Do budowy portu przeładunkowego przystąpiono w ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku. Port usytuowano w dogodnym miejscu między węzłem kolejowym Kędzierzyn, a Odrą, na gruntach kłodnickich. Aby ułatwić transport powstała również portowa stacja kolejowa - Hafenbahnhof. Port posiadał trzy baseny. Pierwszy wybudowano podczas kanalizacji Odry w latach 1891-95. Jego rozmiary wynoszą 500 m długości i 50 m szerokości. Drugi basen powstał w latach 1900-1903 i miał długość 600 m i 55 m szerokości. Trzeci basen o długości 700 m i szerokości 60 m powstał w latach 1905-08. Przed trzecim basenem znajdowało się rondo dla barek, a na murowanym nabrzeżu południowego brzegu usytuowano 5 elektrycznych dźwigów, każdy o mocy rozładowczej 5 ton. Nabrzeże północne było umocnione tłuczniem wapienia i wyposażone tylko w pochylnie. Średnia wydajność podczas dniówki wynosiła na przechylaczach 9 -10 000 ton, a dla dźwigów 4 - 5 000 ton. Łączna powierzchnia portu obejmuje 16,7 ha. -