Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Droga Stu Zakrętów, Kudowa-Zdrój
Popski: Wyretuszowano słup:
Droga Stu Zakrętów, Kudowa-Zdrój
Popski: Obniżono datowanie wg
Pałac Trawniki, ul. Leśna, Trawniki
GREGORIUS...: Mając sposobność i okruch szczęścia by móc wejść do takich obiektów, bo w dzisiejszych czasach różnie z tym bywa...wiele z nich znajduje się w prywatnych rękach...zawsze ogarnia mnie przygnębienie patrząc na zrujnowane wnętrza. To cud, że jeszcze stoją biorąc pod uwagę, żę zazwyczaj stoja tak od roku 1945...
Kuniów
McAron: Marku proszę przenieś do i zmień opis.
Kotliska
Danuta B.: W dolnej części kadru, w całości widoczny budynek nr 38 - dawna szkoła katolicka. Dopisałam do obiektu.
Kotliska
Danuta B.: Dodałam znaczniki.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Danuta B.
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Ireneusz1966
stap
Popski
blatro
blatro
blatro
blatro
Popski
chrzan233
chrzan233
jawc
Tony
Tony
TW40
Ireneusz1966
rajaser
Parsley
Danuta B.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2024-04-30 21:22:38, Aktualizacja: 2024-04-30 21:22:38, Odsłon: 314

Krótki opis i produkcja ważniejszych pojazdów kolejowych

W 1868 roku w rejonie stacji Wrocław Nadodrze przy budowanej linii kolejowej do Kluczborka (Kolei Prawego Brzegu Odry) oddano do użytku warsztaty kolejowe.

We wrześniu 1945 roku (po odbudowie infrastruktury ze zniszczeń wojennych) w warsztatach dokonano pierwszych okresowych napraw parowozów. W 1952 roku naprawiono tysięczny parowóz. Wcześniej warsztaty przekształcono w Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. W 1952 roku przystąpiono do produkcji parowozów bezogniowych na podwoziach parowozów skreślonych z inwentarza, następnie wózków motorowych wąskotorowych, kotłów do wagonów ogrzewczych, kotłów do parowozów wąskotorowych, kotłów zastępczych (na wymianę) do parowozów normalnotorowych. Wykonano też prototypy parowozów TKr55-1 i Ok55-3. W 1959 roku rozpoczęto produkcję wagonów towarowych. Pierwszymi były cysterny do przewozu gazu świetlnego. Następnie przystąpiono do budowy wagonów zbiornikowych typu CWL oraz kolejowych żurawi spalinowo-elektrycznych. Wkrótce od Huty Ostrowiec przejęto produkcję wagonów samowyładowczych systemu talbot. W latach 70. podjęto seryjną produkcję dla Zastalu – ram do cystern typu 408S i podwozi dla węglarek typu 408W oraz dla ZNTK Ostrów – podwozi dla węglarek typu 401Wj i dla wagonów krytych typu 401K. W 1982 roku produkcję wagonów towarowych wstrzymano.

Integralną częścią ZNTK był Oddział Wagonowy w Oławie, gdzie początkowo wytwarzano między innymi nadwozia wywrotek samochodowych i rozmaite części wagonowe. W 1958 roku podjęto remonty cystern, następnie produkcję podwozi do wagonów i produkcję transporterów wąskotorowych na tor 1000 mm typu Tw6.100.

Produkcja ważniejszych pojazdów kolejowych i podzespołów w ZNTK Wrocław

Wagony towarowe:

  • wagony systemu talbot (szutrówki) typu 41WS (w latach 1960–1964 w liczbie 845 sztuk)

  • wagony systemu talbot (szutrówki) typu 41/2WS (w latach 1964–1969 w liczbie 1246 sztuk)

  • wagony systemu talbot (szutrówki) typu 41/3WS (w latach 1970–1974 w liczbie 2110 sztuk)

  • wagony systemu talbot (szutrówki) typu 59WS (w latach 1960–1966 w w liczbie 514 sztuki)

  • wagony systemu talbot (szutrówki) typu 59/2WS (w latach 1967–1971 w w liczbie 1370 sztuk)

  • wagony systemu talbot (szutrówki) typu 203V (w latach 1971–1978 w w liczbie 1708 sztuk)

  • wagony systemu talbot (szutrówki) typu 204V (w latach 1975–1982 w w liczbie 2892 sztuki)

  • wagony samowyładowcze typu 202V (w latach 1971–1975 w liczbie 1499 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu 206S (w latach 1966–1980 w liczbie 1475 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu 206Sa (w latach 1972–1982 w liczbie 600 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu 206Se (w latach 1979–1982 w liczbie 2106 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu 216Sf (w latach 1989–1991 w liczbie 94 sztuki)

  • wagony zbiornikowe typu 216S (w latach 1962–1963 w liczbie 20 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu 220S (w latach 1972–1978 w liczbie 2602 sztuki)

  • wagony zbiornikowe typu CWL20 (w 1961 roku w liczbie 122 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu CWL24 (w latach 1962–1965 w liczbie 818 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu CWL26 (w latach 1964–1968 w liczbie 730 sztuk)

  • wagony zbiornikowe typu CWL27 (w latach 1968–1972 w liczbie 42 sztuki)

  • wagony kubłowe typu 401S (w latach 1964–1965 w liczbie 61 sztuk)

  • wagony kubłowe typu 401S/1 (w 1969 roku w liczbie 50 sztuk)

  • wagony kubłowe typu 413S (w latach 1974–1977 w liczbie 1096 sztuk)

  • platformy dwuosiowe typu 24Z (w 1979 roku w liczbie 106 sztuk)

  • wapniarki z otwieranym dachem typu 10S/3 i 10S/4 (w latach 1963–1964 w liczbie 350 sztuk)

  • wapniarki z otwieranym dachem typu 205S (w latach 1963–1964 w liczbie 350 sztuk)

 

Parowozy:

  • parowóz osobowy serii Ok55-3 (prototyp w 1955 roku)

  • parowóz towarowy serii TKr55 (prototyp w 1957 roku)

  • parowozy bezogniowe serii TKi3b (w latach 1953–1959 w liczbie 59 sztuk z parowozów serii Tki3)

  • parowozy bezogniowe serii Tkh4b (w latach 1953–1959 w liczbie 28 sztuk z parowozów serii Tp4)

 

Kotły:

  • do parowozów normalnotorowych (zastępcze w niewielkiej liczbie)

  • do parowozów wąskotorowych (kilkadziesiąt sztuk)

  • do parowozów bezogniowych (od 1953 roku)

  • do wagonów ogrzewczych typu 1C (75 sztuk)

 

Maszyny torowe:

  • serii Dm 101 (w 1956 roku)

  • serii WM5 (w latach 1958–1964)

 

Spisane z różnych pozycji książkowych o tematyce kolejowej

 


/ / / / 10-14 /