Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Kubek Elektrowóz: A czy pamięta Pani może w jakim systemie zbudowano os. Kosmonautów albo Nowy Dwór
morgot: Najbardziej chyba tutaj .
Mmaciek: Przejeżdżałem dziś przez Kąty, teraz porównuje co sfocone mamy na stronie i jestem w szoku jak wiele białych plam w tym mieście. Po za Rynkiem, praktycznie nic nie sfocone. Zachęcam zatem do wyprawy, zwłaszcza że dla niektórych to "rzut beretem" ;)
Mmaciek: Taki ładny obiekt, w takim ładny miejscu, tak się marnuje... Dobrze, że przynajmniej dach cały.
mietok: Trudno to określić, bo jeżeli jest stary to powinien być i nowy, a takiego nie ma :) Można zmienić np na: Folwark w Żeleźniku (dawny) i tak zrobię :)
Kavikvs: A jednak. Ten sam polski sznyt co z

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

mietok
mietok
Babinicz
StaszekM
StaszekM
t.ziemlicki
StaszekM
StaszekM
StaszekM
StaszekM
Mmaciek
Zulka
Zulka
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
Mmaciek
jawc
tomimaki
tomimaki
tomimaki

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Przeprawy promowe przez Odrę (woj. opolskie)
Autor: Petroniusz°, Data dodania: 2025-01-10 20:03:58, Aktualizacja: 2025-01-10 20:08:58, Odsłon: 177

Wykaz wszystkich zidentyfikowanych (w tym nieistniejących) przepraw promowych przez Odrę w województwie opolskim.

Artykuły o przeprawach promowych w innych województwach:

- zachodniopomorskie (wkrótce),
- lubuskie (wkrótce),
- dolnośląskie (wkrótce),
śląskie

 

Kilometraż*

Link do przeprawy

Rodzaj przeprawy

(w określonych latach**)

Istnieje

Opis

Zdjęcie

Plan archiwalny

551,7

Przeprawa promowa Lipki (nie istnieje)

1930 - W.F.

Nie

Przeprawa promowa Lipki - na lewym brzegu Odry. Od strony wsi Lipki, znajdował się dom obsługi promu (Fährwohnhaus). Na przeciwległym brzegu znajdowała się leśniczówka (Waldwärter Lindener Fähre) a przy niej (lub w tym samym budynku) gospoda o tej samej nazwie (Gasthaus zur Lindener Fähre). Przeprawa była przystosowana do przewozu pojazdów/wozów. Obecnie nie istnieje.

576,0

Przeprawa promowa Kopanie (nie istnieje)

1884 - Fähre

1920 - W.F.

1932 - W.F.

1937 - W.F.

Nie

Przeprawa przez Odrę między wsią Kopanie (Koppen) na lewym brzegu a wsią Stobrawa (Stoberau) oddaloną od przeprawy i prawego brzegu o niecałe 3 kilometry, służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Przeprawa występuje na planach z lat: 1884, 1920, 1932 i 1937, obecnie nie istnieje.

---

583,4

Przeprawa promowa Mikolin (nie istnieje)

1884 - prom na linie

1896 - prom na linie

1933 - prom na linie

1939 - brak

Nie

Przeprawa przez Odrę między wsią Mikolin (Nikoline, Niklasfähre) na lewym brzegu a Popielowską Kolonią (Kolonie Poppelau, Klink) na prawym, służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Był to tzw. prom na linie (latający pomost). Przeprawa występuje na planach z lat: 1884, 1896 i 1933. Na planie z roku 1939 przeprawy już nie ma w związku z wybudowanym ok. 350 metrów w górę rzeki mostem drogowym.

---

587,2

Przeprawa promowa Golczowice (nie istnieje)

1884 - Fähre

1896 - Fähre

1933 - W.F.

1939 - W.F.

Nie

Przeprawa przez Odrę między wsią Golczowice (Golschwitz, Eichenried) na lewym brzegu a wsią Stare Siołkowice (Alt Schalkowitz, Alt Schalkendorf) leżącą niecałe 3 kilometry od prawego brzegu, służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Na planie z roku 1869 przeprawa nazywa się Golschwitzer Fähre a na planach z 1936 i 1939 - Eichenrieder Fähre, W.F. Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

592,6

Przeprawa promowa Narok (nie istnieje)

1884 - Fähre

1896 - Fähre

1933 - Fähre

1939 - W.F.

Nie

Przeprawa promowa Narok. Przeprawa przez Odrę między leżącą na lewym brzegu wsią Narok (Norok, Wolfsgrund), od której wzięła swoją nazwę a leżącym na prawym brzegu przysiółkiem Kąty (Konty, Oderhof Kol.) służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Na planie z roku 1896 nazywa się Noroker Fähre a na planach z 1936 i 1939 - Wolfsgründer Fähre, W.F. Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

593,3

Przeprawa promowa Ostrówek (nie istnieje)

1884 - Kahn Fähre

1896 - Kahn Fähre

1933 - brak

1939 - brak

Nie

Przeprawa promowa Ostrówek. Przeprawa przez Odrę w pobliżu przysiółka Ostrówek to przeprawa osobowa łodzią. Jest zaznaczona na planie z roku 1884 i 1896, na kolejnych znanych planach (1933 i 1939) już jej nie ma. Obecnie również nie istnieje.

---

595,1

Przeprawa promowa Niewodniki (nie istnieje)

1884 - Kahn Fähre

1896 - Kahn Fähre

Nie

Przeprawa promowa Niewodniki. Przeprawa przez Odrę niedaleko wsi Niewodniki i w pobliżu przysiółka Otok to przeprawa promowa łodzią (Kähn Fähre). Jest zaznaczona na planie z roku 1884 i 1896, na kolejnych znanych planach (1933 i 1939) już jej nie ma. Obecnie również nie istnieje.

597,7

Przeprawa promowa Dobrzeń Mały (nie istnieje)

1883 - Fähre

1913 - Fähre

1935 - Fähre

1938 - Fähre

Nie

Przeprawa dla wozów przez Odrę łączyła miejscowość Klein Döbern na prawym brzegu rzeki (obecnie Dobrzeń Mały) i Zelasno (Eisenau) na jej lewym brzegu (obecnie Żelazna). Obecnie przeprawa nie istnieje.

600,1

Przeprawa promowa Żelazna (nie istnieje)

1883 - Fähre

1913 - Fähre

1935 - Fähre

1938 - P.F.

Nie

Przeprawa osobowa przez Odrę koło miejscowości Żelazna (dawniej Zelasno, Eisenau) w powiecie opolskim. Umożliwiała komunikację m.in. z folwarkiem Oderhof i wsią Borrek (późniejsze Borki, teraz dzielnica Opola). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

603,8

Przeprawa promowa Wróblin (nie istnieje)

1883 - Fähre

1913 - Fähre

1935 - W.F.

1938 - W.F.

Nie

Przeprawa promowa dla wozów przez Odrę koło miejscowości Frauendorf (późniejszy Wróblin, obecnie dzielnica Opola). Na lewym brzegu Odry znajdował się dom przewoźnika (Fährhaus). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

610,2

Przeprawa promowa na Wyspę Bolko (nie istnieje)

1914 - W.F.

1930 - W.F.

1938 - W.F.

1941 - W.F.

Nie

Przeprawa dla wozów przez Odrę w Opolu łączyła miasto (ul. Kowalską) z Wyspą Bolko, w tym ogrodem zoologicznym. Najstarszy znaleziony plan z zaznaczoną przeprawą pochodzi z roku 1914. Po wybudowaniu kładki na wyspę, przeprawa jeszcze przez wiele lat funkcjonowała (widać ją na planie z roku 1941).  Obecnie nie istnieje.

615,9

Przeprawa promowa Groszowice (nie istnieje)

1914 - K.F.

1930 - K.F.

1938 - K.F.

1941 - P.F.

Nie

Przeprawa osobowa przez Odrę w Groszowicach (Groschowitz), leżących na prawym brzegu Odry (obecnie dzielnica Opola). Początkowo na planach oznaczana była jako Kahnfähre (plany z 1914, 1930, 1938), później (1941) jako Personenfähre. Prawdopodobnie służyła głównie mieszkańcom wsi leżących na prawym brzegu Odry: Vorwerk (Folwark), Oderfelde (Chrzowice) czy Boguszyce (Boguschütz). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

620,1

Przeprawa promowa Przywory (nie istnieje)

1912 - prawdopodobnie dla pojazdów (W.F.)

1941 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Przeprawa promowa przez Odrę w Przyworach (Przywor, Odertal O.S., Oderfest) w powiecie krapkowickim istniała już w roku 1912 (może wcześniej). W latach 40. była to już przeprawa osobowa (Personen Fähre). Na archiwalnych planach na prawym brzegu Odry oznaczony jest dom przewoźnika (Fährhaus). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

623,0

Przeprawa promowa Kąty Opolskie (nie istnieje)

1912 - Fähre

1941 - W.F.

1944 - W.F.

Nie

Przeprawa promowa przez Odrę w Kątach Opolskich znajdowała się powyżej stopnia wodnego Kąty (Wehr / Schleuse Konty). Jest oznaczona na planie z 1912 roku. Na planach z lat 40. opisana jest jako przeprawa dla wozów (W.F.). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

627,3

Przeprawa promowa Chorula (nie istnieje)

1912 - Fähre

1941 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Dawna przeprawa promowa w Choruli (Chorulla, Steinfurt O/S) w powiecie krapkowickim. Na planie z roku 1912 oznaczona jest jako przeprawa dla wozów.  Na planach z lat 40. jest to już przeprawa osobowa. Poniżej przeprawy znajdowała się stacja przeładunkowa kamienia pozyskiwanego z kamieniołomu na południe od wsi Chorula na barki, dostarczanego tu kolejką wąskotorową.  

---

630,9

Przeprawa promowa Odrowąż (nie istnieje)

1912 - brak

1941 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Przeprawę promową usytuowano ok. 900 metrów w górę Odry od stopnia wodnego Rogów. Łączyła wieś Odrowąż (Oderwanz, Oderhöh ) po prawej stronie rzeki z Rogowem Opolskim (Rogau) po prawej stronie. Na planie z roku 1912 przeprawa nie jest oznaczona. Występuje na planach z lat 40. Obecnie nie istnieje.

---

639,2

Przeprawa promowa Obrowiec (nie istnieje)

1884 - Fähre

1912 - W.F.

1931 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Dawna przeprawa promowa przez Odrę, na południe od wsi Obrowiec (Oberwitz) w powiecie krapkowickim. Na planach z roku 1884 o 1912 oznaczona jest jako przeprawa dla wozów. Na planach z lat 30. i 40. jest to już przeprawa osobowa (Personen Fähre). Obecnie nie istnieje. Najbliższe miejscowości to wspomniana wyżej wieś Obrowiec po prawej stronie Odry i wieś Żywocice (Zywodczütz, Oderwiese) po lewej.

---

644,7

Przeprawa promowa Krępna (nie istnieje)

1884 - Krempaer Fähre

1912 - Krempaer Fähre

1931 - brak

1944 - brak

Nie

Na planie z roku 1884 i  1912 ta odrzańska przeprawa opisana jest jako Krempaer Fähre (od nazwy najbliższej wsi po prawej stronie rzeki, tj. Krempa, obecnie Krępna). Na planach z lat 30. i 40. przeprawa nie jest już oznaczona. Miejscowości w pobliżu przeprawy to wspomniana już Krępna oraz położona po drugiej stronie Odry Stradunia z przysiółkami Przerwa i Rybarze. Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

646,0

Przeprawa promowa Rozwadza (nie istnieje)

1884 - Roswadzer Fähre

1912 - Roswadzer Fähre

1931 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Na planie z roku 1884 i 1912 przeprawa promowa przez Odrę o nazwie Roswadzer Fähre oznaczona jest symbolem graficznym przeprawy dla wozów. Według planów z roku 1931 i 1944 była to wówczas przeprawa osobowa (Personen Fähre). Najbliższe miejscowości, które łączyła to Rozwadza (po prawej stronie rzeki) oraz Stradunia (po lewej). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

648,4

Przeprawa promowa Zdzieszowice

1912 - Fähre

1931 - Fähre

1944 - Fähre

Tak

Prom linowy o napędzie ręcznym. Obsługiwany przez jednostkę o nazwie "Józef" zbudowaną w roku 1987 w stoczni w Koźlu. Przy normalnych warunkach pogodowych prom kursuje przez cały rok w godzinach 5.15 - 22.30 (z przerwą obiadową między 13.00 a 14.15).

651,7

Przeprawa promowa Lesiana (nie istnieje)

po 1900 - K.F.

1938 - P.F.

1939 - P.F.

1940 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Dawna osobowa przeprawa przez Odrę w miejscowości Lesiana (dawniej Kol. Leschane, Kol. Waldig, obecnie przysiółek miejscowości Januszkowice). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

653,2

Przeprawa promowa Lasaki (nie istnieje)

po 1900 - W.F.

1938 - W.F.

1939 - P.F.

1940 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Dawna przeprawa promowa na "wyprostowanym" odcinku Odry. Początkowo była to przeprawa dla wozów (Wagen Fähre), na planie z roku 1938 i późniejszych oznaczona jest jako przeprawa osobowa (Personen Fähre). Łączyła obecną dzielnicę Kędzierzyna-Koźla Lasaki (Kol. Lasoki, Kol Werftweiler) z miejscowością Otoki (Ottok, Randau). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

656,5

Przeprawa promowa Koźle Port (nie istnieje)

po 1900 - K.F.

1938 - P.F.

1939 - P.F.

1940 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Osobowa przeprawa promowa przez Odrę przy porcie w Kędzierzynie-Koźlu. Ponieważ najbliższy most drogowy znajdował się ok. 1,9 km w górę rzeki, w Koźlu (Cosel) przeprawa ta znacznie skracała drogę z położonych na lewym brzegu wsi, m.in. Rogi (Rogau, Rogau-Vorstadt) - obecnie dzielnica Kędzierzyna-Koźla, Poborszów (Poborschau, Eichhagen O.S.) czy Komorno (Altenwall) do portu. Jest możliwe, że uruchomiono ją specjalnie dla pracowników portu. Obecnie przeprawa nie istnieje.

659,8

 

Przeprawa promowa Koźle (nie istnieje)

1896 - brak

po 1900 - W.F.

1914 - W.F.

1938 - W.F.

1939 - W.F.

1940 - W.F.

1944 - W.F.

Nie

Przeprawa dla wozów przez "wyprostowany" odcinek Odry w Koźlu. Umożliwiała dotarcie na teren ze wszystkich stron otoczony wodami Odry (nowego koryta i starorzecza), dlatego być może była wykorzystywana przez rolników. Obecnie przeprawa nie istnieje, w jej  miejscu jest Most Południowy na drodze krajowej nr 40.

---

663,1

Przeprawa promowa Biedaczów - Brzeźce (nie istnieje)

1884 - brak

1936 - P.F.

1938 - P.F.

1944 - P.F.

Nie

Przeprawa osobowa przez Odrę między wsią Brzeźce (Birken, Brzezetz) a przysiółkiem Biedaczów (Klagenau) w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim. Oznaczona jest na planach z lat 30 i 40. dwudziestego wieku. Obecnie nie istnieje.

---

664,8

Przeprawa promowa Stare Koźle (nie istnieje)

1884 - W.F.

1936 - W.F.

1938 - W.F.

1944 - W.F.

Nie

Przeprawa promowa dla wozów przez Odrę w miejscowości Stare Koźle (Alt Cosel). Umożliwiała komunikację głównie z położoną na lewym brzegu miejscowością Landzmierz (Landsmierz, Neudeich). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

668,4

Przeprawa promowa Cisek - Bierawa (nie istnieje)

1883 - prom na linie

1912 - W.F.

1938 - W.F.

1941 - W.F.

1944 - W.F.

Nie

Przeprawa przez Odrę między Bierawą (Birawa, Reigersfeld) - przysiółkiem Utrata a Ciskiem (Czissek, Friedenau O/S) - przysiółkiem Bełk w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim to początkowo tzw. prom na linie (latający pomost). Później była to przeprawa dla wozów (Wagen Fähre). Następnie w miejscu przeprawy powstał most stalowo-drewniany. Niestety w maju 2010 roku podczas powodzi został on uszkodzony i od tego czasu był zamknięty (nieczynny). W roku 2014 w jego miejscu oddano do użytku nowy most drogowy.

---

671,7

Przeprawa promowa Głogowiec (nie istnieje)

1883 - W.F.

1912 - W.F.

1938 - K.F.

1941 - K.F.

1944 - K.F.

Nie

Przeprawa przez Odrę, koło obecnego przysiółka Głogowiec (Franzdorf) była początkowo przeznaczona dla wozów (plany z 1883 i 1912 roku).  Później przekształcono ją w przeprawę osobową łodzią (Kahnfähre), co widać na planie z 1938 i późniejszych. Przeprawa zapewniała głównie komunikację między Lubieszowem (Libischau, Liebenbach) a Roszowickim Lasem (Roschowitzwald, Eichrode). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

674,3

Przeprawa promowa Jama (nie istnieje)

1883 - brak

1912 - brak

1938 - K.F.

1941 - K.F.

1944 - K.F.

Nie

Przeprawa osobowa łodzią przez Odrę znajdowała się na zachód od Dziergowic (Dziergowitz, Oderwalde) w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, przy niewielkim przysiółku Jama (Tiefengrund) należącym do wsi Przewóz (Przewos, Fährendorf). W pobliżu przeprawy brak jest większych miejscowości, dlatego musiała mieć ona lokalne znaczenie. Nie była zaznaczona na planach z 1883 i 1912 roku, występuje dopiero na późniejszych (1938, 1941 i 1944). Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

677,1

Przeprawa promowa Przewóz - Dziergowice (nie istnieje)

1883 - prom na linie

1912 - W.F.

1938 - W.F.

1941 - W.F.

1944 - W.F.

Nie

Pierwsze wzmianki o istniejącej w tym miejscu przeprawie promowej pochodzą z roku 1600. Przeprawa funkcjonowała do roku 1945, przez wiele lat trudniły się tym kolejne pokolenia rodziny Przewoźnik, która w roku 1880 wydzierżawiła prom i łódkę innej rodzinie. Zimą 1945 roku, w związku z zajęciem w okolicy przez Armię Czerwoną przyczółka na Odrze, radzieccy saperzy wybudowali w tym miejscu drewniany most. Przetrwał on dwa lata i w roku 1947 został zniszczony przez zator lodowy. Wtedy ponownie uruchomiono tu przeprawę promową, która funkcjonowała do roku 1975. Od tej pory przeprawa pozostaje nieczynna, z jednym małym wyjątkiem: w roku 2007 z okazji imprezy „Spływ pływadeł” uruchomiono prowizoryczny i tymczasowy most na Odrze, w miejscu dawnej przeprawy promowej. Po krótkim czasie most został zdemontowany. I pomimo, że obie wsi dzieli w linii prostej kilkaset metrów, droga z jednej do drugiej, przez most w Cisku, liczy ok. 20 km.

---

681,8

Przeprawa promowa Dąbrowa (nie istnieje)

1883 - K.F.

1912 - K.F.

1938 - K.F.

1941 - K.F.

1944 - K.F.

Nie

Osobowa przeprawa łodzią przez Odrę, niedaleko leżącego na lewym brzegu przysiółka Dąbrowa (Dombrowa, Eichen), przynależącego obecnie do wsi Miejsce Odrzańskie (powiat kędzierzyńsko-kozielski). Najbliższa przy przeprawie miejscowość na prawym brzegu rzeki to Ruda. Obecnie przeprawa nie istnieje.

---

Legenda:

* - kilometraż dla przepraw promowych przez Odrę podany jest zgodnie z zasadą "w górę rzeki" (od ujścia do źródła). Kilometraż został opracowany w oparciu o mapy Informatycznego Systemu Osłony Kraju.

** - do identyfikacji rodzaju przeprawy posłużyły symbole widoczne na planach, tj. W.F. - Wagenfähre (przeprawa dla pojazdów / i osób), P.F. - Personenfähre (przeprawa dla osób), K.F. - Kahnfähre (przeprawa łodzią), D.F. - Dampffähre (prom parowy), Pr. - prom / przeprawa.

Opr. Piotr Frąszczak (Petroniusz)

 


Polska / Rzeki w Polsce Odr / Rzeka Odra 7 / Przeprawy promowe 4 / Przeprawy przez Odrę (woj. opolskie)
heck | 2025-01-10 21:12:19
Jestem pod wrażeniem Piotr - ogrom pracy włożyłeś w ten artykuł.
bogdanow | 2025-01-11 10:56:37
Przychylam się do opinii Kolegi (też jestem pod wrażeniem). Po opracowaniu pozostałych województw cała Odra będzie opanowana.
moose | 2025-01-11 17:10:49
Tradycyjnie profeska.
Petroniusz | 2025-01-18 21:09:46
Thx x 3.