MENU
Wiosenny widok na nieczynną linię kolejową w kierunku przystanku w Jordanowie Śl.

Dodał: Krzysztof Bach° - Data: 2024-04-02 12:17:00 - Odsłon: 174
16 marca 2024

Data: 2024:03:16 14:46:08   ISO: 1600   Ogniskowa: 20 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D3500   Przysłona: f/16   Ekspozycja: 10/10000 s  

Linia Kobierzyce - Piława Górna budowana była etapami w powiązaniu z innymi liniami kolejowymi na równinie wrocławskiej. U progu lat 80. XIX w. stopniowo nacjonalizowana Kolej Górnośląska przystąpiła do intensywnej rozbudowy połączeń lokalnych przebiegających przez urodzajne tereny rolnicze. Na Dolnym Śląsku zaczęto tworzyć sieć na południe od Wrocławia łącząc początkowo Strzelin z Łagiewnikami (1883 r. - ), gdzie znajdowała się duża cukrownia i dalej z powiatową Niemczą (15.10.1884 r.). Przez 10 lat Niemcza była stacją końcową - stacja znajdowała się dalej od centrum miasta niż obecnie ( ). W 1889 roku przyznano fundusze na budowę połączenia Niemczy z Piławą Górną przez Przerzeczyn, a odcinek ten otwarto 15.11.1894 r. rezygnując prawdopodobnie z bezpośredniego połączenia z Dzierżoniowem przez Gilów i wznosząc nowy dworzec w Niemczy bliżej centrum miasta. Brakujący odcinek Kobierzyce - Jordanów - Łagiewniki otwarto dopiero 1.10.1898 w okresie intensywnego zagęszczenia sieci kolejowej, kiedy równolegle budowano łącznik z Sobótki Zachodniej do Świdnicy. Linia została uszkodzona w 1945 r. - uszkodzono mosty w Niemczy, jednak już od 1946 roku kursowały pociągi w relacji Wrocław - Piława - Dzierżoniów (2 pary). Przewozy osobowe w późniejszych latach nie wykraczały poza 2-3 pary na dobę w relacji Wrocław - Jaworzyna Śląska. Prędkości szlakowe były bardzo niskie. W latach 70. 40 km odcinek z Kobierzyc do Piławy pociąg pokonywał prawie 2,5 godziny z 10 minutowym postojem w Łagiewnikach. Remonty nawierzchni torowej przeprowadzono na przełomie lat 70 i 80. i doraźnie w przed końcem lat 80. Ruch osobowy zawieszono 19.11.1995 r., ruch towarowy w 2001 r. (pociągi zdawcze do cukrowni w Łagiewnikach). Obsady stacji zlikwidowano w listopadzie 2000 r., linię formalnie usunięto z ewidencji PKP PLK w 2006 r. Linia była nieprzejezdna - na odcinku Budziszów - Pustków już w 2006 r. skradziono kawałek toru, a na dojeździe i wyjeździe z Niemczy zaasfaltowano tory na przejazdach.

Wobec dynamicznego rozwoju aglomeracji Wrocławia podnoszono konieczność przywrócenia do ruchu promieniście wychodzących z Wrocławia linii kolejowych na południe - linii 285 do Świdnicy i linii 310 do Piławy. 29 kwietnia 2019 r. podpisano protokół przejęcia linii przez samorząd województwa od PKP. W lipcu 2021 r. ogłoszono przetarg na prace przygotowawcze na odcinku z Łagiewnik Dzierżoniowskich do Piławy (km 21,300 do km 39,395) polegające na usunięciu samosiejek, demontaż szyn i osprzętu) jako pierwszy etap przed całkowitą rewitalizacją, która ma ruszyć w 2022 r. Prace zakończono w styczniu 2022 r. We wrześniu 2021 r. UMWD wskazał odbudowę linii 310 jako jeden z 5 priorytetów do rządowego programu Kolej+. Projekt ma zakładać również odbudowę drugiego toru na odcinku z Wrocławia Głównego do Kobierzyc dla poprawienia przepustowości kolei w granicach miasta Wrocławia. Projekt nie został zaakceptowany. W grudniu 2022 r. ogłoszono przetarg na II. etap prac przygotowawczych (odbudowa odcinka Łagiewniki - Piława) z terminem realizacji do maja 2024 r.

(moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (poł.) na linii - kilometraż polski liczony od Kobierzyc (niemiecki od Wrocławia Głównego):
- , Kobierzyce, st., km 0,000 (km 20,47)
- , Szczepankowice Wrocławskie, po., km 3,543 (km 24,01)
- , Budziszów, poł., km 5,601 (km 26,06)
- , Pustków Wilczkowski, po., km 8,684 (km 29,17)
- , Wilczkowice, po., km 10,395 (km 30,79)
- , Jordanów Śląski, st., km 13,607 (km 34,06)
- , Trzebnik, po., km 17,965 (km 38,47)
- , Łagiewniki Dzierżoniowskie, st., km 21,128 (km 41,48)
- , Przystronie Śląskie, po., km 24,714 (km 45,17)
- , Wilków Wielki, po., km 27,296 (km 47,75)
- , Niemcza, st./poł., km 29,867 (km 50,32)
- , Przerzeczyn-Zdrój, po., km 33,939 (km 54,40)
- , Piława Górna, st., km 39,395 (km 59,86)

Od linii w km 28,630 (przed Niemczą od strony Wilkowa) odchodziła blisko 6,5 (!) km długości bocznica do Rejonu Eksploatacji Kamienia w Gilowie (Girlachsdorfer Basaltwerk). Bocznica widoczna jeszcze na mapach z lat 70.

  • /foto/5211/5211091m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3304/3304651m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/427/427313m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3304/3304676m.jpg
    1906
  • /foto/4053/4053201m.jpg
    1907
  • /foto/4100/4100504m.jpg
    1908
  • /foto/5757/5757808m.jpg
    1908
  • /foto/5217/5217863m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/187/187302m.jpg
    1912
  • /foto/5215/5215814m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5215/5215781m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/128/128204m.jpg
    1925
  • /foto/41/41816m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/26/26310m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3704/3704245m.jpg
    2013
  • /foto/4684/4684240m.jpg
    2014
  • /foto/5981/5981772m.jpg
    2015
  • /foto/8312/8312472m.jpg
    2018
  • /foto/10317/10317949m.jpg
    2023
  • /foto/10320/10320246m.jpg
    2023
  • /foto/10340/10340494m.jpg
    2023
  • /foto/10901/10901186m.jpg
    2024
  • /foto/10901/10901196m.jpg
    2024
  • /foto/10901/10901206m.jpg
    2024
  • /foto/10894/10894518m.jpg
    2024
  • /foto/10894/10894553m.jpg
    2024
  • /foto/10894/10894861m.jpg
    2024
  • /foto/10894/10894887m.jpg
    2024
  • /foto/10894/10894953m.jpg
    2024
  • /foto/10894/10894999m.jpg
    2024

Krzysztof Bach°

Poprzednie: Budynek nr 2 Strona Główna Następne: Fontanna Pelikany