MENU
Wiadukt kolejowy nad ulicą 1 Maja na trasie Jelenia Góra - Wrocław.
po lewej stronie <-- FRAGMENT WIADUKTU --> po prawej stronie

Wcześniej istniał w tym miejscu wiadukt kamienny , rozebrany w roku 1927 (powód: patrz komentarz).

Zdjęcie zrobione jest z miejsca wlotu ulicy Antka Kochanka w (główną) ulicę 1 Maja.
Za wiaduktem zaczyna się część Sobięcina zwana Mijanką. Pierwsze dwa domy, widoczne tam po lewej stronie. to kolejno 1 Maja nr 93 oraz nr 95, zaś dom po prawej stronie (z wielką tablicą reklamową) to 1 Maja nr 106. (Foto: Miłosz Pobiedziński)

Dodał: anja17° - Data: 2006-11-23 19:49:16 - Odsłon: 8046
14 sierpnia 2006


Wiadukt wybudowany w latach 1868-69 w związku z budową łącznicy Śląskiej Kolei Górskiej z Podgórza przez kopalnię Bahnschacht (z utworzeniem stacji Wałbrzych, dzisiejszy Wałbrzych Towarowy) dla uzyskania połączenia z systemem kolei BSFE (pionierska na Dolnym Śląsku Kolej Wrocławsko-Świebodzicka) na Starym Zdroju (Wałbrzych Miasto). Wiadukt wybudowano z piaskowca od razu pod dwa tory. Kamienny wiadukt istniał do 1927 roku, kiedy to na skutek szkód górniczych i w związku z przebudową Śląskiej Kolei Górskiej (likwidacja bocznic do kopalni Schwester Schacht i odgałęzienia do kopalni Wrangel) most został w części zburzony, a na podwalinach dwóch łuków został wystawiony most o konstrukcji blachownicowej, podwyższony o 2 metry w porównaniu do pierwotnej konstrukcji. Konieczna była ponowna instalacja masztów trakcji elektrycznej, które nota bene w oryginalnej postaci istnieją do dziś. (moose)

  • /foto/274/274037m.jpg
    1869 - 1880
  • /foto/173/173107m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/173/173109m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/6220/6220389m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6233/6233660m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4474/4474749m.jpg
    1902
  • /foto/123/123632m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/447/447266m.jpg
    1907 - 1910
  • /foto/60/60657m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/190/190907m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4383/4383958m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/238/238783m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/4381/4381420m.jpg
    1915
  • /foto/172/172749m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/265/265954m.jpg
    1925 - 1938
  • /foto/3871/3871302m.jpg
    1927
  • /foto/346/346944m.jpg
    1933 - 1939
  • /foto/6457/6457333m.jpg
    1972
  • /foto/117/117539m.jpg
    2006
  • /foto/205/205112m.jpg
    2007
  • /foto/276/276268m.jpg
    2008
  • /foto/262/262991m.jpg
    2009
  • /foto/3871/3871312m.jpg
    2009
  • /foto/4603/4603851m.jpg
    2013
  • /foto/4603/4603862m.jpg
    2013
  • /foto/4603/4603871m.jpg
    2013
  • /foto/4343/4343231m.jpg
    2013
  • /foto/4343/4343232m.jpg
    2013
  • /foto/4585/4585520m.jpg
    2014
  • /foto/5603/5603656m.jpg
    2015
  • /foto/7742/7742581m.jpg
    2018
  • /foto/7855/7855223m.jpg
    2019
  • /foto/7856/7856641m.jpg
    2019

anja17 - zbiory prywatne

Poprzednie: Szkoła podstawowa (dawny dwór) Strona Główna Następne: Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP


anja17 | 2006-11-23 20:09:45
Masz ochotę wejść na wiadukt i popatrzeć na Mijankę ? ( --> ).
anja17 | 2006-11-23 20:19:12
W lewo tory prowadzą w kierunku dworca Wałbrzych Główny. Fragment, leżący między wiaduktem a (dawnym) dworcem Wałbrzych Fabryczny, widać na zdjęciu (tam między ciągiem domów przy ul. Szymanowskiego, a leżącym powyżej kompleksem kopalni "Chrobry").
W prawo tory prowadzą w kierunku dworca Wałbrzych Miasto. Fragment, leżący tuż za wiaduktem aż do skrzyżowania torów z ulicą Antka Kochanka, widać na zdjęciu .
Marian Soter | 2006-11-23 20:21:57
To jest rejon mijanka..?! Chyba to poprostu PALESTYNA
mroczan | 2006-11-23 20:25:40
Palestyna jest po tej stronie mostu.
Arek354 | 2006-11-23 20:33:44
A kto dzisiaj fotografował ulicę Daszyńskiego ? Sławek D. ? :)
anja17 | 2006-11-23 20:44:29
KAMIENNY WIADUKT:
W streszczeniu kroniki Sobięcina z 1930 roku (Kurzfassung der am 31.10.1930 abgeschlossenen Chronik von Hermsdorf von Karl Geisler, angefertigt im Dezember 1996 für den "Heimatbrief St. Josef, Hermsdorf" von Helmut Seiler) znajduje się następujący tekst:
1927 mußte die Reichsbahn erhebliche Gleisarbeiten (Anhebung der Gleise wegen Grubenbruchs um 2 m) durchführen. Dabei fiel auch der aus Sandsteinquadern bestehende Viadukt zum Opfer, an seine Stelle trat nun eine um 2 m erhöhte eiserne Brücke.
Tłumaczenie tekstu:
Reichsbahn [= "Niemiecka Kolej Państwowa"] musiała w roku 1927 wykonać znaczne prace torowe (podniesienie torów z powodu szkód górniczych o 2 metry). W trakcie robót wyburzony też został kamienny wiadukt z piaskowca ciosowego, natomiast jego miejsce zajął podwyższony o 2 metry żelazny most.
anja17 | 2006-11-23 22:01:24
Z wielką dozą serdeczności Ropucha zwróciła mi uwagę, że "Reichsbahn" należy tłumaczyć jako "kolej Rzeszy". Dziękuję!
janusz50938 | 2009-04-12 23:31:05
W tym momencie Andreas pokazałeś klasę, którą kiedyś podziwiano, ale co to za " Cesarz" który jest jej pozbawiony.