Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Kuniów
McAron: Marku proszę przenieś do i zmień opis.
Kotliska
Danuta B.: W dolnej części kadru, w całości widoczny budynek nr 38 - dawna szkoła katolicka. Dopisałam do obiektu.
Kotliska
Danuta B.: Dodałam znaczniki.
Wnętrza pałacu, Sosnowiec
GREGORIUS...: Wspaniała rezydencja Oscara Schöna oferuje...oprócz stałej ekspozycji szkła naszych śląskich manufaktur i nie tylko...wystawy okolicznościowe i sezonowe, często rzeźby i malarstwa. Ja jednak najchętniej-jeśli już jestem w rodzinnych Katowicach-odwiedzam pałac by posłuchać kameralnych i jakże nastrojowych koncertów :)...
Cmentarz ewangelicki (dawny), Kotliska
Danuta B.: Teraz to jeden wielki gąszcz. Brama zamknięta na kłódkę. A dziur w ogrodzeniu nie szukałam, bo kleszcze się zwołały, że obiad przyjechał:).
Pawilon nr 290, ul. Grabiszyńska, Wrocław
Danuta B.: Wg MPZP to teren zielony. Nie przewiduje się żadnej zabudowy, co było - do likwidacji . Że też złomiarze poniechali tyle stali...

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Danuta B.
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Ireneusz1966
stap
Popski
blatro
blatro
blatro
blatro
Popski
chrzan233
chrzan233
jawc
Tony
Tony
TW40
Ireneusz1966
rajaser
Parsley
Danuta B.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Zniszczenia i demontaże linii kolejowych po zakończeniu II wojny światowej
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2024-05-15 11:35:26, Aktualizacja: 2024-05-15 12:05:01, Odsłon: 271

Spis linii kolejowych zdemontowanych przez trofiejne bataliony na obszarze Dolnego Śląska

Pod koniec i tuż po zakończeniu II wojny światowej tzw. trofiejne bataliony Armii Radzieckiej dokonywały rozbiórki linii kolejowych na obszarze włączonym do Polski. W sumie bezpowrotnie rozebrano ok. 70 linii z odcinkami jednotorowymi o długości ok. 1500 km i prawie 1800 km drugich i dalszych torów.

Na Dolnym Śląsku ze względu na duży odsetek linii dwu- i wielotorowych przede wszystkim demontowano drugie i dalsze tory. Pod koniec lat czterdziestych i póżniej większość drugich torów odbudowano. Nie obylo się także bez demontażu linii jednotorowych. Praktycznie wszystkie odbudowano.

W ślad za demontażem torów kolejowych postępowała grabież elementów sygnalizacji, łączności i wyposażenia stacji kolejowych. Także zdemontowano całość zelektryfikowanych linii, czyli sieć jezdną, podstacje trakcyjne, linie wysokiego napięcia i urządzenia elektrotechniczne.

 

Ważniejsze linie kolejowe rozebrane przez Armię Czerwoną na Dolnym Śląsku (DOKP Wrocław)

Numer linii wg instrukcji D29

Odcinek linii

Przybliżona

dugość odcinka

[km]

Dalszy los rozebranego toru

Zdjęcie

1985

1971

ROZEBRANY DRUGI TOR LINII DWUTOROWEJ

14

26

Leszno – Głogów

Głogów – Żagań

Żagań – Sieniawa Żarska

Sieniawa Żarska – Zasieki

44,6

60,0

18,1

30,0

odbudowany w 1951 roku

nieodbudowany

odbudowany w 1949 roku

nieodbudowany

 

132

 

104

 

Opole Zachodnie – Wrocław Główny

79,7

odbudowany w 1949 roku

 

137

103

Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki

Kamieniec Ząbkowicki – Świdnica Kraszowice

Świdnica Miasto– Jaworzyna Śląska

Jaworzyna Śląska– Legnica

113,1

49,6

9,9

47,2

odbudowany w 1947 roku

nieodbudowany

odbudowany w 1952 roku

nieodbudowany

 

271

 

239

 

 

Szewce – Żmigród

 

 

31,3

 

 

odbudowany w 1948 roku

 

 

273

238

Wrocław – Ścinawa

Głogów – Czerwieńsk

58,7

67,4

odbudowany w 1974 roku

odbudowany w 1975 roku

 

274

 

236

 

Wrocław Świebodzki – Wałbrzych Główny

Wałbrzych Główny – Jelenia Góra

Jelenia Góra – Zgorzelec

 

67,9

46,9

75,6

 

odbudowany w 1948 roku

odbudowany w 1960 roku

nieodbudowany

 

 

275

237

Wrocław Muchobór – Miłkowice

Miłkowice – Gubin

69,3

122,3

odbudowany w 1950 roku

nieodbudowany

 

276

234

Wrocław Główny – Strzelin

Strzelin – Kamienec Ząbkowicki

Kamieniec Ząbkowicki – Krosnowice Kłodzkie

Krosnowice Kłodzkie – Międzylesie

37,0

34,9

28,5

29,6

odbudowany w 1960 roku

nieodbudowany

odbudowany w 1960 roku

nieodbudowany

 

277

244

Opole Wschodnie – Jelcz Miłoszyce

Jelcz Miłoszyce - Wrocław Brochów

70,7

  8,5

odbudowany w 1987 rokunie

nieodbudowany

 

282

 

304

 

Miłkowice – Węgliniec

Węgliniec – Żary

61,5

61,9

odbudowany w 1950 roku

nieodbudowany

 

 

285

 

 

235

 

 

Wrocław Główny– Kobierzyce

 

 

20,6

 

 

nieodbudowany

 

 

 

286

 

 

268

 

Kłodzko Główne – Nowa Ruda

Nowa Ruda – Ludwikowice Kłodzkie

Ludwikowice Kłodzki – Wałbrzych Główny

21,7

7,3

22,0

odbudowany w 1955 roku

nieodbudowany

odbudowany w 1955 roku

 

 

295

 

 

308

 

 

Węgliniec – Bielawa Dolna

 

 

14,5

 

 

odbudowany w 1955 roku

 

 

298

277

Kamienna Góra – Sędzisław

5,4

odbudowany w 1953 roku

Brak

358

347

Zbąszynek – Gubin

94,2

nieodbudowany

Brak

ROZEBRANY TOR LINII JEDNOTOROWEJ

 

 

283

 

 

 

 

284

 

 

 

Zebrzydowa – Żagań

 

 

44,3

 

 

odbudowany

 

 

285

235

Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój

24,2

odbudowany

Brak

 

301

 

 

241

 

 

Jełowa – Namysłów

 

 

40,2

 

 

odbudowany

 

 

302

312

 

Strzegom - Bolków

 

 

20,0

 

 

odbudowany

 

 

313

260

Otmuchów – Przeworno

32,1

odbudowany

Brak

314

305

Bolesławiec – Trzebień

14,4

odbudowany

Brak

 

320

 

 

269

 

 

Kondratowice – Ciepłe Wody

 

 

12,2

 

 

odbudowany

 

 

339

309

Ruszów – Gozdnica

8,4

odbudowany

Brak

365

346?

Janiszowice – Łęknica

61,4

odbudowany

Brak

 

––

 

 

259

 

 

Otmuchów – Dziewiętlice

 

 

15,4

 

 

odbudowany

 

 

––

311

Malczyce – Lubiąż

8,8

odbudowany

Brak

––

316

Rudna Gwizdanów – Polkowice

17,5

odbudowany

Brak

 

Atlasy linii kolejowych (książkowe i internetowe)

Polska – Mapa Sieci Kolejowej (wyd. 1993)

 


/
Sendu | 2024-05-15 18:00:17
Rozumiem że tory były wywożone do Związku? Czy szyny, podkłady były wykorzystywane do budowy linni kolejowych tam czy służyły jako surowiec do czegoś innego?
bogdanow | 2024-05-16 07:45:10
Do Związku Radzieckiego - tak. Oprócz torów wywożono m. in. parowozownie, także inne całe zakłady pracy. Co robiono dalej z torami? Nie znam opracowania.