Reichsautobahn Wrocław-Bytom budowana w latach 1936-1942 była projektem ukończonym tylko częściowo. Z planowanych 173 km do oficjalnego użytku oddano tylko jej dwa fragmenty o łącznej długości 72 km. Były to jednojezdniowe odcinki między węzłami Wrocław-Brzeg (40, 4 km) i Ujazd-Zabrze Północ (31,6 km)*. Pozostałe 101 km było na etapie mocno zaawansowanych prac ziemnych w ciągu których znajdowała się już liczna infrastruktura żelbetowa w postaci różnego rodzaju przepustów, przejazdów Wśród niej znajdowaly się również dwa większe obiekty budowlane w postaci filarów i przyczółków dla przyszłych autostradowych mostów nad rzekami: Odrą (w okolicach Rogowa Opolskiego) i Nysą Kłodzką (w okolicach Michałowa).
Z łącznej liczby 12 zaplanowanych na tym odcinku węzłów ukończono tylko 6 - budowa 5 pozostałych ostatecznie zakończyła się na różnych stopniach zaawansowania prac ziemnych, natomiast końcowy węzeł "Beuthen" (Bytom) zaplanowany pierwotnie na obecnej Drodze Krajowej nr 94 (ul. Frenzla) ostatecznie nie powstał wogóle.
Obecna autostrada A4 na tym odcinku w całości biegnie śladami dawnych prac - w związku z jej budową zostały więc one w większości przypadków bezpowrotnie zlikwidowane i zapoznanie się z nimi w całości jest możliwe wyłącznie na archiwalnych zdjęciach lotniczych oraz nielicznych mapach topograficznych wykonanych przed budową obecnej autostrady A4. W przypadku materiałów wykonanych po tym czasie ślady prac bywają lepiej lub gorzej widoczne już tylko w punktach planowanych ale nieukończonych pierwotnie węzłów.
* według oryginalnych nazw węzłów.
© jerzy0, dnia 2 pażdziernka 2024 r.