Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




pl. Narutowicza Gabriela, Leśnica
kitapczy: Sądząc po napisach na szarfach zostały one poświęcone poległym bojownikom SSOS, czyli Samoobrony Górnośląskiej, poległym w III powstaniu śląskim po stronie niemieckiej. To nie jest rynek leśnicki, ale pl. Marka i pomnik wojenny. W tle posesje nr 2 oraz 3.
pl. Narutowicza Gabriela, Leśnica
kitapczy: Południowo-zachodni narożnik rynku z hotelem Fiebaga oraz wieżą kościoła parafialnego.
Rzeka Czerwona w Łasinie Koszalińskim, Tymień
Alistair: Wielkość obrazu winna mieć do 1600 pikseli na dłuższym boku a plik nie powinien mieć więcej niż 500 kilobajtów. U ciebie jest to 1800 na dłuższym boku a plik ma aż 4,07 MB
2023-2024 - Remont tunelu, Trzcińsko
Hellrid: Od wczoraj tunel ma być zamknięty do 4 czerwca, w tym czasie mają być ułożone dwa tory oraz sieć trakcyjna.
Budynek nr 73 (dawny), ul. Świdnicka, Wałbrzych
rajaser: Pierwsze współczesne.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

kitapczy
Alistair
Alistair
Hellrid
Hellrid
Hellrid
t.ziemlicki@wp.pl
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid
Hellrid

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Krótka historia komunikacji tramwajowej w Bielsku-Białej
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2024-03-23 19:23:52, Aktualizacja: 2024-03-23 19:23:52, Odsłon: 413

Bielsko - jedno z siedmiu miast, w którym zlikwidowano komunikację tramwajową na początku II połowy XX wieku.

Krótka informacja o liniach tramwajowych

11 grudnia 1895 roku w Bielsku uruchomiono komunikację tramwajową między Dworcem PKP a Cygańskim Lasem. Linia jednotorowa o prześwicie torów 1000 mm liczyła 4960 m (w 1951 roku oznaczona numerem 1). Wyposażona w 14 przystanków. Na 7 przystankach (w tym na dwóch na końcówkach trasy) wybudowano mijanki. W 1908 roku wzniesiono murowaną remizę tramwajową w Cygańskim Lesie.

Linia biegła trasą: Dworzec PKP – 3 Maja – Zamkowa – 1 Maja – pl. Mickiewicza – Partyzantów – Kustronia – Olszówka – Cygański Las.

Usytuowanie mijanek: Dworzec PKP (60 m od początku trasy), Szkolna (658 m), 1 Maja (1225 m), pl. Mickiewicza (1794 m), Park (2397 m), Stawy (3654 m), Cygański Las (4909 m). Rozstaw mijanek do Stawów umożliwiał kursowanie tramwajów z częstotliwością co 5 minut, na ostatnim odcinku co 10 minut. Przejazd tramwajów trwał 22 minuty.

2 Maja 1926 roku tramwaje zaczęły kursować nowym odcinkiem trasy od przystanku Teatr (1009 m) do pl. Mickiewicza (1794 m), czyli końcowym odcinkiem ul. Zamkowej przez pl. Żwirki i Wigury do początku ul. Partyzantów z pominięciem ul. 1 Maja. Usytuowana nowa mijanka przy pl. Żwirki i Wigury liczyła 90 metrów.

W latach 60. linię do Cygańskigo Lasu (wtedy Parku Ludowego) w godzinach szczytu przewozowego obsługiwały składy złożone z wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. Część kursów kończono na mijance Stawy. Wtedy częstotliwość kursów wynosiła 5 minut. Były też kursy z dwoma składami tramwajów, jadącymi jeden za drugim.

22 lipca 1951 uroczyście otwarto linię tramwajową nr 2 na trasie o długości 2600 m między Dworcem PKP a Aleksandrowicami (Hulanką) ul. Piastowską. Na trasie było 6 przystanków (w tym dwie mijanki), a na końcu trasy pętla. Z powodu przewyższenia terenu, które wynosi 65 m wysokości bezwzględnej linię mogły obsługiwać jedynie wagony silnikowe. Częstotliwość kursów wynosiła 15 minut. Przejazd tramwajów trwał 16 minut.

W latach 60. linię nr 2 w godzinach szczytu przewozowgo dany kurs obsługiwały dwa wagony silnikowe, jadące jeden za drugim.

Etapy likwidacji komunikacji tramwajowej:

    • 20 listopada 1970 zlikwidowano linię nr 2

    • 28 lutego 1971 skrócono linię nr 1 o odcinek Stawy – Cygański Las

    • 1 kwietnia 1971 skrócono linię nr 1 o odcinek Park – Stawy

    • 30 kwietnia 1971 zlikwidowano ostatni odcinek linii nr 1 Dworzec PKP – Park

 

Krótka informacja o wagonach tramwajowych

Do lat 40. na ulicach Bielska można było spotkać wagony silnikowe producentów: Kummer&Co (6 wag.), Siemens-Schuckert (3 wag.) i Brown-Boveri (7 wag.) oraz wagony doczepne z fabryki Grazer Waggonfabrik (5wag.). Wcześniej część wagonów Kummer przebudowano na doczepy.

W latach 1947–1948 we własnych warsztatach zbudowano 1 wagon silnikowy (nr tab. 6) i 3 lub 4 wagony doczepne (nr. tab.65–68?).

W 1951 roku Bielsko otrzymało 2 wagony silnikowe typu 2N1 (nr. tab. 14–15) ze Stoczni Gdańskiej.

W latach 1953–1954 Łódź przekazała 3 wagony silnikowe Simmering II (nr. tab. 16–18) i 5 wagnów silnikowych Sanok (nr. tab. 19–23).

W latach 1955–1956 Bielsko otrzymało 7 wagonów silnikwych typu 2N2 (nr. tab. 24–30) z Konstalu Chorzów.

W latach 1957–1961 Bielsko otrzymało 11 wagonów silnikowych typu 5N/5N1 (nr. tab. 31–41) z Konstalu Chorzów

W latach 1958–1961 Bielsko otrzymało 14 wagonów doczepnych typu 5ND1 (nr. tab. 69–82) z FW Świdnica

Na początku 1967 roku Wałbrzych (po całkowitej likwidacji komunikacji tramwajowej) przekazał 4 wagony silnikowe typu 5N z Konstalu Chorzów (nr. tab. 42–45) i 4 wagony doczepne typu 5ND z Konstalu Chorzów (nr. tab. 83–86).

Wszystkie wagony nowego typu w latach 1970–1971 przekazano do Łodzi.

 

B.W.


/ /
/ / /