Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




morgot: Patrząc na mapę , to były conajmniej 3 budynki o podobnym kształcie ale różnej długości. Podejrzewam, że mogły mieć związek z wrocławskim garnizonem, bo plan dodany przez Virzza , pokazuje jeden z tych budynków (numer 190a).
Keco: Budynek nie istnieje. Do przypisania trzeba podać obiekt nadrzędny. Ponieważ dawny hotel znajdował się pomiędzy budynkiem nr 70 a 75, podałem ten drugi, żeby można było założyć obiekt. W miejscu zaparkowanych samochodów stał budynek hotelu.
Stańczyk: To dawna Szkoła Podstawowa nr 2 za czasów PRL
moose: Wydawca z Nysy, więc nie "nasz" człowiek, stąd pewnie literówka.
Virzzz: Wnikliwa kwerenda sprawia, że muszę zweryfikować dane: przy napisie "Welcome" faktycznie jest 12.4 jednakże "Wycieraj kalosze gburze" zmienia ten parametr do 11.7 :)

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

moose
moose
panAeL
Wincenty Miros
StaszekM
StaszekM
StaszekM
StaszekM
foxi
mietok
mietok
mietok
mietok
mietok
mietok
mietok
mietok
mietok
StaszekM
Mmaciek
Mmaciek

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Warszawska Kolej Dojazdowa - niedokończony artykuł Festunga
Autor: Danuta B.°, Data dodania: 2025-02-24 14:15:19, Aktualizacja: 2025-02-25 00:02:39, Odsłon: 415

Usuwając dziś zbędne wiadomości z przelewającej się skrzynki mailowej trafiłam na ten plik. Miał być dalszy ciąg.
Na trasie do Podkowy Leśnej

        Likwidacja przystanków kolei WKD zaczęła się na początku lat 60. wraz ze wzrostem ruchu samochodowego oraz przebudową i modernizacją ulic. Biegnące wzdłuż jezdni, zazwyczaj ich środkiem tory kolejowe WKD, ograniczały zwiększający się z roku na rok ruch uliczny, a restrykcyjne przepisy PKP (od 1947 r. EKD została znacjonalizowana i pod zmienioną nazwą WKD włączona w struktury kolei państwowych) wprost uniemożliwiały przebudowę ulic i skrzyżowań. Władze miasta rozumiały ten nabrzmiewający problem i zleciły biurom architektonicznym (w tym Kolprojektowi) opracowanie nowej koncepcji dla nowego, jak najmniej kolizyjnego przebiegu trasy WKD. 

      Już w na początku lat 60. zaczął się pierwszy etap modernizacji linii WKD, tj. położenia nowego torowiska wzdłuż Alej Jerozolimskich począwszy od zbudowanego w 1963 r. dworca i stacji krańcowej Warszawa Śródmieście WKD oraz wydzielenie na powstałym w tym samym roku przystanku kolei podmiejskich PKP Warszawa Ochota, dodatkowego, niskiego peronu dla potrzeb WKD. Działania te pozwoliły na zmianę trasy kolejki i uwolnienie ulic Nowogrodzkiej, Tarczyńskiej, Niemcewicza i placu Zawiszy Czarnego od kłopotliwego ruchu kolejowego, a co najważniejsze, zlikwidowano tak uciążliwe, jak niebezpieczne skrzyżowania torów z ul. Grójecką – trasą wylotową z Warszawy. Warto bowiem pamiętać, że tory przebiegające z ww. placu przecinały ul. Grójecką, niezabezpieczoną szlabanami i wchodziły w ul. Tarczyńską.

        W ten sposób zlikwidowano przystanki, od początkowego Warszawa Marszałkowska, poprzez Chałbińskiego WKD, Plac Zawiszy WKD i Grójecka WKD. Do roku 1975 pozostawiono niezmieniony przebieg ulicą Szczęśliwicką z przystankami Dworzec Zachodni WKD (niemający nic wspólnego z istniejącym dworcem PKP Warszawa Zachodnia, a znajdującym się w pobliżu skrzyżowania ul. Szczęśliwickiej z Kopińską), Warszawa Szczęśliwicka WKD, Warszawą Opaczewską WKD, Warszawa Strzelnica WKD, Warszawa Szczęśliwice WKD, Warszawa Raków WKD i Warszawa Salomea WKD.

       Po 1975 r. (dokładnie 31 grudnia 1974 r.) w wyniku cały czas trwających prac modernizacyjnych wycofano pociągi WKD z ostatniego ulicznego odcinka – ul. Szczęśliwickiej, by od strony Grodziska, od przystanku Warszawa Raków skierować po nowo zbudowanej linii raz górą (nad torami PKP do Radomia), a raz dołem (pod wiaduktem w ciągu Alej Jerozolimskich), poprzez nowy przystanek na stacji Warszawa Zachodnia, włączyć WKD do linii średnicowej.

         Warto wspomnieć, że w obecnych granicach miasta, jeszcze w 1971 r. zlikwidowano odgałęzienie do stacji Warszawa Włochy, likwidując po drodze 4 przystanki.

Jeszcze nie skończone....

 

Festung, luty 2019 r.


 

 


Polska / Województwo mazowieckie / Warszawa / Komunikacja i transport w Warszawie / Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD)