MENU
Kres jazd pociągów po linii 342 to bocznica kopalni Wilcza Góra. To już teren kopalni i magazyny z garażem dla małej lokomotywy manewrowej, która tu kiedyś z pewnością stacjonowała. Teraz to miejsce wydaje się być opuszczone, a działalność górnicza zdecydowanie ograniczona. Wiąże się to z włączeniem Wilkołaka (Wilczej Góry) od 2007 r. jako specjalnego obszaru przyrody do sieci Natura 2000.

Dodał: moose° - Data: 2011-10-26 22:42:56 - Odsłon: 1953
Rok 2011

Jednotorowa 7,3 km długości linia oddana do użytku 15 (lub 18) maja 1951 roku. Celem budowy linii było doprowadzenie kolei do kopalni miedzi Lena w Wilkowie-Leszczynie, eksploatowanej od 1939 roku i ponownie od 1950 roku. Dla potrzeb kopalni powstało w Wilkowie osiedle mieszkaniowe, a w dawnym obozie pracy zbudowanym w okresie II wojny światowej ulokowano Ośrodek Pracy Więźniów, późniejszy zakład karny. W latach 1952-1959 prowadzono na linii ruch pasażerski na odcinku z Jerzmanic do Wilkowa Złotoryjskiego (6,2 km, 19 minut podjazd, 16 minut zjazd). W 1953 r, kursowało 5 par pociągów. Na trasie w km 3,189 znajduje się bocznica szlakowa Wilcza Góra, od której odchodzi odgałęzienie do kopalni bazaltu na Wilkołaku (Wilczej Górze) - bocznica jest czynna i sporadycznie użytkowana po zamknięciu kamieniołomu. Dalej za bocznicą tory w stronę Wilkowa są już zarośnięte, a po chwili przecięte asfaltem, przez co nieprzejezdne. Odcinek do Wilkowa i Leszczyny (Zakładu Urządzeń Górniczych LENA) zamknięty jest od 1999 r., a likwidowany od 2004 roku. Przejezdny, czynny szlak o długości ok. 3,5 km jest obecnie najbardziej stromą linią kolejową w Polsce o nachyleniu ok. 50 promili. Na najbardziej stromym odcinku pociąg pokonuje 70 metrów różnicy wysokości na odcinku 3 km. Tor jest obecnie w bardzo kiepskim stanie, obowiązuje prędkość szlakowa 20 km/h, a składy wagonowe są wyłącznie wpychane pod górę przez lokomotywy spalinowe.

Kilometraż linii przedstawia się następująco:
- , Jerzmanice Zdrój, st., km 0,000
- , Wilcza Góra, bszl., km 3,189
- , Wilków Złotoryjski, st., km 6,277
- , Leszczyna, ładownia, km 7,300

  • /foto/418/418413m.jpg
    2011
  • /foto/418/418418m.jpg
    2011
  • /foto/418/418420m.jpg
    2011
  • /foto/418/418422m.jpg
    2011
  • /foto/418/418425m.jpg
    2011
  • /foto/418/418428m.jpg
    2011
  • /foto/418/418432m.jpg
    2011
  • /foto/418/418439m.jpg
    2011
  • /foto/418/418443m.jpg
    2011
  • /foto/418/418451m.jpg
    2011
  • /foto/447/447968m.jpg
    2012
  • /foto/3783/3783960m.jpg
    2012
  • /foto/3783/3783989m.jpg
    2012
  • /foto/7279/7279425m.jpg
    2013

moose°

Poprzednie: Budynek nr 77a Strona Główna Następne: Budynek nr 77a