MENU
Ledwo widoczne podkłady torowiska prowadzącego do hangaru od strony północno - zachodniej.

Dodał: tomimaki° - Data: 2024-07-03 15:50:58 - Odsłon: 73
12 czerwca 2022

Data: 2022:06:12 18:55:52   ISO: 388   Ogniskowa: 4.05 mm   Aparat: motorola moto g(8) power   Przysłona: f/1.7   Ekspozycja: 1/33 s  


W tym miejscu na początku XX wieku znajdowało się lotnisko stanowiące bazę sterowców i balonów wojskowych w Dywitach. Lądowisko to było wyłącznie obiektem wojskowym, stanowiącym bazę pomocniczą dla największego obiektu o tym samym charakterze zlokalizowanego w Królewcu – stolicy Prus Wschodnich. Podczas pierwszej wojny światowej stanowiło istotny obiekt militarny, który dla dezorientacji nieprzyjaciela w komunikatach radiowych oraz dokumentach określany był kryptonimem „Ludendorf”. W kwietniu 1913 roku miasto Olsztyn zakupiło od miejscowego gospodarza o nazwisku Perk 111 ha ziemi. Niezwłocznie przystąpiono do budowy bazy lotniczej. Wiosną następnego roku lotnisko było gotowe. Powstała olbrzymia hala o wysokości 34m, szerokości 44m i długości pierwotnie 180 m, rozbudowana do 192 m. Torowiska służące do transportu sterowców rozmieszczone były po obu stronach hali na zewnątrz i wewnątrz budynku. W bezpiecznej odległości od hangaru znajdowały się dwa place manewrowe, z których startowano sterowce i sprowadzano je na ziemię. Każdy z placów miał ok. 500 m średnicy. Sterowce ściągano w dół i cumowano za pomocą lin przeplatanych przez stalowe obręcze umieszczone w żelbetowych blokach znajdujących się na placach manewrowych. W Dywitach były 24 punkty kotwiczne, do dziś odnaleziono 4 stopy służące do cumowania. Poza ogromną halą dla sterowców, dywickie lądowisko posiadało duże zaplecze techniczne, w którym znajdowały się między innymi garaże tzw. ciężarówek warsztatowych, wyposażonych w odpowiedni sprzęt naprawczy, własne ujęcie wody, kanalizację, zespół generatorów do produkcji energii elektrycznej. Dywicka baza to także magazyny niezbędnych do naprawy sterowców części oraz składy gazu nośnego dla sterowców czyli wodoru. Po I wojnie światowej lądowisko zostało zamknięte, teren nadal pozostał we władaniu wojska, jednak halę rozebrano i przewieziono do niemieckiego Darmstadt. Posłużyła tam do budowy dwóch nowych obiektów. Jeden spłonął w 1977 roku, drugi stoi do dziś i pełni funkcję piętrowego parkingu .

Za oraz informacją na tablicach na miejscu.

  • /foto/11033/11033454m.jpg
    2022
  • /foto/11033/11033456m.jpg
    2022
  • /foto/11033/11033480m.jpg
    2022
  • /foto/11033/11033484m.jpg
    2022
  • /foto/11033/11033492m.jpg
    2022
  • /foto/11033/11033494m.jpg
    2022
  • /foto/11033/11033505m.jpg
    2022

tomimaki°

Poprzednie: Lotnisko sterowców (dawne) Strona Główna Następne: 27 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny Świat pod Kyczerą