|
Na trasie do Podkowy Leśnej |
Likwidacja przystanków kolei WKD zaczęła się na początku lat 60. wraz ze wzrostem ruchu samochodowego oraz przebudową i modernizacją ulic. Biegnące wzdłuż jezdni, zazwyczaj ich środkiem tory kolejowe WKD, ograniczały zwiększający się z roku na rok ruch uliczny, a restrykcyjne przepisy PKP (od 1947 r. EKD została znacjonalizowana i pod zmienioną nazwą WKD włączona w struktury kolei państwowych) wprost uniemożliwiały przebudowę ulic i skrzyżowań. Władze miasta rozumiały ten nabrzmiewający problem i zleciły biurom architektonicznym (w tym Kolprojektowi) opracowanie nowej koncepcji dla nowego, jak najmniej kolizyjnego przebiegu trasy WKD.
Już w na początku lat 60. zaczął się pierwszy etap modernizacji linii WKD, tj. położenia nowego torowiska wzdłuż Alej Jerozolimskich począwszy od zbudowanego w 1963 r. dworca i stacji krańcowej Warszawa Śródmieście WKD oraz wydzielenie na powstałym w tym samym roku przystanku kolei podmiejskich PKP Warszawa Ochota, dodatkowego, niskiego peronu dla potrzeb WKD. Działania te pozwoliły na zmianę trasy kolejki i uwolnienie ulic Nowogrodzkiej, Tarczyńskiej, Niemcewicza i placu Zawiszy Czarnego od kłopotliwego ruchu kolejowego, a co najważniejsze, zlikwidowano tak uciążliwe, jak niebezpieczne skrzyżowania torów z ul. Grójecką – trasą wylotową z Warszawy. Warto bowiem pamiętać, że tory przebiegające z ww. placu przecinały ul. Grójecką, niezabezpieczoną szlabanami i wchodziły w ul. Tarczyńską.
W ten sposób zlikwidowano przystanki, od początkowego Warszawa Marszałkowska, poprzez Chałbińskiego WKD, Plac Zawiszy WKD i Grójecka WKD. Do roku 1975 pozostawiono niezmieniony przebieg ulicą Szczęśliwicką z przystankami Dworzec Zachodni WKD (niemający nic wspólnego z istniejącym dworcem PKP Warszawa Zachodnia, a znajdującym się w pobliżu skrzyżowania ul. Szczęśliwickiej z Kopińską), Warszawa Szczęśliwicka WKD, Warszawą Opaczewską WKD, Warszawa Strzelnica WKD, Warszawa Szczęśliwice WKD, Warszawa Raków WKD i Warszawa Salomea WKD.
Po 1975 r. (dokładnie 31 grudnia 1974 r.) w wyniku cały czas trwających prac modernizacyjnych wycofano pociągi WKD z ostatniego ulicznego odcinka – ul. Szczęśliwickiej, by od strony Grodziska, od przystanku Warszawa Raków skierować po nowo zbudowanej linii raz górą (nad torami PKP do Radomia), a raz dołem (pod wiaduktem w ciągu Alej Jerozolimskich), poprzez nowy przystanek na stacji Warszawa Zachodnia, włączyć WKD do linii średnicowej.
Warto wspomnieć, że w obecnych granicach miasta, jeszcze w 1971 r. zlikwidowano odgałęzienie do stacji Warszawa Włochy, likwidując po drodze 4 przystanki.
Jeszcze nie skończone....
Festung, luty 2019 r.