Kilometraż* |
Link do przeprawy |
Rodzaj przeprawy (w określonych latach**) |
Istnieje |
Opis |
Zdjęcie |
Plan archiwalny |
551,7 |
Przeprawa promowa Lipki (nie istnieje) |
1930 - W.F. |
Nie |
Przeprawa promowa Lipki - na lewym brzegu Odry. Od strony wsi Lipki, znajdował się dom obsługi promu (Fährwohnhaus). Na przeciwległym brzegu znajdowała się leśniczówka (Waldwärter Lindener Fähre) a przy niej (lub w tym samym budynku) gospoda o tej samej nazwie (Gasthaus zur Lindener Fähre). Przeprawa była przystosowana do przewozu pojazdów/wozów. Obecnie nie istnieje. |
|
|
576,0 |
Przeprawa promowa Kopanie (nie istnieje) |
1884 - Fähre 1920 - W.F. 1932 - W.F. 1937 - W.F. |
Nie |
Przeprawa przez Odrę między wsią Kopanie (Koppen) na lewym brzegu a wsią Stobrawa (Stoberau) oddaloną od przeprawy i prawego brzegu o niecałe 3 kilometry, służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Przeprawa występuje na planach z lat: 1884, 1920, 1932 i 1937, obecnie nie istnieje. |
--- |
|
583,4 |
Przeprawa promowa Mikolin (nie istnieje) |
1884 - prom na linie 1896 - prom na linie 1933 - prom na linie 1939 - brak |
Nie |
Przeprawa przez Odrę między wsią Mikolin (Nikoline, Niklasfähre) na lewym brzegu a Popielowską Kolonią (Kolonie Poppelau, Klink) na prawym, służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Był to tzw. prom na linie (latający pomost). Przeprawa występuje na planach z lat: 1884, 1896 i 1933. Na planie z roku 1939 przeprawy już nie ma w związku z wybudowanym ok. 350 metrów w górę rzeki mostem drogowym. |
--- |
|
587,2 |
Przeprawa promowa Golczowice (nie istnieje) |
1884 - Fähre 1896 - Fähre 1933 - W.F. 1939 - W.F. |
Nie |
Przeprawa przez Odrę między wsią Golczowice (Golschwitz, Eichenried) na lewym brzegu a wsią Stare Siołkowice (Alt Schalkowitz, Alt Schalkendorf) leżącą niecałe 3 kilometry od prawego brzegu, służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Na planie z roku 1869 przeprawa nazywa się Golschwitzer Fähre a na planach z 1936 i 1939 - Eichenrieder Fähre, W.F. Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
592,6 |
Przeprawa promowa Narok (nie istnieje) |
1884 - Fähre 1896 - Fähre 1933 - Fähre 1939 - W.F. |
Nie |
Przeprawa promowa Narok. Przeprawa przez Odrę między leżącą na lewym brzegu wsią Narok (Norok, Wolfsgrund), od której wzięła swoją nazwę a leżącym na prawym brzegu przysiółkiem Kąty (Konty, Oderhof Kol.) służyła do przeprawiania wozów/pojazdów. Na planie z roku 1896 nazywa się Noroker Fähre a na planach z 1936 i 1939 - Wolfsgründer Fähre, W.F. Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
593,3 |
Przeprawa promowa Ostrówek (nie istnieje) |
1884 - Kahn Fähre 1896 - Kahn Fähre 1933 - brak 1939 - brak |
Nie |
Przeprawa promowa Ostrówek. Przeprawa przez Odrę w pobliżu przysiółka Ostrówek to przeprawa osobowa łodzią. Jest zaznaczona na planie z roku 1884 i 1896, na kolejnych znanych planach (1933 i 1939) już jej nie ma. Obecnie również nie istnieje. |
--- |
|
595,1 |
Przeprawa promowa Niewodniki (nie istnieje) |
1884 - Kahn Fähre 1896 - Kahn Fähre |
Nie |
Przeprawa promowa Niewodniki. Przeprawa przez Odrę niedaleko wsi Niewodniki i w pobliżu przysiółka Otok to przeprawa promowa łodzią (Kähn Fähre). Jest zaznaczona na planie z roku 1884 i 1896, na kolejnych znanych planach (1933 i 1939) już jej nie ma. Obecnie również nie istnieje. |
|
|
597,7 |
Przeprawa promowa Dobrzeń Mały (nie istnieje) |
1883 - Fähre 1913 - Fähre 1935 - Fähre 1938 - Fähre |
Nie |
Przeprawa dla wozów przez Odrę łączyła miejscowość Klein Döbern na prawym brzegu rzeki (obecnie Dobrzeń Mały) i Zelasno (Eisenau) na jej lewym brzegu (obecnie Żelazna). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
|
|
600,1 |
Przeprawa promowa Żelazna (nie istnieje) |
1883 - Fähre 1913 - Fähre 1935 - Fähre 1938 - P.F. |
Nie |
Przeprawa osobowa przez Odrę koło miejscowości Żelazna (dawniej Zelasno, Eisenau) w powiecie opolskim. Umożliwiała komunikację m.in. z folwarkiem Oderhof i wsią Borrek (późniejsze Borki, teraz dzielnica Opola). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
603,8 |
Przeprawa promowa Wróblin (nie istnieje) |
1883 - Fähre 1913 - Fähre 1935 - W.F. 1938 - W.F. |
Nie |
Przeprawa promowa dla wozów przez Odrę koło miejscowości Frauendorf (późniejszy Wróblin, obecnie dzielnica Opola). Na lewym brzegu Odry znajdował się dom przewoźnika (Fährhaus). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
610,2 |
Przeprawa promowa na Wyspę Bolko (nie istnieje) |
1914 - W.F. 1930 - W.F. 1938 - W.F. 1941 - W.F. |
Nie |
Przeprawa dla wozów przez Odrę w Opolu łączyła miasto (ul. Kowalską) z Wyspą Bolko, w tym ogrodem zoologicznym. Najstarszy znaleziony plan z zaznaczoną przeprawą pochodzi z roku 1914. Po wybudowaniu kładki na wyspę, przeprawa jeszcze przez wiele lat funkcjonowała (widać ją na planie z roku 1941). Obecnie nie istnieje. |
|
|
615,9 |
Przeprawa promowa Groszowice (nie istnieje) |
1914 - K.F. 1930 - K.F. 1938 - K.F. 1941 - P.F. |
Nie |
Przeprawa osobowa przez Odrę w Groszowicach (Groschowitz), leżących na prawym brzegu Odry (obecnie dzielnica Opola). Początkowo na planach oznaczana była jako Kahnfähre (plany z 1914, 1930, 1938), później (1941) jako Personenfähre. Prawdopodobnie służyła głównie mieszkańcom wsi leżących na prawym brzegu Odry: Vorwerk (Folwark), Oderfelde (Chrzowice) czy Boguszyce (Boguschütz). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
620,1 |
Przeprawa promowa Przywory (nie istnieje) |
1912 - prawdopodobnie dla pojazdów (W.F.) 1941 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Przeprawa promowa przez Odrę w Przyworach (Przywor, Odertal O.S., Oderfest) w powiecie krapkowickim istniała już w roku 1912 (może wcześniej). W latach 40. była to już przeprawa osobowa (Personen Fähre). Na archiwalnych planach na prawym brzegu Odry oznaczony jest dom przewoźnika (Fährhaus). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
623,0 |
Przeprawa promowa Kąty Opolskie (nie istnieje) |
1912 - Fähre 1941 - W.F. 1944 - W.F. |
Nie |
Przeprawa promowa przez Odrę w Kątach Opolskich znajdowała się powyżej stopnia wodnego Kąty (Wehr / Schleuse Konty). Jest oznaczona na planie z 1912 roku. Na planach z lat 40. opisana jest jako przeprawa dla wozów (W.F.). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
627,3 |
Przeprawa promowa Chorula (nie istnieje) |
1912 - Fähre 1941 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Dawna przeprawa promowa w Choruli (Chorulla, Steinfurt O/S) w powiecie krapkowickim. Na planie z roku 1912 oznaczona jest jako przeprawa dla wozów. Na planach z lat 40. jest to już przeprawa osobowa. Poniżej przeprawy znajdowała się stacja przeładunkowa kamienia pozyskiwanego z kamieniołomu na południe od wsi Chorula na barki, dostarczanego tu kolejką wąskotorową. |
--- |
|
630,9 |
Przeprawa promowa Odrowąż (nie istnieje) |
1912 - brak 1941 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Przeprawę promową usytuowano ok. 900 metrów w górę Odry od stopnia wodnego Rogów. Łączyła wieś Odrowąż (Oderwanz, Oderhöh ) po prawej stronie rzeki z Rogowem Opolskim (Rogau) po prawej stronie. Na planie z roku 1912 przeprawa nie jest oznaczona. Występuje na planach z lat 40. Obecnie nie istnieje. |
--- |
|
639,2 |
Przeprawa promowa Obrowiec (nie istnieje) |
1884 - Fähre 1912 - W.F. 1931 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Dawna przeprawa promowa przez Odrę, na południe od wsi Obrowiec (Oberwitz) w powiecie krapkowickim. Na planach z roku 1884 o 1912 oznaczona jest jako przeprawa dla wozów. Na planach z lat 30. i 40. jest to już przeprawa osobowa (Personen Fähre). Obecnie nie istnieje. Najbliższe miejscowości to wspomniana wyżej wieś Obrowiec po prawej stronie Odry i wieś Żywocice (Zywodczütz, Oderwiese) po lewej. |
--- |
|
644,7 |
Przeprawa promowa Krępna (nie istnieje) |
1884 - Krempaer Fähre 1912 - Krempaer Fähre 1931 - brak 1944 - brak |
Nie |
Na planie z roku 1884 i 1912 ta odrzańska przeprawa opisana jest jako Krempaer Fähre (od nazwy najbliższej wsi po prawej stronie rzeki, tj. Krempa, obecnie Krępna). Na planach z lat 30. i 40. przeprawa nie jest już oznaczona. Miejscowości w pobliżu przeprawy to wspomniana już Krępna oraz położona po drugiej stronie Odry Stradunia z przysiółkami Przerwa i Rybarze. Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
646,0 |
Przeprawa promowa Rozwadza (nie istnieje) |
1884 - Roswadzer Fähre 1912 - Roswadzer Fähre 1931 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Na planie z roku 1884 i 1912 przeprawa promowa przez Odrę o nazwie Roswadzer Fähre oznaczona jest symbolem graficznym przeprawy dla wozów. Według planów z roku 1931 i 1944 była to wówczas przeprawa osobowa (Personen Fähre). Najbliższe miejscowości, które łączyła to Rozwadza (po prawej stronie rzeki) oraz Stradunia (po lewej). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
648,4 |
Przeprawa promowa Zdzieszowice |
1912 - Fähre 1931 - Fähre 1944 - Fähre |
Tak |
Prom linowy o napędzie ręcznym. Obsługiwany przez jednostkę o nazwie "Józef" zbudowaną w roku 1987 w stoczni w Koźlu. Przy normalnych warunkach pogodowych prom kursuje przez cały rok w godzinach 5.15 - 22.30 (z przerwą obiadową między 13.00 a 14.15). |
|
|
651,7 |
Przeprawa promowa Lesiana (nie istnieje) |
po 1900 - K.F. 1938 - P.F. 1939 - P.F. 1940 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Dawna osobowa przeprawa przez Odrę w miejscowości Lesiana (dawniej Kol. Leschane, Kol. Waldig, obecnie przysiółek miejscowości Januszkowice). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
653,2 |
Przeprawa promowa Lasaki (nie istnieje) |
po 1900 - W.F. 1938 - W.F. 1939 - P.F. 1940 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Dawna przeprawa promowa na "wyprostowanym" odcinku Odry. Początkowo była to przeprawa dla wozów (Wagen Fähre), na planie z roku 1938 i późniejszych oznaczona jest jako przeprawa osobowa (Personen Fähre). Łączyła obecną dzielnicę Kędzierzyna-Koźla Lasaki (Kol. Lasoki, Kol Werftweiler) z miejscowością Otoki (Ottok, Randau). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
656,5 |
Przeprawa promowa Koźle Port (nie istnieje) |
po 1900 - K.F. 1938 - P.F. 1939 - P.F. 1940 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Osobowa przeprawa promowa przez Odrę przy porcie w Kędzierzynie-Koźlu. Ponieważ najbliższy most drogowy znajdował się ok. 1,9 km w górę rzeki, w Koźlu (Cosel) przeprawa ta znacznie skracała drogę z położonych na lewym brzegu wsi, m.in. Rogi (Rogau, Rogau-Vorstadt) - obecnie dzielnica Kędzierzyna-Koźla, Poborszów (Poborschau, Eichhagen O.S.) czy Komorno (Altenwall) do portu. Jest możliwe, że uruchomiono ją specjalnie dla pracowników portu. Obecnie przeprawa nie istnieje. |
|
|
659,8 |
Przeprawa promowa Koźle (nie istnieje) |
1896 - brak po 1900 - W.F. 1914 - W.F. 1938 - W.F. 1939 - W.F. 1940 - W.F. 1944 - W.F. |
Nie |
Przeprawa dla wozów przez "wyprostowany" odcinek Odry w Koźlu. Umożliwiała dotarcie na teren ze wszystkich stron otoczony wodami Odry (nowego koryta i starorzecza), dlatego być może była wykorzystywana przez rolników. Obecnie przeprawa nie istnieje, w jej miejscu jest Most Południowy na drodze krajowej nr 40. |
--- |
|
663,1 |
Przeprawa promowa Biedaczów - Brzeźce (nie istnieje) |
1884 - brak 1936 - P.F. 1938 - P.F. 1944 - P.F. |
Nie |
Przeprawa osobowa przez Odrę między wsią Brzeźce (Birken, Brzezetz) a przysiółkiem Biedaczów (Klagenau) w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim. Oznaczona jest na planach z lat 30 i 40. dwudziestego wieku. Obecnie nie istnieje. |
--- |
|
664,8 |
Przeprawa promowa Stare Koźle (nie istnieje) |
1884 - W.F. 1936 - W.F. 1938 - W.F. 1944 - W.F. |
Nie |
Przeprawa promowa dla wozów przez Odrę w miejscowości Stare Koźle (Alt Cosel). Umożliwiała komunikację głównie z położoną na lewym brzegu miejscowością Landzmierz (Landsmierz, Neudeich). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
668,4 |
Przeprawa promowa Cisek - Bierawa (nie istnieje) |
1883 - prom na linie 1912 - W.F. 1938 - W.F. 1941 - W.F. 1944 - W.F. |
Nie |
Przeprawa przez Odrę między Bierawą (Birawa, Reigersfeld) - przysiółkiem Utrata a Ciskiem (Czissek, Friedenau O/S) - przysiółkiem Bełk w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim to początkowo tzw. prom na linie (latający pomost). Później była to przeprawa dla wozów (Wagen Fähre). Następnie w miejscu przeprawy powstał most stalowo-drewniany. Niestety w maju 2010 roku podczas powodzi został on uszkodzony i od tego czasu był zamknięty (nieczynny). W roku 2014 w jego miejscu oddano do użytku nowy most drogowy. |
--- |
|
671,7 |
Przeprawa promowa Głogowiec (nie istnieje) |
1883 - W.F. 1912 - W.F. 1938 - K.F. 1941 - K.F. 1944 - K.F. |
Nie |
Przeprawa przez Odrę, koło obecnego przysiółka Głogowiec (Franzdorf) była początkowo przeznaczona dla wozów (plany z 1883 i 1912 roku). Później przekształcono ją w przeprawę osobową łodzią (Kahnfähre), co widać na planie z 1938 i późniejszych. Przeprawa zapewniała głównie komunikację między Lubieszowem (Libischau, Liebenbach) a Roszowickim Lasem (Roschowitzwald, Eichrode). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
674,3 |
Przeprawa promowa Jama (nie istnieje) |
1883 - brak 1912 - brak 1938 - K.F. 1941 - K.F. 1944 - K.F. |
Nie |
Przeprawa osobowa łodzią przez Odrę znajdowała się na zachód od Dziergowic (Dziergowitz, Oderwalde) w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, przy niewielkim przysiółku Jama (Tiefengrund) należącym do wsi Przewóz (Przewos, Fährendorf). W pobliżu przeprawy brak jest większych miejscowości, dlatego musiała mieć ona lokalne znaczenie. Nie była zaznaczona na planach z 1883 i 1912 roku, występuje dopiero na późniejszych (1938, 1941 i 1944). Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|
677,1 |
Przeprawa promowa Przewóz - Dziergowice (nie istnieje) |
1883 - prom na linie 1912 - W.F. 1938 - W.F. 1941 - W.F. 1944 - W.F. |
Nie |
Pierwsze wzmianki o istniejącej w tym miejscu przeprawie promowej pochodzą z roku 1600. Przeprawa funkcjonowała do roku 1945, przez wiele lat trudniły się tym kolejne pokolenia rodziny Przewoźnik, która w roku 1880 wydzierżawiła prom i łódkę innej rodzinie. Zimą 1945 roku, w związku z zajęciem w okolicy przez Armię Czerwoną przyczółka na Odrze, radzieccy saperzy wybudowali w tym miejscu drewniany most. Przetrwał on dwa lata i w roku 1947 został zniszczony przez zator lodowy. Wtedy ponownie uruchomiono tu przeprawę promową, która funkcjonowała do roku 1975. Od tej pory przeprawa pozostaje nieczynna, z jednym małym wyjątkiem: w roku 2007 z okazji imprezy „Spływ pływadeł” uruchomiono prowizoryczny i tymczasowy most na Odrze, w miejscu dawnej przeprawy promowej. Po krótkim czasie most został zdemontowany. I pomimo, że obie wsi dzieli w linii prostej kilkaset metrów, droga z jednej do drugiej, przez most w Cisku, liczy ok. 20 km. |
|
--- |
681,8 |
Przeprawa promowa Dąbrowa (nie istnieje) |
1883 - K.F. 1912 - K.F. 1938 - K.F. 1941 - K.F. 1944 - K.F. |
Nie |
Osobowa przeprawa łodzią przez Odrę, niedaleko leżącego na lewym brzegu przysiółka Dąbrowa (Dombrowa, Eichen), przynależącego obecnie do wsi Miejsce Odrzańskie (powiat kędzierzyńsko-kozielski). Najbliższa przy przeprawie miejscowość na prawym brzegu rzeki to Ruda. Obecnie przeprawa nie istnieje. |
--- |
|