalistycznego dekretu i przywrócono dotychczasowy status wszystkim podmiejskim gminom. W praktyce nigdy więcej potem nie podjęto żadnego rodzaju drogowego komunikacyjnego pomysłu w przybliżeniu choćby nawet nawiązującego do tego projektu. Podobnie jak ambitne urbanistyczne plany budowy Nowego Gdańska których był istotną częścią - w całości obecnie można podziwiać go jednynie na archiwalnych planach. Obecnie w południowych okolicach Pruszcza Gdańskiego istnieją wprawdzie jeszcze resztki początków jego realizacji w praktyce, ale jak wynika ze  współczesnych planów zagospodarowania miasta - wkrótce nawet je pochłonie współczesna zabudowa i wtedy trudno będzie już udowodnić ich istnienie.


© Piotr Zembrzuski, dnia 8 kwietnia 2025 r.
 


Polska / Drogi i autostrady 5 / Autostrady / Autostrady III Rzeszy (Reichsautobahnen) / Reichsautobahn Berlin - Królewiec (niezrealizowana)