MENU
Anons reklamowy fabryki samolotów Ignaza (Igo) Etricha. Samolot Taube (Gołąb) został zaprojektowany przez Etricha, austriackiego inżyniera, urodzonego w Trutnovie. Ojciec Igo Etricha był znanym przedsiębiorcą, posiadającym kilka fabryk włókienniczych na Pogórzu Karkonoskim. Taube pracował nad doskonaleniem konstrukcji maszyn włókienniczych, jednak jego prawdziwą pasją stała się awiacja. W swoich projektach lotniczych, podobnie jak wielu konstruktorów, poszukiwał inspiracji w przyrodzie. Szczególną rolę odegrała dla niego publikacja naukowa na temat nasion egzotycznej rośliny Zanonia macrocarpa, które były w stanie z wiatrem lecieć na bardzo duże odległości. Kształt tych nasion wykorzystał w projekcie samolotu, który był jednosilnikowym górnopłatem z usterzeniem poziomym, przypominającym ptaka w locie. Pierwszy egzemplarz został wykonany w Wiedniu, następnie produkcję przeniesiono do hangaru w Lubawce, zbudowanego w pobliżu rodzinnych zakładów włókienniczych. Produkowane w Lubawce samoloty Taube szybko zdobyły uznanie w Europie. Cieszyły się bardzo dobrą opinią i były uznawane za bezpieczne i stabilne. Głównym partnerem w biznesie, a równocześnie mechanikiem i pilotem oblatywaczem był Karl Illner, urodzony w Žacléřu. Samoloty Etrich Taube były produkowane w Lubawce w latach 1912-1914, następnie projekt samolotu został zmodyfikowany przez znanego konstruktora Edmunda Rumplera i produkcja samolotów już pod nawą Rumpler Taube została przeniesiona do fabryki przy lotnisku Johannisthal w Berlinie. Budynek fabryki w Lubawce był wykorzystywany później w różnych celach.

Dodał: moose° - Data dodania: 2025-03-12 23:46:26 - Odsłon: 20
Lata 1912-1915


W 1910 roku Ignaz "Igo" Etrich przeniósł (z finansowaniem rządowym) swój zakład lotniczy z austriackiego Wiener Neustadt do Lubawki. Założył także szkołę pilotów. Warsztaty w Lubawce pod koniec lat 1940-tych (ok. 1948 r.) rozpoczęły produkcji seryjną szybowców szkolnych IS-3 ABC, opracowanych w Instytucie Szybownictwa w Bielsku, pod oznaczeniem Lub-1 ABC bis. Zbudowano 50 egz. tej wersji. Następnie we wrześniu 1950 r. oblatano pierwszy z 30 szybowców ABC ter zbudowanych w Lubawce. Warsztaty zostały zlikwidowane w 1951 r. W ich miejscu powstał tartak (Tartak nr 2 w l. 70.) dla pobliskiej fabryki mebli (adres jak fabryki - ul. Torowa).

  • /foto/10173/10173651m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/416/416021m.jpg
    1913
  • /foto/5024/5024283m.jpg
    1913
  • /foto/6946/6946662m.jpg
    1913
  • /foto/271/271440m.jpg
    1913 - 1914
  • /foto/10498/10498282m.jpg
    1913 - 1914
  • /foto/6578/6578399m.jpg
    1913 - 1915
  • /foto/9394/9394272m.jpg
    1918
  • /foto/8133/8133252m.jpg
    2019
  • /foto/8133/8133257m.jpg
    2019

www.ebay.de

Poprzednie: Muszyna Strona Główna Następne: Folwark przypałacowy (dawny)