Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Kamienica nr 92 (dawna), pl. Grunwaldzki, Wrocław
Kavikvs: I co z tego wynika?
Most drogowy (pot. Pawłówka / ul. Wały Królowej Jadwigi), ul. Wały Królowej Jadwigi, Legnica
MacGyver_74: Trochę zamieszałem, bo to co wziąłem za trzecią przeprawę to chyba podtorze linii 284. Mój komentarz dotyczył drugiego wiaduktu ( na liniach 275 i 289). Przed nim widać wiadukt na drugim torze linii 275. Jednak przed nimi widoczny jest most nad potokiem Pawłówka, więc jednak TRZY przeprawy. :)
Kolej linowa na Małą Czantorię, Ustroń
jawc: Dodałeś dwa praktycznie identyczne zdjęcia. To wyżej przenoszę do wyroczni.
Przychodnia Primum, ul. Zacisze, Kożuchów
Danuta B.: Który obiekt na zdjęciu jest parafią? Chodzi o kościół, czy plebanię?
Maszyna do wyciągania trocin (dawna), Nowa Ruda
Beholder: Ta maszyna nosi nazwę odpylacza cyklonowego. Działa ona w ten sposób, że do środka wdmuchiwane jest zapylone powietrze stycznie do obwodu urządzenia, przez co wprawiane jest w ruch wirowy. Cząsteczki pyłu mają większą masę, niż cząsteczki powietrza, przez co działa na nie większa siła odśrodkowa i przyciska je mocniej do ścian cyklonu, gdzie na skutek tarcia o nie tracą swoją energię i opadają na dno, ...
Kamienica nr 67 (dawna), pl. Grunwaldzki, Wrocław
tadpole: Wierzymy Ci.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

jawc
jawc
Wolwro
Dawid Galus
info@tomekzuk.com
Dawid Galus
Dawid Galus
Dawid Galus
info@tomekzuk.com
Tony
Dawid Galus
Tony
Mmaciek
info@tomekzuk.com
Dawid Galus
morgot
Dawid Galus
info@tomekzuk.com
info@tomekzuk.com
info@tomekzuk.com
BOLEY

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Autobusem miejskim do Starego Fordonu
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2024-09-24 11:53:51, Aktualizacja: 2024-09-24 11:53:51, Odsłon: 115

Stałą miejską komunikację autobusową do Fordonu uruchomiono dopiero w 1961 roku

Mianem Starego Fordonu określa się dawny obszar miasta Fordonu o powierzchni 836 ha z głównymi ulicami: Fordońską, Bydgoską, Wyzwolenia i Rynkiem włączony do Bydgoszczy na mocy uchwały z dnia 8 grudnia 1972 roku.

 

Pierwsza powojenna linia autobusowa

4 sierpnia 1945 roku uruchomiono do Fordonu pierwszą regularną linię miejską oznaczoną numerem 1. Trasa linii rozpoczynała się przy gazowni przy ulicy Jagiellońskiej. Było to miejsce tankowania poniemieckiego autobusu napędzanego gazem, skierowano do obsługi linii wraz z przyczepą. W Bydgoszczy linia biegła ulicami Jagiellońską i Fordońską. W sierpniu 1946 roku linię przedłużono (po wyremontowaniu mostu Bernardyńskiego) do placu Kościeleckich. 15 grudnia 1946 roku linię do Fordonu zawieszono.

 

Linia 101 (linia P do 1971 roku)

20 stycznia 1961 roku ponownie uruchomiono do Fordonu linię autobusową. Była to linia pośpieszna oznaczona literą P. W Bydgoszczy linia miała początek na placu Kościeleckich i biegła po trasie poprzedniej linii. W Fordonie biegła ulicami Bydgoską (Fordońską) i 15 Grudnia (Bydgoską) do placu Zwycięstwa (Rynku). Na trasie linii usytuowano dwa przystanki w Bydgoszczy przy ulicy Spornej i Jasinieckiej i w Fordonie jeden przy dworcu kolejowym nieopodal Technikum Ceramiki Budowlanej. Później dodano przystanek przy pętli tramwajowej w dzielnicy Wielkie Bartodzieje. Początkowo kursował jeden autobus co godzinę między 4.30 a 22.30. W styczniu 1966 roku do obsługi linii wyznaczono drugi autobus, co pozwoliło zwiększyć częstotliwość kursów do 30 minut. W październiku 1967 roku wyznaczono trzeci autobus i wtedy częstotliwość kursów wynosiła co 20 minut. Linię przeważnie obsługiwały Sany. 1 lipca 1971 roku zmieniono oznaczenie linii na 101. W czerwcu 1977 roku na linię wyjechały pierwsze Jelcze-Berliety PR110U. W latach osiemdziesiątych linię obsługiwały cztery autobusy. Częstotliwość kursów wynosiła co 20 minut w godzinach szczytu i co 30 minut poza szczytem. W latach dziewięćdziesiątych linia była oznaczona numerem 91. Obecnie linia nie istnieje.

 

Linia 65

1 stycznia 1973 roku wraz z przyłączeniem Fordonu do Bydgoszczy uruchomiono linię autobusową numer 65 w relacji pętla Wyścigowa – pl. Zwycięstwa (Rynek). Na pętli tramwajowej przesiadano się z tramwajów na autobus. Połączenie przesiadkowe umożliwiło zatem mieszkańcom dotarcie do Fordonu z każdego przystanku na trasie plac Kościeleckich – ulica Łowicka, dalej z przystanków linii 101. Autobusy kursowały od godziny 5.00 do 23.00 z częstotliwością co 12 minut w godzinach szczytu i co 18 minut poza szczytem. W listopadzie 1973 roku linię przedłużono na Osiedle Leśne. Tym samym linia 65 stała się wtedy najdłuższą linią w Bydgoszczy. Wtedy Jelcze (Ogórki) jeździły z przyczepami P01. W 1982 roku na linię skierowano dwa nowo pozyskane przegubowe Ikarusy 280. W 1981 roku linię obsługiwało dziewięć autobusów, w 1983 roku – jedenaście autobusów, w kolejnych latach – czternaście po skierowaniu niektórych kursów ulicą Wyzwolenia do Mariumpola. Wtedy częstotliwość kursów wynosiła co 6,5 minuty w godzinach szczytu i co 12,5 minuty poza szczytem. Później kursy do Mariumpola oznaczono numerem 65M. Od 2016 roku linia w Starym Fordonie kończy bieg na przystanku Nad Wisłą. Obecnie funkcjonuje też linia 65Ł na trasie linii 65 i dalej do Łoskonia.

 

B.W.

 


/ /
/ / /