MENU
W 2014 r. podczas remontu przejścia podziemnego (tunelu pod stacją) został odkryty dawny, namalowany farbami na tynku rozkład jazdy pociągów na stacji kolejowej Warszawa Włochy. Szczegółowe badania konserwatorskie obiektu wykazały, że pierwotnie napisy były na białym tle, zaś obecny ugrowy jest kolorem późniejszym.

Nieznana jest data powstania malowanego rozkładu jazdy, być może pochodzi on nawet z okresu międzywojennego. Jedyne co wiadomo na pewno, że musiało to być przed rokiem 1951, kiedy to przyłączono miasteczko Włochy do Warszawy. Datowanie potwierdza umieszczona w rozkładzie nazwa stacji Zielkowice, która w 1950 roku została zmieniona na Łowicz Przedmieście. Rozkład ten funkcjonował jeszcze w latach 70., o czym świadczy informacja o kursowaniu pociągów w soboty pracujące.

W 2017 r. decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wpisano obiekt do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego. Rok później został poddany zabezpieczającym zabiegom konserwatorskim. Następnie w tym samym roku wycięto go wraz z fragmentem muru i przeniesiono na zewnątrz, tuż obok stacji kolejowej Warszawa Włochy.

W 2024 r. została wybudowana specjalna szklana gablota, mająca chronić obiekt i zapewniać mu stabilne warunki cieplno-wilgotnościowe. Dzięki temu wykonawca mógł przystąpić do prac konserwatorskich polegających na oczyszczeniu, zabezpieczeniu, uzupełnieniu ubytków tynku i warstwy malarskiej oraz wklejeniu zdezintegrowanych fragmentów.

Autorami prac konserwatorskich są prof. Paweł Marek Jakubowski mgr Zofia Jakubowska.


Dodał: Danuta B.° - Data dodania: 2025-03-13 10:09:49 - Odsłon: 61
09 marca 2025

Data: 2025:03:09 13:07:37   ISO: 40   Ogniskowa: 3.93 mm   Aparat: samsung SM-A505FN   Przysłona: f/1.7   Ekspozycja: 1/1800 s  


Stacja kolejowa we Włochach powstała w 1885 r. na Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej (WWŻD, dzisiejsza LK nr 1). W 1932 roku doprowadzono do stacji odnogę Elektrycznej Kolei Dojazdowej (Warszawa Włochy WKD). Ponadto w latach 30. XX wieku stacja została przebudowana w związku z elektryfikacją linii kolejowej, zbudowano wówczas charakterystyczne modernistyczne, żelbetowe "skrzydlate" wiaty peronowe z wkomponowanymi literami z nazwą stacji (wyremontowane przez PKP PLK w czasie przebudowy linii do Grodziska Maz.). W latach 1962-1964 pod stacją wybudowano tunel drogowy w ciągu ulic Globusowej i Bolesława Chrobrego, a w 1971 roku zlikwidowano stację WKD wraz z odnogą wzdłuż ul. Popularnej. W 2010 roku stację częściowo odremontowano. Nadal zaniedbany pozostaje jednak teren przed stacją od strony ul. Chrobrego, gdzie mieszkańcy widzieliby urządzony skwer, będący centralnym punktem dzielnicy – piszą w tym celu pisma i podania do władz miasta oraz do kolejarzy. Pierwszą część akcji udało się przeprowadzić w październiku 2014 roku, kiedy na skwerku mieszkańcy posadzili wspólnie kwiaty, chcąc jednocześnie zwrócić uwagę na problemy przestrzeni miejskiej. Natomiast w listopadzie w trakcie prac w przejściu podziemnym odkryto namalowany na ścianie stary rozkład jazdy pociągów ze stacji Włochy z ok. 1951 r. Tablica ma ok. 350 cm szerokości i 250 cm wysokości. – lokalni działacze od razu rozpoczęli starania o zachowanie tego odkrycia. W 2024 r. udało się dzięki PKP PLK wyeksponować stary rozkład w przeszklonej gablocie. Dawna stacja, a obecnie przystanek Warszawa Włochy to jeden z nielicznych warszawskich przystanków, która zachował się w znacznej części w niezmienionej postaci od czasu jej budowy w latach 30. ubiegłego wieku. Przystanek posiada dwa perony: pierwszy z jedną krawędzią peronową, drugi – z dwiema. Poruszanie się między peronami umożliwia przejście podziemne, wyremontowane w 2010 roku. Na przystanku działa kasa biletowa oraz poczekalnia. Wzdłuż przystanku przebiegają dwa tory dalekobieżne linii nr 1 i 3, linia 447 i krótka linia towarowa 457. Dawny dworzec (z lat 60.) jest dzisiaj pawilonem handlowym.

Dnia 3 września 1987 roku na stacji doszło do katastrofy kolejowej, najechały na siebie dwa pociągi, zginęło osiem osób, kilkadziesiąt zostało rannych (tego samego dnia kilka osób zginęło w wypadku tramwajów na ul. Młynarskiej, wobec czego dzień ten nazwano "czarnym czwartkiem" warszawskiej komunikacji miejskiej).

(moose - różne źródła)

Zdjęcia Anny M.

Poprzednie: Stodoła/obora Strona Główna Następne: Spichlerz


Danuta B. | 2025-03-13 22:10:08 | edytowany: 2025-03-13 22:18:39
@MacGyverze-74 uzupełnij, proszę ten obiekt:). Edit - O! Już zrobione! Ależ było roboty z przypisaniami. Wspomniane w opisie zdjęcia dawne nazwy stacji warto wpisać. Tekst pochodzi z tablicy info umieszczonej obok gabloty. Instalacja dość świeża i napis do odczytania. Podpisane PKP PLK
MacGyver_74 | 2025-03-13 22:13:04 | edytowany: 2025-03-13 22:17:18
Nie ma sprawy, mogę jutro? :)
MacGyver_74 | 2025-03-13 22:22:14
Widzę, że temat nieaktualny, Rafał uporządkował. :)