Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Stodoła (dawna), Brzeście
POLI 2: Na parterze budynku była obora dla krów mlecznych. Pod sufitem obory, na całej długości budynku, podwieszona była szyna do której mocowano metalowe wózki, którymi rozwożono paszę do koryt. Przez całą długość budynku prowadziły też szyny kolejki folwarcznej. Na piętrze magazynowano paszę dla krów. Na środku budynku widoczne są wrota, które prowadziły na ogrodzony ówcześnie wybieg dla krów przed oborą. ...
Willa nr 17-19, ul. Raduńska, Łódź
moose: Vabank?
Brama Górna, ul. Staromiejska, Olsztyn
moose: Brama Górna, czy Wysoka Brama - która nazwa jest częściej używana?
Budynek nr 2 (d. dom kultury), ul. Bierutowska, Wrocław
mirucha: to zabytek
Zakład Mechaniczny Elzam-Zamech, ul. Stoczniowa, Elbląg
tomimaki: Dodałem znacznik dawnego dworca kolei nadzalewowej (Haffuferbahn) i dopisałem do nieistniejącego odcinka linii.
ul. Sycowska, Wrocław
mirucha: to kamień upamiętniający bitwę w 1109 roku. Znajduje sie za nim dom kultury WSK

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

FM
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
stap
Alistair
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Sendu
tomimaki
tomimaki
atom
atom
atom
atom
atom
stap
Iras (Legzol)

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Droga krajowa nr 5 w ujęciu historycznym
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2024-07-07 20:27:40, Aktualizacja: 2024-07-07 20:27:40, Odsłon: 176

Historia numeracji po 1945 roku

Zgodnie z wykazem dróg krajowych (załącznikiem do uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1985 roku) droga krajowa nr 5 miała przebieg:

[Gdańsk] Świecie – Bydgoszcz – Szubin – Żnin – Gniezno – Pobiedziska – Poznań – Stęszew – Kościan – Leszno – Rawicz – Trzebnica – Wrocław – Świdnica – Świebodzice – Dobromierz – Bolków [Jelenia Góra]

W 2000 roku dokonano poważnych zmian w całej sieci dróg krajowych, w wyniku czego odcinek drogi Wrocław – Dobromierz przeniesiono na odcinek Kostomłoty – Strzegom – Dobromierz, jednocześnie wydłużono drogę nr 5 o odcinek Bolków – Lubawka.

Zbudowana droga ekspresowa S5 obok drogi nr 5 lub na jej śladzie pomiędzy Nowymi Marzami (Świeciem) a Gnieznem i pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem praktycznie ''unicestwiła'' drogę nr 5. Nieruszone obok odcinki drogi nr 5 przeważnie otrzymały status drogi wojewódzkiej. Drogę ekspresową od Gniezna do autostrady A2 (przez Kostrzyn) zbudowano obok drogi wojewódzkiej nr 434. Odcinek drogi nr 5 Mieleszyn – Gniezno – Poznań otrzymał status drogi wojewódzkiej nr 194.

We wrześniu 2023 roku odcinek drogi nr 5 Kamienna Góra – Lubawka otrzymał status drogi wojewódzkiej po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S3.

Obecnie droga krajowa nr 5 przebiega przez Wrocław i na odcinku: Kostomłoty – Strzegom – Dobromierz – Bolków – Kamienna Góra.

 

Historia numeracji po 1945 roku

Wyszczególnienie

1947

1964

1970

1992

2002

2024

Trasa Świecie – Wrocław

Świecie – Bydgoszcz

18/3

48

b/num.

5

5

Bydgoszcz – Gniezno

12w

48

b/num.

5

5

Gniezno – Łubowo

17/6

48

b/num.

5

5

194

Łubowo – Poznań

7p

?

b/num.

5

5

194

Poznań – Rawicz

16/4

40

b/num.

5

5

196, 309

Rawicz – Wrocław

15/3

40

b/num.

5

5

Trasa Wrocław – Bolków

(lata 1986–2000)

Wrocław – Świebodzice

[6]

255

b/num.

5

35

35

Świebodzice – Dobromierz

[6]

255

b/num.

5

34

34

Dobromierz – Bolków

[6]

255

b/num.

5

5

5

Trasa Kostomłoty – Lubawka

(od 2000 roku)

Kostomłoty – Strzegom

?

?

x33

378

5

5

Strzegom – Dobromierz

?

?

x236

378

5

5

Dobromierz – Bolków

?

?

b/num.

5

5

34

Bolków – Kamienna Góra

[154]

?

x39

371

5

5

Kamienna Góra – Lubawka

[154]

?

x39

371

5

[...] – numer wg numeracji niemieckiej w 1939 roku

b/num. – bez numeru krajowego (tylko numer międzynarodowy E83)

numer x39 około 1974 roku stracił literkę x, odtąd był to numer 39 do 1986 roku

 

1947 – mapy administracyjne i komunikacyjne wybranych powiatów województwa poznańskiego

1964 – Atlas samochodowy Polski 1964 (PPWK wyd. III) i Załącznik do Zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 3 marca 1965 roku (poz. 56)

1970 – Atlas samochodowy Polski 1970 (PPWK wyd. VIII) i mapa: Województwo wrocławskie sieć dróg państwowych 1970

1992 – Polska atlas samochodowy 1992 (PPWK S.A.)

2002 – Polska atlas samochodowy 2002 (Copernicus)

2024 – Polska atlas samochodowy 2021/20022 (ExpressMap)

 


/ 1 / 5 /
/