Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




pl. Platz der Republik, Frankfurt (Oder)
Iras (Legzol): To nie jest ten pawilon, którego obiekt założyłem. Wówczas były takie dwa. Jeden od strony obecnej Heilbronner Straße (narożnik z Karl-Marx-Straße; ten istnieje) i drugi na północ (obecnie teren Lenné-Passagen). To właśnie ten drugi, obecnie nieistniejący, jest na fotografii. Od prawej kamienice nr 25 i 24, które widoczne są m. in. tu po lewej ...
Dom Pomocy Społecznej Zamek, Opolnica
maras: Dzięki :))
Źródło Marii, Bardo
maras: Nie ma co komplikować. Jest obiekt Źródło Marii i to wystarczy.
Ołtaszyn
maras: Ok.
Przepompownia Bierdzany, ul. Nizinna, Wrocław
Danuta B.: Wygląda jak Meryl Streep w filmie „Ze śmiercią jej do twarzy”:).
Obóz wojskowy (dawny), ul. Platanowa, Serby
maras: Wymiana na lepszy skan.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Darkow
Darkow
dariuszfaranciszek
dariuszfaranciszek
Rob G.
Rob G.
Rob G.
Parsley
Parsley
Rob G.
antypuszka
StaSta
antypuszka
antypuszka
Rob G.
Rob G.
kitapczy
t.ziemlicki@wp.pl
t.ziemlicki@wp.pl

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Jak przebiegała podróż koleją z Warszawy do Krakowa w 1850 roku
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2023-03-11 16:10:12, Aktualizacja: 2023-03-11 16:12:00, Odsłon: 410

Początki funkcjonowania Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej i Krakowsko-Górnośląskiej

1. Krótka historia budowy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska była pierwszą linią kolejową na ziemiach Królewstwa Polskiego, a drugą po linii kolejowej Wrocław – Oława (pierwszy odcinek Kolei Żelaznej Górnośląskiej oddanej do użytku w maju 1842 roku) na obecnych ziemiach Polski. Głównymi inicjatormi budowy byli: Henryk Łubieński, wiceprezes Banku Polskiego oraz przedsiębiorca Piotr Antoni Steinkeller. Obaj w 1838 roku zostali dyrektorami utworzonego Towarzystwa Akcyjnego Drogi Żelaznej Warszawawsko-Wiedeńskiej, którą rozwiązano na prośbę Towarzystwa w maju 1842 roku.

Trasę przeprowadzono wedug projektu inż. Stanisława Wysockiego. Budowę rozpoczęto w kwietniu 1840 roku. Podzielono na 4 duże odcinki:

  1. Warszawa – Skierniewice o długości 67 km (budową kierował inż. Konstanty Kamiński)

  2. Skierniewice – Piotrków o długości 78 km (budową kierował inż. Jakub Szeffer)

  3. Piotrków – Częstochowa o długości 86 km (budową kierował inż. Roman Pollini)

  4. Częstochowa – Granica o długości 76 km (budową kierował inż. Franciszek Leszczyński)

Budowę zakończono 1 kwietnia 1848 roku po oddaniu ostatniego odcinka z Ząbkowic do Granicy (Maczek – obecnie dzielnicy Sosnowca). Długość całej linii wynosiła 307 km (287,25 wiorst). Wcześniej na żądanie ówczesnego namiestnika zbudowano odnogę Skierniewice – Łowicz o długości 21 km.

 

2. Krótka historia budowy Drogi Żelaznej Krakowsko-Górnośląskiej

Na początku 1844 roku powołano spółkę, której udziałowcami byli radcy handlowi Loebecke i Schiller oraz Reuman (kupiec handlowy z Wrocławia) w sprawie budowy linii kolejowej z Krakowa przez Krzeszowice, Chrzanów i Szczakową (Jaworzno) do Mysłowic i połączenia tej linii z Koleją Górnośląską. W marcu 1844 spółkę przekształcono w Towarzystwo Drogi Żelaznej Krakowsko-Górnośląskiej.

Budowa linii z Krakowa ruszyła wiosną 1845 roku. Budowę zakończono we wrześniu 1847 roku. Długość linii wynosiła 65 km. Połączenie wybudowanej linii z Krakowa z Koleją Górnośląską sprawiło, że z Krakowa (z przesiadkami) można było dojechać do Wiednia (Koleją Wilhelma i C.K. Uprzywilejowaną Koleją Północną Cesarza Ferdynanda przez Mysłowice, Chałupki, Bohumin), do Wrocławia (Koleją Górnośląską przez Mysłowice i Opole), i dalej do Berlina (Koleją Dolnośląsko-Marchijską), z Berlina do Hamburga, Hanoweru, Aachen, Poznania i Szczecina. Po wybudowaniu łącznika między Szczakową (Jaworznem) a Granicą (Maczkami) o długości 1220 m, w październiku 1848 roku Kraków uzyskał połączenie kolejowe z Warszawą.

 

3. Przebieg podróży koleją z Warszawy do Krakowa w 1850 roku

Według rozkładu jazdy pociągów osobowych, który obowiązywał od dnia 15 września 1850 roku w kierunku od Warszawy odchodziły dwa pociągi do Granicy: o godzinie 7.30 rano i o 1.00 po południu oraz do Łowicza o godzinie 4.00 po południu. O godzinie 9.45 rano odchodził pociąg ze Skierniewic do Łowicza.

Jadąc pociągiem porannym do Granicy (przyjazd o godzinie 6.00 po południu) podróżni nocowali (nocą ustawał wszelki ruch na kolei) w tej miejscowości. O godzinie 7.00 rano odjazd pociągu do Krakowa. Przyjazd o godzinie 9.00 rano. Podróż trwała 25 godzin i 30 minut.

Jadąc pociągiem popołudniowym do Granicy podróżnych czekał nocleg w Częstochowie (przyjazd o godzinie 8.50 po południu). Następnego dnia odjazd z Częstochowy o godzinie 8.15 rano i przyjazd do Granicy o godzinie 10.50 rano. O godzinie 15.00 odjazd pociągu do Krakowa. Przyjazd o godzinie 5.15 po południu. Podróż trwała 28 godzin i 15 minut.

Czas podróży pociągami między Warszawą a Krakowem (z nocną przerwą) był dłuższy (sic!) od czasu podróży zaprzęgu konnego z Warszawy do Krakowa. Kareta kurierska Piotra Steinkellera (zwana Steinkellerką), dzięki sprawnej obsłudze i rozstawnym zaprzęgom, pokonywała trasę z Warszawy do Krakowa w 22 godziny i 17 minut.

Jednak podróż koleją była bardziej komfortowa od podróży karetą. Na trasie pociąg jechał nawet z prędkością 45 km/h (6 mil polskich lub 42 wiorsty). Na trasie do Granicy podróżni mieli do dyspozycji: 3 wagony I klasy, 2 wagony II klasy, 2 wagony III klasy, 2 wagony IV klasy, 2 wagony platformy dla powozów i 1 wagon kryty dla koni. Na linii Granica – Kraków skład pociągu to tylko 1 wagon osobowy i 1 wagon kryty do przewozu bydła.

Ceny biletów za przejazd z Warszawy do Granicy nie należały do najtańszych: w I klasie – 4 ruble i 92 kopiejki (32 złote i 24 grosze), w II klasie – 3 ruble i 70 kopiejek (24 złote i 18 groszy), w III klasie – 2 ruble i 46 kopiejek (16 złotych i 12 groszy), w IV klasie – 1 rubel i 64 kopiejki (10 złotych i 28 groszy). Najniżej zarabiający (np. woźny w banku) otrzymywali miesięcznie 60 złotych. Przelicznik walut był następujący: 1 rubel = 100 kopiejek / 200 groszy, 1 złoty = 30 groszy.

 

Na podstawie:

  1. Ryszard Kołodziński ''Warszawsko-Wiedeńska Droga Żelazna'', Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1967.

  2. Adrian Rams ''170 lat Kolei Krakowsko-Górnośląskiej w Szczakowej", Muzeum Miasta Jaworzna (dostęp w internecie).


/
Parsley | 2023-03-12 10:13:31 | edytowany: 2023-03-12 10:13:43
Raczej trzecią linią na obszarze obecnej Polski. Za Wikipedią: "W listopadzie 1844 roku ukończono pierwszy odcinek linii z Warszawy do Pruszkowa. 28 listopada 1844 roku przejechał nim pierwszy pociąg wiozący namiestnika Królestwa i zaproszonych gości". Za : Otwarcie ruchu pasażerskiego 29 października 1843 r. (Wrocław - Świebodzice).
bogdanow | 2023-03-12 23:11:30
Następny odcinek do Grodziska w czerwcu 1845, do Rudy (Żyrardowa) we wrześniu 1845, do Skierniewic w październiku 1845 itd. Linia Wrocław - Świebodzice mi umknęła. Dzięki za wnikliwość i podpowiedź.