Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Zbigniew Waluś: Decyzją starosty budynek przeznaczony do rozbiórki.
kitapczy: Uwieczniona została wizyta cesarzowej Augusty Wiktorii (postać w jasnej sukni), małżonki Wilhelma II. Warto natomiast dokonać zmiany w opisie obiektu. Wezwanie św. św. Feliksa i Adaukta nosił średniowieczny kościół. Ten zniszczony przez powódź był od momentu powstania w połowie XVIII w. pod wezwaniem św. Bartłomieja. Podpis pod zdjęciem jest prawidłowy.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Parsley
Parsley
StaszekM
StaszekM
t.ziemlicki
t.ziemlicki
Wolwro
Parsley
Paulus,
Petroniusz
Petroniusz
t.ziemlicki
t.ziemlicki
t.ziemlicki
t.ziemlicki
t.ziemlicki
t.ziemlicki
t.ziemlicki
t.ziemlicki
FM
prysman

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Reichsautobahn Żytawa-Szczecin (1938-1940)
Autor: jerzy0°, Data dodania: 2025-01-22 11:02:09, Aktualizacja: 2025-02-08 22:20:31, Odsłon: 242

Reichsautobahn Żytawa-Szczecin (1938-1940)

Projekt regionalnej Reichsautobahn Żytawa-Szczecin (Zittau-Stettin) realizowany w latach 1938 -1940 składał się z budowlanych odcinków nr 98 i 99. Sens budowy tego projektu nazywanego "Ost-Oder Line" miał ścisły związek z włączeniem ośrodków przemysłowych Górnych Łużyc do dotychczasowej sieci Reichsautobahn, w których najważniejszą rolę odgrywały bezpośrednie autostradowe połączenia z portowymi miastami w Szczecinie i Gdańsku. Związane z nim Prace ziemne rozpoczęto po obecnej stronie niemieciej od jej przyszłego skrzyżowania z Reichsautobahn Wrocław-Drezno. Dotarły do południowego brzegu rzeki Nysa Łużycka w południowo-zachodnich okolicach obecnej polskiej wsi Przewóz (Priebus). Po obecnej stronie polskiej wstępne prace ziemne miały związek tylko z przyszłymi skrzyżowaniami z Reichsautobahn Berlin-Wrocław oraz Berlin-Poznań. Odcinek budowlany nr 99, którego budowa miała rozpocząć się od Reichsautobah Berlin-Szczecin we wschodnich okolicach obecnego węzła "Radziszewo" (dawny "Sydowsaue", a po 1945 roku - "Klucz")- w całości pozostał wyłącznie na etapie planów. Pierwszy oficjalnie opublikowany schemat tego projektu na tle dotychczasowej sieci Reichsautobahn przedstawia poniższa ilustracja pochodząca ze stosownego artykułu w fachowym czasopiśmie "Die Strasse":

Obecnie przebieg całego projektu znany jest niestety jedynie bardzo ogólne ze wstępnych odręcznych roboczych szkiców oraz małoskalowych map. Brak jego dokładniejszej dokumentacji projektowej nie pozwala niestety na jego dalszą weryfikację na poziomie szczegółów. Nie można zatem obecnie odpowiedzieć na pytanie czy po roku 1938 dokonywano w nim jakichkolwiek dalszych zmian lub poprawek. Ponieważ teoretycznie taką możliwość należy brać pod uwagę - przebieg projektu na przedstawionej ilustracji w chwili obecnej należy interpretować jako ogólną koncepcję wstępną. Tekst:   © Piotr Zembrzuski;  22 styczeń 2025.


Polska / Drogi i autostrady 5 / Autostrady / Autostrady III Rzeszy (Reichsautobahn) / Reichsautobahn Żytawa-Szczecin (projekt niezrealizowany)