Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Zdjęcia niezidentyfikowane (Szczytna), Szczytna
Hellrid: AB1927: Linke August, Fleischermstr. (na pewno Szczytna).
Radków
Hellrid: Zgodnie z mapą, dom strzelecki znajdował się powyżej budynku
Reklamy i ogłoszenia, Radków
Hellrid: AB1927: Schoelpert Karl, Malermstr., Friedrichstrasse (bez numeru), ob. Wąska.
Reklamy i ogłoszenia, Radków
Hellrid: To samo co:
Reklamy i ogłoszenia, Radków
Hellrid: AB1927: Gebauer Richard, Inh. Paul Gebauer, Konditorei, Ring 12-13, numeracja obecna jednakowa.
Reklamy i ogłoszenia, Radków
Hellrid: Franz Zimmer, Braunauerstrasse 32 = Grunwaldzka 32 (zgodnie z mapą).

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Paulus,
krzych[k]
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Alistair
MacGyver_74
Hellrid
Rob G.
atom
Rob G.
Alistair
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
LukaszGrzelik
atom
atom

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Historia numerowania dróg publicznych w Polsce po 1945 roku
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2023-02-20 10:03:42, Aktualizacja: 2023-03-23 22:58:23, Odsłon: 1736

Pierwszy system numeracji dróg publicznych w odrodzonej Polsce wprowadzono w 1921 roku

Obecny system numeracji dróg publicznych jest piątym z kolei (od 1945 roku), a w zasadzie szóstym (gdy włączymy okres dwudziestolecia międzywojennego) systemem numeracji, który zmieniano w zależności od podziału dróg publicznych na kategrie bądź klasy techniczne czy podziału administracyjnego państwa.

 

1) Lata 1945–1952

Obowiązywała Ustawa z dnia 10 grudnia 1920 roku o budowie i utrzymaniu dróg publicznych.

Dzieliła drogi publiczne na cztery kategorie: drogi państwowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe i drogi gminne.

Numeracja dróg publicznych wyglądała następująco:

a/ drogi państwowe – oznaczenie numeracji było dwojakie:

    • drogi magistralne – numer składał się z liczby jedno- lub dwucyfrowej (numery 1–18)

    • odnogi od dróg magistralnych – numer był ułamkiem, w liczniku numer drogi magistralnej, w mianowniku liczba jedno- lub dwucyfrowa

b/ drogi wojewódzkie – numer składał się z liczby jedno- lub dwucyfrowej i małej litery w (w każdym województwie były numery od 1w wzwyż)

c/ drogi powiatowe – numer składał się z liczby jedno- lub dwucyfrowej i małej litery p (w każdym powiecie każdego województwa były numery od 1p wzwyż)

d/ drogi gminne – numer (prawdopodobnie) był ułamkiem, w liczniku numer drogi powiatowej, w mianowniku liczba jedno- lub dwucyfrowa

 

2) Lata 1952–ok. 1962

Obowiązywała Ustawa z dnia 16 czerwca 1948 roku o zmianie ustawy z dnia 10 grudnia 1920 roku o budowie i utrzymaniu dróg publicznych.

Dzieliła drogi publiczne na trzy kategorie: drogi państwowe, drogi powiatowe i drogi gminne.

Numeracja dróg publicznych wyglądała następująco:

a/ drogi państwowe – oznaczenie numeracji było trojakie:

    • drogi magistralne – numer składał się z liczby dwucyfrowej (liczba numerów większa niż poprzednio)

    • odnogi od dróg magistralnych – numer był ułamkiem, w liczniku numer drogi magistralnej, w mianowniku liczba jedno- lub dwucyfrowa

    • pozostałe drogi – numer składał się z liczby trzycyfrowej (w większości oznaczono tak poprzednie drogi wojewódzkie)

c/ drogi powiatowe – numer składał się z liczby jedno-, dwu- lub trzycyfrowej i małej litery p (w każdym województwie były numery od 1p wzwyż)

d/ drogi gminne – numer był ułamkiem, w liczniku numer drogi powiatowej, w mianowniku liczba jedno- lub dwucyfrowa

 

3) Okres od ok. 1962 do 14.02.1986

Obowiązywała Ustawa z dnia 29 marca 1962 roku o drogach publicznych (przejściowo Dekret z dnia 4 sierpnia 1956 roku o podziale dróg publicznych).

W zasadzie dzieliła drogi publiczne na dwie kategorie: drogi państwowe (ogólnopaństwowe i regionalne) i drogi lokalne. Trzecią kategorię stanowiły drogi zakładowe.

Numeracja dróg państwowych była zróżnicowana klasą techniczną drogi. Było pięć klas, przy czym drogami I klasy technicznej były wyłącznie ówczesne autostrady (dolnośląska i Berlinka), natomiast drogi lokalne były wyłącznie V klasy technicznej.

Numeracja dróg publicznych wyglądała następująco:

a/ drogi państwowe:

    • II i III klasy technicznej – numer składał się z liczby dwucyfrowej (numerami 10–19 oznaczono drogi odśrodkowe, numerami 20–52 pozostałe drogi) lub liczby trzycyfrowej

    • IV klasy technicznej – numer składał się z małej litery (wyróżnika województw w rejestracji pojazdów) i liczby jedno- lub dwucyfrowej

    • V klasy technicznej – numer składał się z małej litery (wyróżnika województw w rejestracji pojazdów) i liczby trzycyfrowej

b/ drogi lokalne – oznaczenie numeracji mogło być trojakie (powiaty określały własny sposób numerowania dróg lokalnych):

    • numer składał się z liczby jedno-, dwu- lub trzycyfrowej i dowolnej małej litery

    • numer składał się wyłącznie z liczby jedno-, dwu- lub trzycyfrowej

    • numer skadał się z liczby rzymskiej

Od około 1968 roku niektóre odcinki dróg państwowych II lub III klasy technicznej otrzymały numer z literą T i liczbą jedno- lub dwucyfrową. Tym samym część wcześniejszych numerów dwucyfrowych została usunięta. Numery dwucyfrowe usunięto też z odcinków dróg, którym nadano numery międzynarodowe z literą E.

 

4) Okres od 14.02.1986 do 09.05.2000

Obowiązywała Ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych.

W zasadzie dzieliła drogi publiczne na trzy kategorie: drogi krajowe, drogi wojewódzkie i drogi gminne wraz z drogami lokalnymi miejskimi. Czwartą kategorię stanowiły drogi zakładowe.

Numeracja dróg publicznych wyglądała następująco:

a/ drogi krajowe – oznaczenie numeracji było dwojakie:

    • numer składał się z liczby jedno- lub dwucyfrowej (na mapach oznaczone jako drogi główne)

    • numer składał się z liczby trzycyfrowej (na mapach oznaczone jako drogi drugorzędne)

b/ drogi wojewódzkie – numer składał się z liczby pięciocyfrowej (dwie pierwsze cyfry były wyróżnikiem województw)

c/ drogi gminne – numer składał się z liczby siedmiocyfrowej (dwie pierwsze cyfry były wyróżnikiem województw)

Wprowadzono oznaczenie autostrad – litera A i liczba jedno- lub dwucyfrowa.

W latach 1999–2000 (przejściowo po przeklasyfikwaniu kategorii niektórych dróg):

a/ drogi krajowe oznaczone były numerami jedno-, dwu-, trzy-, a nawet pięciocyfrowymi

b/ drogi wojewódzkie oznaczone były numerami jedno-, dwu-, trzy-, cztero- i pięciocyfrowymi

 

5) Okres od 09.05.2000

Obowiązuje Ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych z późniejszymi zmianami.

Dzieli drogi publiczne na cztery kategorie: drogi państwowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe i drogi gminne.

Numeracja dróg publicznych wygląda następująco:

a/ drogi krajowe – numer składa się z liczby jedno- lub dwucyfrowej

b/ drogi wojewódzkie – numer składa się z liczby trzycyfrowej

c/ drogi powiatowe – numer składa się z liczby czterocyfrowej i dużej litery (wyróżnika województw w rejestracji pojazdów)

d/ drogi gminne – numer składa się z liczby sześciocyfrowej i dużej litery (wyróżnika województw w rejestracji pojazdów)

Wprowadzono oznaczenie dróg ekspresowych – litera S i liczba jedno- lub dwucyfrowa.

 

B.W.

 


/
górski | 2023-02-21 00:22:11
O ile pamiętam dla dróg krajowych zasadą jest numeracja nieparzysta dla tras poludnikowych a parzysta dla równoleżnikowych. Wszystko orientacyjnie i według przewagi, bo o ile A2 jest oczywista, zaś dla A4 też przeważa układ równoleżnikowy.